vad gör familjerätten?
För över ett år sedan så separera jag och barnens far. Efter allt som hänt så hade jag inget val än att flytta därifrån. Jag flyttade 1h bilresa därifrån. Jag var så trött på allt och mådde så dåligt, han fick välja hur han ville göra med barnen, om han ville ha de eller jag. Efter mycket krångel så följde barnen med mig och vi var överens om att hanskulle ha de varannan helg.
I sex månader försvann han, varken ringde eller träffade barnen. Jag kopplade in socialen för att jag behövde avlastningsfamilj om pappan valde att inte ha barnen. Socialen är inte inblandade längre och pappan valde att ha barnen varannan helg och det har funkat. Han går tydligen i skolan och jag har frågat flera gånger om han kan ha barnen när han är ledig. Nu kom vi överens om att barnen skulle dit i jul. Två veckor var planen först och sedan en vecka. Nu precis innan jul hör han av sig, han har inte barnen om han inte får 1200kr för de FEM dagarna han ska ha dom.
Han har redan blåst mig på närmare trettiotusen och har både tagit lön, barnbidrag och nekat underhåll till mig Sedan vi flyttade. Så att ge han pengar gör jag INTE. Däremot har jag erbjutit att köpa mat för dessa dagar, men det var han inte intresserad av. Och då är det inte barnen det handlar om, utan pengar.
Hade det varit tvärtom så hade ju jag sparat pengar själv för att kunna umgås med mina barn, inte krävt att han ska betala.
Han har flera gången sagt att vi ska gå till familjerätten men jag har kännt att kan vi så löser vi det själv så slipper vi krångla. Men nu har jag fått nog!
Han är alltid "upptagen" när barnen ska lämnas så de måste ofta komma senare tid än bestämt, och han försöker ofta lämna tidigare. Har man varannan helg så kan man väl för barnens skull försöka umgås mycket möjligt??
Jag har hört folk prata lite men vet inte vad som stämmer.
Ska han bara ha barnen varannan helg, eller ska de få åka dit på lediga lov också? Och hur är det med pengar, skajag behöva betala för att de ska vara där en lite längre tid? (Nu menar jag i pengar,inte mat) Han gnäller även över skjutsen, vill att jag kör båda vändorna eller betalar han, eftersom det var jag som flyttade. Men har hört att föräldern som bara har varannanhelg ska köra och stå för de koatnaderna?
Det handlar inte om pengar i sig, jag är bara så jävla trött på hans betéende och att han försöker snika mina pengar. Varannanhelg kör jag barnen dit, annars kommer han inte alls och hämtar barnen. Det funkar, och är barnen sjuka har jag alltid med medicin till de. Han försöker hela tiden köra med mig och det funkar inte längre! Efter nyår kontaktar jag familjerätten för att få ordning, förhoppningsvis en gång för alla!
Men hur kommer de se på allt egentligen?
Nu ska vi planera om hela julen oh försöka få julstämning! Jag är inte bitter