• Ezereht

Ni med spädbarn och katt/er

Hej Jag och sambon väntar barn i början av Maj och vi har 2 underbara och snälla katter. Min fråga till er är hur ska vi göra för att lära katterna att dem INTE får hoppa upp i spjälsängen... Ska vi ställa spjälsängen där redan nu för att träna eller vad gjorde ni?

• Svar på tråden Ni med spädbarn och katt/er
  • nemo1

Ställ inte fram sängen nu för då har de ett halvår på sig att göra den till deras, det brukar lösa sig. Gör inte saken till ett problem innan det ens är det.

• Emy88

Behöver katterna vara i samma rum som spjälsängen?

• frökenelisabeth

Vi var försiktiga i början och höll noga koll, men vår katt hoppade aldrig upp i spjälsängen när bebis låg där, hon höll god avstånd till honom hela tiden faktiskt. Det var aldrig nåt problem.

• The Fugly

Vi hade redan innan vår dotter föddes slutat låta katterna sova i sovrummet för att de väckte mig så de hade aldrig chansen att hoppa upp där men ska jag vara ärlig hade de knappast gjort de ändå. De höll behörigt avstånd till den nya familjemedlemmen under hela spädbarnstiden.

• vampyria2

Vi l't inte heller katten vara i sovrummet sen vi fick reda på att vi skulle ha en liten, tänkte att det var bästa att de fick lära sig på en gång att det var förbjudet område.

• duntoss

Ställ fram dagen ni kommer hem om ni inte samsover som vi gör. Börjar dom hoppa upp i sängen så lägg i apelsinklyftor i sängen då barnet inte ligger där, eller citron, katter skyr detta.

• Dr Mupp

De flesta katter skyr bebisar som pesten. De vill inte vara nära de där läskiga sakerna.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ampellilja

jag la ett kompostgaller i fotndan så de inte kunde hoppa i och så var problemet löst men ofta är det inga problem

• felicityporter

Om katterna mot förmodan vill ligga i spjälsängen är det absolut ingen fara - tvärtom! Bebisen kommer sova mycket bättre med en katt hos sig.

• pluvdo

Jag stängde dörren in till sovrummet på nätterna, helt enkelt. På dagarna när sonen sov middag på min säng och jag satt bredvid så var katterna välkomna vilket i synnerhet en av dem drog fördel av :D

Det var inte bara det att jag var rädd för att de kanske skulle lägga sig på honom utan även för att flera i hans släkt på pappans sida är allergiker så jag ville inte utsätta honom för alldeles för mycket päls. I synnerhet inte på natten då jag sov och inte kunde hålla koll så att han andades ordentligt. En kompis son fick ett plötsligt astmaanfall som bebis när de hade skaffat katt, så det gjorde mig väl lite extra orolig kanske.

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Nocere
    felicityporter skrev 2013-12-26 15:47:22 följande:
    Om katterna mot förmodan vill ligga i spjälsängen är det absolut ingen fara - tvärtom! Bebisen kommer sova mycket bättre med en katt hos sig.

Katten ska inte sova hos barnet katten kan lägga sig på barnet och det får svårt att andas. Katten kan även råka riva eller liknande när den sträcker på sig eller ska hoppa i eller ur.
  • pluvdo
    Nocere skrev 2013-12-26 16:02:28 följande:

Katten ska inte sova hos barnet katten kan lägga sig på barnet och det får svårt att andas. Katten kan även råka riva eller liknande när den sträcker på sig eller ska hoppa i eller ur.
    Även om jag inte tycker att det är värt att ta risken att något sådant skulle hända så tror jag ändå att det är väldigt ovanligt att en katt lägger sig på barnet eller råkar riva det. Djur brukar verka känna av när de har med ett litet barn att göra och är då försiktiga.
    MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Nocere
    pluvdo skrev 2013-12-26 17:24:14 följande:
    Även om jag inte tycker att det är värt att ta risken att något sådant skulle hända så tror jag ändå att det är väldigt ovanligt att en katt lägger sig på barnet eller råkar riva det. Djur brukar verka känna av när de har med ett litet barn att göra och är då försiktiga.

Skulle inte våga chansa. Risken finns ju som sagt.
  • Majsan70
    Nocere skrev 2013-12-26 17:36:21 följande:

Den risken är så oerhört liten. Högre risk att  barnet kackar av PSD eller från fall av skötbord eller nåt.
  • felicityporter
    Nocere skrev 2013-12-26 17:36:21 följande:

Statistiskt är det betydligt större risk att ungen skadas eller t.o.m. dör av fall från skötbord, stoppar något olämpligt i munnen och sätter i halsen eller ramlar ur barnvagnen.
  • icfan

Vi ska med ha barn i Maj och har väl tänkt att samsova en del med den lill* när vi kommer hem och katterna har alltid fått sova i sängen hos oss men dom sover alltid på min mans ben eller vid hans fötter så tror inte de kommer bli några problem det heller =) allt lööser sig ^^

Don't ride faster then your guardian angel can fly
Svar på tråden Ni med spädbarn och katt/er