Precis fått Neo-barn, hur göra med föräldrarpeng?
Hej
Vi fick i helgen vårt första barn, barnet föddes 6 veckor för tidigt och ligger nu på Neo-avdelningen på sjukhuset.
Vi har fått intyg av sköterskorna som vi ombads skicka in till försäkringskassan så att vi skulle få graviditetspenning för tiden vi får spendera på sjukhuset.
På så vis så skulle vi slippa att börja nagga på de vanliga föräldrardagarna och pappans första 10 dgr.
Dock så funderar jag på om det är så fördelaktigt nu när det är jul och så många röda dagar. Jag menar att om vi istället tar semester/flextid/komp-tid från våra respektive jobb de 4st dagar resten av året som inte är röda så får vi ju varsin hel månadslön för december.
Om vi går på linjen med graviditetspenning som vi fått intyg för så får vi 80% av SGI för de 4 dagarna och inte någonting för de röda dagarna och helgdagarna, eller? Tacksam om ni klargör detta.
Ett alternativ är kanske att mamman blir sjukskriven dessa 4 dagar, kan det vara mer fördelaktigt. Eftersom att det var en komplicerad förlossning så är mamman inskriven på sjukhuset också så att få till stånd ett sjukintyg för det borde inte vara några problem.
Men jag vill förstås göra bästa möjliga utav det och är rädd att göra misstag. Tacksam för hjälp.