• Anonym (Halvtidaren)

Långtidssjukskriven och föräldrapenning

Jag undrar hur det här med SGI och föräldrapenning fungerar då jag jobbat 50%
    Jag har jobbat 50% i 2,5 år och varit långtidssjukskriven (med aktivitetsersättning) på 50% i flera år (aldrig jobbat på dom 50% jag har långtidssjukskrivning på).

Jag undrar om man kan vara långtidssjukskriven på 50% och plocka ut föräldrapenning på 50%? Jag kommer ju inte att vara mindre sjuk eller orka mer bara för att jag är förälder. Och hur räknas då min föräldrapenning ut?

Kan ju tillägga att min 50%iga lön var ca 10 000:- (alltså ca 20 000:- om jag hade jobbat heltid) före skatt vilket innebär att jag på den summan (SGI) skulle ha fått en föräldrapenning på 255:- (om jag räknat rätt) vilket ju är basbeloppet. Så jag undrar egentligen om jag kan få föräldrapenning baserad på SGI (255:- ) + den lilla summan jag får på min långtidssjukskrivning samtidigt? Eller kommer jag bli av med den inkomst jag har på min långtidssjukskrivning och bara få 255:-/dag?

• Svar på tråden Långtidssjukskriven och föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej

Om du är långtidssjukskriven på 50 % så kan du ansöka om föräldrapenning på 50% varje dag och fortfarande ha aktivitetsersättning på 50%.

Din föräldrapenning beräknas på den inkomsten du har från arbete och inte det du har på aktivitetsersättning. 

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Halvtidaren)

Okej, det låter bra, tack för svar!

Så det innebär att jag kan få 255:- (eller vadd et nu exakt kan bli) i föräldrapenning på 50% + min aktivitetsersättning/bostadstillägg på 50%?
    Men antalet dagar räknas det som halvdagar eller är det en påbörjad dag är en förbrukad dag?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer, du kan som högst ha 100% ersättning per dag. Vilket för dig skulle bli 50% Föräldrapenning och 50% aktivitetsersättning. 

Det blir en halv dag föräldrapenning som du kan ansöka.

Hälsningar Ellen,
    handläggare

Svar på tråden Långtidssjukskriven och föräldrapenning