• Anonym (Gusten)

Precis fått Neo-barn, hur göra med föräldrarpeng?

Hej

Vi fick i helgen vårt första barn, barnet föddes 6 veckor för tidigt och ligger nu på Neo-avdelningen på sjukhuset.

Vi har fått intyg av sköterskorna som vi ombads skicka in till försäkringskassan så att vi skulle få graviditetspenning för tiden vi får spendera på sjukhuset.

På så vis så skulle vi slippa att börja nagga på de vanliga föräldrardagarna och pappans första 10 dgr.

Dock så funderar jag på om det är så fördelaktigt nu när det är jul och så många röda dagar. Jag menar att om vi istället tar semester/flextid/komp-tid från våra respektive jobb de 4st dagar resten av året som inte är röda så får vi ju varsin hel månadslön för december.

Om vi går på linjen med graviditetspenning som vi fått intyg för så får vi 80% av SGI för de 4 dagarna och inte någonting för de röda dagarna och helgdagarna, eller? Tacksam om ni klargör detta.

Ett alternativ är kanske att mamman blir sjukskriven dessa 4 dagar, kan det vara mer fördelaktigt. Eftersom att det var en komplicerad förlossning så är mamman inskriven på sjukhuset också så att få till stånd ett sjukintyg för det borde inte vara några problem.

Men jag vill förstås göra bästa möjliga utav det och är rädd att göra misstag. Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Precis fått Neo-barn, hur göra med föräldrarpeng?
  • Försäkringskassan

Hej!

Under tiden barnet är inlagd på Neo-avdelningen kan ni båda föräldrar ansöka om Tillfällig föräldrapenning.

Mamman ansöker för samtliga dagar som hon är med barnet och den andre föräldern kan ansöka för de dagar som han/hon avstått från sitt arbete och mist sin inkomst. 

Ersättningen är knappt 80% av inkomsten.

Om mamman är sjuk så att hon inte kan ta hand om barnet kan hon ansöka om sjukpenning. Ersättning är knappt 80% av inkomsten. 

Hälsningar Ellen,
    handläggare

• Anonym (Gusten)

Hej och tack för svar!

Så tillfällig föräldrarpenning eller sjukskrivning ger alltså lika mkt betalt så inget är ekonomiskt mer fördelaktigt som jag tolkar det.

Båda vi föräldrar har ju månadslön, och jag har nu kommit fram till att det ju bara är 3 arbetsdagar kvar i år.

Vi båda kommer alltså att få TFP för dessa 3 dgr.

Men räknar man månadslönen - 3 dgr och sen plussar på knappt 80% av de 3 dagarna så att hela månadslönen blir marginellt sämre?

Eller, räknar man knappt 80% av inkomsten från barnets födelsedag till resten av året vilket alltså blir runt 10dgr, och avsevärt mkt lägre månadslön?

• Försäkringskassan

Hej igen.

Ja tillfällig föräldrapenning och sjukpenning ger lika mycket ersättning eftersom båda betalas ut med strax under 80% enligt sin sjukpenninggrundande inkomst.

Dock kan den tillfälliga föräldrapenningen betalas ut olika beroende på vem av er som tar ut den. Som min kollega skriver ovan har du som mamma rätt att ta ut tillfällig föräldrapenning för alla de dagar som du är tillsammans med barnet, även röda dagar. 
    Den andra föräldern kan ansöka om tillfällig föräldrapenning för de dagar som han skulle ha arbetat eller tagit tillfällig föräldrapenning i samband med barns födsel, alltså veckodagar. 

Dessa två utbetalningar görs på olika sätt men generellt kan ni räkna en TFP dag såhär:
    årsinkomsten*0,80*0,97/årsarbetstiden

Exempelvis månadslön på 20 000 kr och 260 årsarbetsdagar:
    240 000*0,80*0,97/260 = 510 kr/dag brutto.

Ring gärna in till Kundcenter på telefon 0771-524 524 så kan vi besvara era specifika frågor om vilken ersättning som kan komma att betalas ut.

Hälsningar
    Agda, handläggare

• Anonym (Gusten)

Okej, men kan även mamma välja att enbart ta TFP för just de 3 dgr som hon skulle arbetat i december?

Det bör vara mer förmånligt om man har månadslön enligt mina exempel i mitt förra inlägg?

Pappa ska enbart ta för just de tre dagarna förstår jag.

• Försäkringskassan

Hej!
    Om mamman ansöker om TFP så får hon ersättning med kalenderdagsberäknad ersättning och
    inte ersättning för arbetsdagar. 

Vi bedömer att hon inte skulle ha arbetat  dessa dagar.

Det är därför  fördelaktigast för henne att hon ansöker om ersättning för alla dagar som barnet är inlagt på sjukhus.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (Gusten)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-23 12:34:04 följande:

Hej!
    Om mamman ansöker om TFP så får hon ersättning med kalenderdagsberäknad ersättning och
    inte ersättning för arbetsdagar. 

Vi bedömer att hon inte skulle ha arbetat  dessa dagar.

Det är därför  fördelaktigast för henne att hon ansöker om ersättning för alla dagar som barnet är inlagt på sjukhus.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Hej.

Eftersom att TFP är kalenderdagarsbaserad så är det ju väldigt ofördelaktigt i dessa tider med mkt röda dagar, har jag förstått det rätt?

Du skriver att ni bedömer att hon inte skulle ha arbetat dessa dagar, vad baserar ni denna bedömning på?

Eftersom att barnet skulle egentligen födas ett bra tag in på 2014 så skulle hon ju i allra högsta grad jobba dessa dagar.

Tacksam om ni förklarar hur ni menar där.
  • Försäkringskassan

Hej!

I och med att barnet föds ser man mamman som föräldraledig från sitt arbete därför kan mamman söka tillfällig föräldrapenning för alla dagar i veckan och inte enbart för vardagarna så länge barnet är inlagt på sjukhus.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Precis fått Neo-barn, hur göra med föräldrarpeng?