• lotie

feber, blåa läppar och kalla händer och fötter?

Ja precis som jag skrev har min dotter på snart två år fått feber idag runt 38,5 sen fått medicin hela dagen var uppe på 39,5 och vände ett tag. Är jätte hes hostig och förkyld från ingenstans! Ville inte äta och sovit massa. Men nu ikväll har hon piggnat på sig av panodilen och sprungit omkring här men blev blå om läpparna och kalla händer och fötter. Hon var inte kall och rätt så pigg och lät inte andningspåverkad. Någon som känner igen? Har somnat nu men är fortfarande blå.

• Svar på tråden feber, blåa läppar och kalla händer och fötter?
  • Felicia111
    modsey skrev 2013-12-26 09:42:26 följande:
    Små barn har mycket oftare hög feber vid vanliga influensor än vuxna som blir mycket mer påverkade.
    Självklart ska påverkade sjuka barn påtittas av läkare, men att rusa in till sjukhuset direkt vid feber är inte rimligt.
    hon skrev att barnet haft såpass mkt stigande trots febernedsättande. jag hade åkt in. hellre en gång för mycket än en gång för lite
  • modsey
    Felicia111 skrev 2013-12-26 09:43:40 följande:
    hon skrev att barnet haft såpass mkt stigande trots febernedsättande. jag hade åkt in. hellre en gång för mycket än en gång för lite
    Febern har sjunkit på barnet, målet är att den ska sjunka ca en grad och det verkar det ha gjort.
    Åter, självklart ska sjuka barn som inte svarar på egenvård hemma kollas av vården, men att varenda unge med feber men för övrigt är hyfsat pigga ska till läkaren direkt är både onödigt och jobbigare för barnet också som med egenvård kan behandlas hemma.
  • lotie

Hon har röda och fina läppar idag men sover än och stigande feber.
    De sa att hon kan omöjligt varit andningspåverkad när hon springer omkring och leker och jag tyckte ju med det därför jag inte var orolig.
    Tror med det beror på stigande feber men det konstiga är ju varför den inte sjunker mer. 39,5 nu men vill inte väcka henne när hon sover så gott.

• accept

Jag hade tagit en urinsticka för att utesluta UVI eller pyelonefrit, det är inte helt ovanligt hos småflickor, vår tös har haft det en gång. Feber runt 39-40 som inte gick ner något nämnvärt trots maxdos Alvedon och ipren, och trots detta hyfsat opåverkat allmäntillstånd var hennes symptom. Mest bara ett tips om det inte vänder efter 3-4 dagar med feber.

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • lotie

Vaknar med 40 igen:(
    Ska ringa vc idag. Hon är inte speciellt förkyld eller hostig. Mer rädd för öronen eller uvi. Äter inget men druckit jättebra hela tiden.
    Igårkväll hade hon 39 grader fick panodil och en timme senare hade hon 40 grader?!

• lotie

Nu har jag pratat med vårdcentralen och man får ju tjata sig till en tid. De tycker inte det är konstigt att en tvååring har feber. Måste gått 4 dygn innan man får en tid men fick en till slut. Hon är ju inte slö och dricker och då är det ingen fara att ha 40 grader trots panodil och Ipren!?!

• Eleonor01

De e knasiga! Som förälder känner man sitt barn å vet när det är något fel. Hoppas det går bra idag! Krya på henne

• modsey
    lotie skrev 2013-12-27 09:56:28 följande:
    Nu har jag pratat med vårdcentralen och man får ju tjata sig till en tid. De tycker inte det är konstigt att en tvååring har feber. Måste gått 4 dygn innan man får en tid men fick en till slut. Hon är ju inte slö och dricker och då är det ingen fara att ha 40 grader trots panodil och Ipren!?!
    Nu kan hon absolut ha något som behöver behandlas, men generellt ÄR det inte farligt att ha feber några dagar eftersom hon är pigg och dricker bra.
    Eleonor01 skrev 2013-12-27 10:22:30 följande:
    De e knasiga! Som förälder känner man sitt barn å vet när det är något fel. Hoppas det går bra idag! Krya på henne
    Om du visste hur många som kräver vård med de orden och sen knallar hem med sin friska pigga unge utan att behandling behövts.

