• anneleea

Bebis slår ut med armarna och får panik!!

Min 6 veckors bebis har vid fyra tillfällen när hon legat på skötbordet plötsligt slagit ut med armarna, blivit högröd i ansiktet, spänt kroppen och sedan börjat panikskrika. Blicken är då skräckslagen men hon blir lugn om hon direkt blir upplyft. Det ser jätteläskigt ut. Påminner om mororeflexen (fall-reflexen) fast mkt kraftigare, nästan som att hon får kramp! Nån som varit med om detta? Är det farligt! Jag blir rädd och orolig!!

• Svar på tråden Bebis slår ut med armarna och får panik!!
  • Ellinor M

Mina barn fick oxå så dära, dom blir väl rädda, vad jag vet så är det bara deras reflexer.

• Ellinor M

Ja dom tyckte det var obehagligt spärrade upp ögonen. Men ring och prata med någon som har koll så brukar det kännas bättre :)

• Flappan

Låter som fallreflexen, endel blir räddare än andra, ta tag i armarna o tryck de mot kroppen o håll i hen så känner hen sig trygg. Bulla upp ihoprullade handukar på sidorna om bebis så brukar det kännas tryggare. :)

• De5pojkarna

Bebis känner sig väll inte trygg på ett öppet skötbord. En bebis vill ju ha det trångt. Så har mina reagerat me när ja lagt ner dem på skötbordet. 

• LillGris

Sådär höll mina också på. Det går över om man håller fast armarna lite eller gör det lite mer trångt och mysigt, ibland får de panik av öppna ytor vilket inte är så konstigt med tanke på att de är rätt nya i stora stora världen!

• Beaniee

Bebisen, inte bebis! Man skriver inte "bebis känner sig inte trygg" etc..

• Lyckan 382

Vår kille hade väldigt stark mororeflex de första 2 månaderna, sedan lugnade det ner sig! Jag lider med dig för det ser verkligen otäckt ut. Han sprätte ut med armarna, skakade, spärrade upp ögonen och ögonen darrade ibland. Reflexen utlöstes varje gång vi lade ner honom, om vi höll i honom utan att han hade sin kropp mot vårt bröst (tex när han bytte famn) och om han själv sprattlade till så han gungade i sidled när han låg på rygg. Detta bevittnades på sjukhus när vi sökte för en helt annan grej och man gjorde då en kramputredning på honom, främst pga av hans ögonrörelser. Det var det värsta vi varit med om - oron... Hemskt. Men de hittade inget som tur är och vi får uppföljningar för att se att han utvecklas normalt, vilket han än så länge gör :) Det jag försöker säga är att det där troligtvis kommer att växa bort, men att du kanske bör låta en läkare titta på bebisen så att du slipper oroa dig och för säkerhets skull. Jag vet ju själv att jag fick panik och hade ångest inför varje blöjbyte. Det måste väl vara dags för läkarkontroll på BVC strax va?

• De5pojkarna
    Beaniee skrev 2013-12-26 12:48:18 följande:
    Bebisen, inte bebis! Man skriver inte "bebis känner sig inte trygg" etc..

Du hade inget bättre för dig än att påpeka en viss stavning?? 

Jag säger Hej bebis till min bebis. Inte Hej bebisen.. 

• Beaniee

Men man skriver inte bebis i obestämd form, förutom på FL. Är så himla konstigt. Tex när ger ni bebis mat? Bebis sover dåligt etc. Som att man talar om en bebis, vilken som helst.

• Lyckan 382
    Beaniee skrev 2013-12-26 21:54:37 följande:

Men man skriver inte bebis i obestämd form, förutom på FL. Är så himla konstigt. Tex när ger ni bebis mat? Bebis sover dåligt etc. Som att man talar om en bebis, vilken som helst.

Jag kan själv vara lite av en språkpolis, men att ge sig ut på ett diskussionsforum och börja rätta folk är att gå för långt. Har du något vettigt att bidra med vad gäller TS frågeställning? Om inte är det bättre om du inte skriver mer i den här tråden.
  • AlexiaGiulia

Jag har en 6 veckors bebis som är likadan. Jag brukar ta en handduk å lägga över brösten som han kan "hålla" i. Detta funkar för vår lille prins.

• De5pojkarna

En av mina gjorde så. Fast samtidigt så skakade han med armarna. Som kunde tyda på för lågt socker eller va det nu va.. Men din bebis får rent av bara panik å spänner ut armarna?

• JuwliaL

Min lilla tjej gör likadant och har gjort sen hon föddes för två månader sen. Ser otäckt ut ja. Jag frågade bvc och de sa att set är normalt. Att det är för att de är vana vid det trånga och mysiga i magen. De sa att det brukar försvinna vid 3 månaders ålder. Men ja säger som de andra, kolla upp det med Bvc om du är orolig. Det skadar ju inte :)

• Sickan

Hur har det gått TS? Min dotter gör likadant och läkaren vi träffade igår hade ingen aning. Bad mig filma om det händer igen...

Svar på tråden Bebis slår ut med armarna och får panik!!