Påven Johanna skrev 2014-01-02 20:09:55 följande:
Du gjorde och gör precis det du anklagar andra för att göra. Det var väl också vad Strecket försökte förklara för dig. Kan du inte alls ta in det?
Jag tycker inte att man bör påstå att Ts barn hatar 15-åringen om det inte står skrivet. Däremot känns det förstås inte så långt borta att befara att så kan vara fallet eftersom vuxna ofta är världsmästare på att överföra egna känslor på sina ungar. Det är oerhört vanligt att barn "ärver" en förälders inställning, särskilt om det handlar om ett ogillande som är sprunget ur en konflikt som inte tagits om hand på ett konstruktivt sätt. Det är klart att de lätt blir känslomässigt färgade av sådant.
Du ser ingen skillnad på att tolka saker angående fakta som sägs i tråden och att anklaga någon med skild åsikt för saker som inte är sanna?
Det är en stor skillnad mellan att säga 'håller du med vuxna som hatar barn eller?' och att säga 'du håller med vuxna som hatar barn'
Det första är ett påstående, en fråga inte ett konstaterande medan det andra är osant och även på gränsen till förtal.
Detta måste man ändå kunna förstå, och man måste kunna avstå från personangrepp när man diskuterar, även om det är ett känsligt ämne.
jag tycker det är dags då att ta ett djupt andetag och lugna ner sig, det är en sak att känna starkt för något men man är faktiskt ansvarig för det man säger och skriver.
(sen säger du att det inte är långt borta att tro att barnen hatar 15-åringen men tydligen är det långt borta att tro att det är pga av 15-åringen som barnen hellre lämnar hemmet än stannar kvar när 15-åringen kommer hem - man får väl ändå ha samma åsikt gällande principen oavsett vad man tycker i frågan)
Återigen jag har sagt att jag tycker både TS och 15-åringen gör fel, att deras beteende inte är ok, jag försöker se från allas sidor, inte bara TS eller 15-åtingen, utan även de övriga barnen både bonusar och biologiska och pappans sida. Jag tror att ingen i familjen mår bra av situationen.
Berättigar min åsikt till påhopp på mig och att man får säga att jag försvarar vuxna som hatar barn?
Tycker du det?