• Sörjande för mänskligheten

Någon som har tips för katt-aktiviteter/miljö?

Vill gärna bygga/montera upp någon rolig ställning åt min alldeles för lata UNGkatt. Han är innekatt och har varit det hela livet bortsett från några missöden när han släpptes ut från huset hos min familj.

Bor i lägenhet så behöver vara något inomhus, kanske någon rolig ställning?

Klätterträd(oäkta?) som inte ser allt för dumma ut? 

Hänga upp tunnel i taket så han får en egen "hemlig gång"?

Vad har ni för lösningar för era katter? 

Lägg gärna upp bilder hade varit spännande och roligt med lite ideér!

Gärna om någon har tips för balkongen sen när värmen kommer, har lagomt stor balkong!

• Svar på tråden Någon som har tips för katt-aktiviteter/miljö?
  • nemo1

Näta in balkongen, själv har jag viltstängsel som är billigt. Tänk på att katter inte får vara på onätad balkong enligt lag. Ställ ut en hög klösmöbel där och en så riktigt gräs i en stor kruka. Finns många billiga klösträd på nätet, tex kattlycka. Rekommenderar ett takhögt då katter älskar att ligga högt, ställ den vid ett fönster.

nemo1 skrev 2013-12-22 11:00:21 följande:
    Näta in balkongen, själv har jag viltstängsel som är billigt. Tänk på att katter inte får vara på onätad balkong enligt lag. Ställ ut en hög klösmöbel där och en så riktigt gräs i en stor kruka. Finns många billiga klösträd på nätet, tex kattlycka. Rekommenderar ett takhögt då katter älskar att ligga högt, ställ den vid ett fönster.
    Oj visste inte att det fanns en sådan lag! varför är det så? jag brukar bara låta katten sitta ute med mig då jag själv är där och håller koll.

Ska kika efter det då :)
  • nemo1

Lagen finns för att skydda våra katter. Du kan aldrig vara lika snabb som katten om den får för sig att kasta sig efter en fluga eller fågel så näta in din balkong. Försäkringen täcker inte heller om katten ramlar ner.
    Viltstängsel finns att köpa på nätet tex villaprodukter.se mycket billig livförsäkring för din katt.

nemo1 skrev 2013-12-22 18:59:58 följande:
    Lagen finns för att skydda våra katter. Du kan aldrig vara lika snabb som katten om den får för sig att kasta sig efter en fluga eller fågel så näta in din balkong. Försäkringen täcker inte heller om katten ramlar ner.
    Viltstängsel finns att köpa på nätet tex villaprodukter.se mycket billig livförsäkring för din katt.
    På min balkong är det som "staket" runt som inte går att se igenom och sen en lucka mitt i med galler, min katt sitter där brevid och kikar ut. Min katt är väldigt lättlärd, har lärt honom bland annat att hålla sig enbart i ett rum trots öppen dörr när det krävdes pga allergi där vi bodde innan, direkt när vi kom dit så kunde jag släppa ner min katt så sprang han på en gång in i huset, ner för trappan och in på rummet.
    Så fort han gått för nära "utkiksplatsen" på balkongen så har jag tillrättavisat honom genom en fingerknäppning eller ett "schhhh". Så är ingen fara för min katt att vara där sålänge man är där med honom.

Men ska självklart skaffa stängsel till sommaren/våren så han kan vara ute när han vill!
  • Majsan70

Vi har flertalet klösträd i olika storlekar. Vi har prasseltunnlar och massor av olika leksaker som de sysselsätter sig med. Balkongen är in-nätad och där har vi också klösmöbel som de älskar. Men framför allt så leker mina 6 katter med varandra. Laserpekare är något annat de uppskattar och att apportera. Det finns en mängd lösningar på marknaden och är du händig så kan du bygga själv.

Men jag håller med Nemo, näta in balkongen för du hinner aldrig ta din katt om den får för sig att slänga sig efter något. Olyckan är lätt framme faktiskt och klinikerna får väldigt ofta in skadade katter som fallit från balkonger och fönster. Många där ägarna trott sig ha kontroll på situationen.

Svar på tråden Någon som har tips för katt-aktiviteter/miljö?