• Lovizas Mamma

Det är inte ovanligt att barn har så hög feber, och på nätterna är det inte ovanligt att febern stiger till närmare 41-42 grader, det är därför man inte bör kolla febern när dom sover, för vilken förälder som helst blir orolig om ens barn tempar så högt.
    Jag förstår att du är orolig, min ena flicka var dunderförkyld när hon var runt 1,5 år och det höll på närmare 2 veckor och febern pendlade mellan 38 - 41,6. Hon hade några pigga stunder och allmäntillståndet var ändå acceptabelt, och hon levde på saft, banan och piggelin...

• Valkyria75
    Lovizas Mamma skrev 2013-12-27 10:55:30 följande:
    Det är inte ovanligt att barn har så hög feber, och på nätterna är det inte ovanligt att febern stiger till närmare 41-42 grader, det är därför man inte bör kolla febern när dom sover, för vilken förälder som helst blir orolig om ens barn tempar så högt.

Jag förstår att du är orolig, min ena flicka var dunderförkyld när hon var runt 1,5 år och det höll på närmare 2 veckor och febern pendlade mellan 38 - 41,6. Hon hade några pigga stunder och allmäntillståndet var ändå acceptabelt, och hon levde på saft, banan och piggelin...

Jag hade ALDRIG stannat hemma med mina barn om de hade 41.6...
  • Lovizas Mamma

Nej, alla är vi olika :) och jag tycker att dom som är oroliga ska naturligtvis åka in.
    Men jag gör inte om det bara gäller feber i samband med förkylning, MEN om hon varit svår att få kontakt med, krampat, eller på annat sätt visat väldigt dåligt allmäntillstånd så hade jag ringt alt åkt in, eller om hon enbart haft feber och inte varit sjuk på nått annat sätt eftersom feber är ett tecken på infektion/inflammation....eller om febern inte gick ner alls trots febernedsättande...
    Nu var det enbart en natt jag tempade och hon hade då 41,6 och efter det tempade jag inte mer nattetid för jag visste att det kunde bli högt under natten, det högsta hon hade dagtid var 40,2 och det var under 2 dagar annars höll det sig under 40, men hade det legat över 40 3 dagar och inte gått ner med febernedsättande hade jag också ringt in...

• ymmmi

Varför ska man åk in med 41,6 bättre att ge feber nedsättande som Ipren som kan ges från 6 månaders ålder och alvedon.
    Man kan även ge båda samtidigt.

Ipren tar bättre på små barn med feber.
    Man kan även kyla ner handleder, huvud med kallt vatten.
    Eller ställa dom i duschen och låta dom bara gå i blöja.

Om dom har haft så hög feber i några dagar och det inte går ner med febernedsättande så kan man åka in.

• lotie

När vi kom in till vårdcentralen var hon feberfri och hur pigg som helst! Vi skämdes och småskrattade och öronen var fina lite svullen i halsen bara.
    Sen tog de ett crp som var på 150 och blev jätteoroliga och efter fler prover och 6 timmar senare får hon 40.1 igen och det visar sig hon har njurbäckeninflammation:(
    var gränsfall att de ville vi skulle bli inlagda eller inte. Han sa vi inte skulle tveka på att åka in om hon blev sämre igen.

Jag kan ju aldrig mer gå på allmäntillståndet iaf!

Idag bara 38 grader så tror det vänder nu iaf!

• Aileen Allannah
    lotie skrev 2013-12-28 13:29:15 följande:
    När vi kom in till vårdcentralen var hon feberfri och hur pigg som helst! Vi skämdes och småskrattade och öronen var fina lite svullen i halsen bara.
    Sen tog de ett crp som var på 150 och blev jätteoroliga och efter fler prover och 6 timmar senare får hon 40.1 igen och det visar sig hon har njurbäckeninflammation:(
    var gränsfall att de ville vi skulle bli inlagda eller inte. Han sa vi inte skulle tveka på att åka in om hon blev sämre igen.

Jag kan ju aldrig mer gå på allmäntillståndet iaf!

Idag bara 38 grader så tror det vänder nu iaf!
    Men fy vad otäckt! Tur att ni ändå åkte in med henne och fick henne kollad.
Svar på tråden feber, blåa läppar och kalla händer och fötter?