Vad kan jag göra mer för kattungar som föddes små?
Hej! Jag har gjort ett klassiskt misstag och låtit bli att kastrera min honkatt. Hon har bott hos mig i nästan fem år och aldrig så mycket som stuckit nosen utanför dörren, har haft få löp och inte verkat må dåligt av det så jag har tyckt att det vart onödigt med ett ingrepp som kastrering. Nu var det katten som fick lida för mammas dumhet... I höstas smet hon ut och för någon månad sen anade vi att hon nog var dräktig. På lillejulaftons kväll fick vi åka in till djursjukhuset efter att kisen haft värkar utan resultat i flera timmar, och med stor möda på djursjukhuset fik hon fram tre kattungar varav en tyvärr var dödfödd. De var fullgångna (minst 68 dagar) men ändå små. Mini vägde 62 gram och Lille 80. Vi kämpar på med att hålla dem vid liv. Avsäger mig helst kommentarer om hur fel jag gjort, tro mig, har lärt mig den hårda vägen och både kattemamma och de små ska kastreras så fort det går om de nu klarar sig. Men skulle behöva lite råd från erfarna om jag kan göra något mer för de små, vill så gärna att de klarar sig! Den "stora" började direkt snutta och har ätit på bra och den var ju också normalviktig om jag förstått det rätt om än i underkant. Men lilla Mini som ivrigt försökte snutta som nyfödd hade svårt att hitta och verkade inte få i sig mycket så jag började stödmata den så fort vi kom hem för jag kände att den inte hade några marginaler. Vi matade den ca varannan timme första natten och var tredje timme under dagen igår. När vi vägde dem på kvällen hade de gått upp båda till min stora lycka, Mini vägde då 78g och Lille 96g så gått upp 16g var första dygnet. Den minsta varit piggare hela dagen och snuttat bra på mamma också hela dagen så vi stödmatade vid midnatt och sen inte gett något extra. Det bästa måste vara att de får av mamma om de orkar? På morgonen idag hade de gått upp ytterligare 4 gram var. Mamma katt tar fint hand om dem nu, det var kämpigt i början då gick hon ifrån dem hela tiden och gick och letade efter oss men nu verkar hon funnit sig till rätta, hon tvättar dem och låter dem dia och har även flyttat dem någon gång vilket jag tror är ett bra tecken...? Har bäddat om i lådan och nu verkar hon tycka det är ok att ligga där. Vi har värmeelementet igång där inne så det är varmt och gott för dem. Kan jag göra mer för dem? Förstår ju att faran inte är avblåst ännu... Ska man fortsätta stödmata eller avvakta så länge den lille går upp i vikt? Jag är helt ovan vid såna här småttingar och vill så gärna att det ska gå bra för dem och mamma katt. Alla råd tas tacksamt emot!!