• Erfdgt

Sommarsemester i Sverige, tips?

Ja, det är väl helt fel årstid, men jag kan inte tänka på annat än sommaren och vår första semester på annat håll än hemmaplan.

Vi skulle vilja bila någonstans i Sverige och hyra en stuga på en camping en vecka sisådär. Vi kommer vara två vuxna, ett barn på 7år och ett barn på ca 3-4 månader. Vi är inte såna som ligger på en strand eller vid en pool en hel vecka, utan det får gärna finnas annat att se och göra i närheten.

Vi kommer utgå från Västerbotten, men har inga problem med att köra en bit. En lång bit om det behövs.

Alla förslag och tips tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • Erfdgt

Jag tänker bara en sak om fjällen, om man inte kan vandra, vad finns det då för aktiviteter? Vi kommer ha en bebis på ca 3 månader samt en flicka på 7år. Vår äldsta dotter har nämligen ett hjärtfel och hennes ork är långt ifrån andra barns. Hon har delvis rullstol och det är inget terrängfordon direkt :P

• MadHatter

Jag gillar västkusten (Bohuslän)Finns mycket kul att göra där för 7-åringen, fiska krabbor tex.

Östergötland/nordöstra Småland är också kul. Gränna med polkagrisrillverkningen och Visingsö med remmalag. Gränna camping har en jättefin badstrand med sandslottsvönlig sand. Kombinera det med Vimmerby och Astrids Lindgrens värld, de har ju en camping direkt i anslutning.

Om de fortfarande har så att man kan äta frukost och det kommer "figurer" och hälsar på - gör det, roligt för barnet.

Du pratade om Kalmar - jag skulle nog bo på Öland i så fall. Finns en fin camping nära bron. På Öland finns hur mycket som helst att göra. Borgsholms slottsruin har riddarskola, vid södra fyren brukar de ha naturvisningar för barn ich Eketorp är också sevärt. I Kalmar har ni ju slottet. Det är en mycket fin sommarstad.

• kgv
    Erfdgt skrev 2014-01-13 08:36:02 följande:
    Jag tänker bara en sak om fjällen, om man inte kan vandra, vad finns det då för aktiviteter? Vi kommer ha en bebis på ca 3 månader samt en flicka på 7år. Vår äldsta dotter har nämligen ett hjärtfel och hennes ork är långt ifrån andra barns. Hon har delvis rullstol och det är inget terrängfordon direkt :P

Rullstolen kan ni ta på leden som går från Högfjällshotellet till Östfjällsstugan. Den är asfalterad 2 km och sen är det grus 2 km. Funkar jättebra med en citybarnvagn som vi har. 

Man kan ta liften upp till toppen av Lindvallen och fika. Eller bara åka upp för att det är roligt  

Lindvallens fäbod har många fina djur att titta på, även möjligt att fika/äta där.

• LillGris

Stockholms skärgård är ju himla fin. Man kan ö-hoppa lite, finnhamn, husarö, möja, svartsö, ingmarsö, träskö, finns hur mycket trevligt som helst.

• KarinIngrid

jag slår ett slag för Gotland!

Det är en bit längre kanske än ni tänkt. Men helt klart värt.
    Finns massor att se och göra och är otroligt vackert!

• Erfdgt

Somrarna spenderas vanligtvis på ön där vi har sommarstuga, jättemysigt, men vi vill gärna göra något annat än båtar, öar, fiska och bada osv :P

Gotland blir för långt, speciellt för oss som inte vill flyga eller åka färja haha Annars verkar det jättefint :)

• mia maria
    Erfdgt skrev 2014-01-13 08:36:02 följande:
    Om du kollar på länken som någon ovan skrev så ser du vad det finns för några aktiviteter i Sälen som exempel.
    I Trollskogen i Hundfjället kan man absolut gå både med barnvagn samt även om man har begränsad ork - om du kollar mitt blogginlägg på de olika träskulpturerna så ligger de alldeles i början av Trollskogen så man behöver absolut inte gå hela (ca 1,3 km) för att se troll De har även en våffelstuga där man kan köpa glass sommartid - jättemysigt!

Idre har ju haft kampanj förra året för deras destination om sommaren - där har jag dock aldrig varit så jag vet inte riktigt vad de har för aktiviteter.

Någon rekommenderade dessutom Bohuslän o då säger jag återigen Ramsviks camping! www.ramsvik.nu
  • jesslin

Stockholm med omnejd  plus Roslagen är jättefint på sommaren, Kolmården, Blekinge är jättefint med skärgård precis som Stockholm men såklart inte lika storslaget. Får att komma ut till en ö finns det de som har bilförbindelser och några som ligger nära som Fjäderholmarna t e x. Här finns skansen, många bra museum/aktivitetsgrejer, fina naturparker, nöjespark och många 4 h gårdar. Själv bor jag väster om city. Såg att din dotter har rullstol ibland och de flesta ställena är anpassade för rullstol oftast. Och blir man sugen på bad finns det ju både Mälaren, många andra fina insjöar och hav här plus en hel det utebad. 
    Jag är själv inte infödd Stockholmare(min man är det) men bor här sedan 14 år. 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Och Blekinge blir ju ca 55-60 mil till från Stockholm så kanske inte är föredra. Jag är därifrån så jag känner bra till området. 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Stockholm är ju mer än bara city är nog det jag försöker förmedla. Jag bor granne med Sundbyberg, en ganska mysig småstad med en hel del kullerstenar kvar. 

• Annaïck

Gotland - vacker natur, grottor, rida häst, besöka Visby, medeltidsfestival, bada,

Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?