• Krokodillan

Treåring som kissar två gånger om dagen

Vår dotter på 3,5 år har alltid druckit lite dåligt och kissat ganska sällan. Tyvärr går det åt fel håll. Sista tiden har hon kissat två eller max tre gånger per dygn. (Hon är torr däremellan både dag och natt.) Och vi får henne inte att dricka mer!

Hon dricker kanske en halv deciliter mjölk eller juice till frukost, en halv deciliter mjölk till lunch, samma till middagen och så en slurk vatten när hon lagt sig i sängen för att sova. Fil eller youghurt 1-2 ggr per dag. Vi försöker lura i henne vatten mellan måltiderna med hjälp av sugrör eller en rolig sportflaska, men hon vägrar. Hon skulle behöva dricka mer, och helst dricka annat än mjölk, tror jag. Hon blir ofta förstoppad och är alltid hård i magen.

Just nu sitter hon och dricker saft med ett sugrör. Helst vill jag inte ge henne det, men nu är kl 10:45 hon har inte kissat sedan kl 16:30 i går.

Snälla, kom med några tips på hur vi får henne att dricka mer! Eller är det ingen fara? Är det helt normalt att kissa två gånger per dygn?

• Svar på tråden Treåring som kissar två gånger om dagen
  • MajaVira

Om hon inte vill dricka, försök få i henne mer vätska genom maten. Nu var vår son yngre, men fram tills han var ca 1,5 vägrade han dricka . Inte i flaska, glas, pipmugg  - inte saft, vatten, mjölk. Inget alls. Det vi fick göra var att ge löst blandad gröt, mycket fruktpure, spädde ut burkmaten med lite vatten etc etc.

Gillar hon isglass? Gör egen med saft/juice. Eller smoothies.

Alltid sås till maten. Matiga soppor.

Vattenmelon, gurka, tomat, apelsiner - frukt & grönt kan innehålla en hel del vatten.

• Krokodillan
    MajaVira skrev 2013-12-26 10:59:29 följande:
    Om hon inte vill dricka, försök få i henne mer vätska genom maten. Nu var vår son yngre, men fram tills han var ca 1,5 vägrade han dricka . Inte i flaska, glas, pipmugg  - inte saft, vatten, mjölk. Inget alls. Det vi fick göra var att ge löst blandad gröt, mycket fruktpure, spädde ut burkmaten med lite vatten etc etc.

Gillar hon isglass? Gör egen med saft/juice. Eller smoothies.

Alltid sås till maten. Matiga soppor.

Vattenmelon, gurka, tomat, apelsiner - frukt & grönt kan innehålla en hel del vatten.

Isglass gillar hon. Det ska jag prova med! Sås till maten ratar hon. Vissa soppor går an, andra inte. Hon är tyvärr också dålig på att äta frukt. Morötter gillar hon och äter varje dag. Banan med, men inget av det innehåller ju särskilt mycket vätska. Apelsin, clementiner osv vill hon inte alls ha nu, fast hon älskade det när hon var mindre. Gurka och tomat kan vi säkert ge henne mer av.
  • MajaVira

Banan är ju tyvärr stoppande, så kanske inte passar så bra om hon redan är hård i magen. Morötter är också stoppande om jag minns rätt.

Det är inte lätt att få i dem något om de verkligen inte vill... Blir ju inte bättre av att tjata direkt. Sonen har dessutom alltid varit petig med maten så vet hur det är.

Om hon gillar spagetti & köttfärssås är minestronesoppa kanske något som funkar. Päron är lösande och borde innehålla en del vätska. Egengjord yoghurtglass. Proviva. Nyponsoppa (finns vissa med mindre/inget socker). Drickyoghurt.

Sedan tror jag inte att det egentligen spelar någon roll vad hon dricker. Är det mjölk som funkar bäst, låt henne dricka det. Oboy är ju en sockerbomb, men borde finnas andra varianter med mindre socker som kanske funkar som "muta". Saft innehåller ju också socker, kanske smaksatt Loka eller annat "flaskvatten" är ett annat alternativ ibland.

• Krokodillan
    MajaVira skrev 2013-12-26 11:37:50 följande:
    Banan är ju tyvärr stoppande, så kanske inte passar så bra om hon redan är hård i magen. Morötter är också stoppande om jag minns rätt.

Det är inte lätt att få i dem något om de verkligen inte vill... Blir ju inte bättre av att tjata direkt. Sonen har dessutom alltid varit petig med maten så vet hur det är.

Om hon gillar spagetti & köttfärssås är minestronesoppa kanske något som funkar. Päron är lösande och borde innehålla en del vätska. Egengjord yoghurtglass. Proviva. Nyponsoppa (finns vissa med mindre/inget socker). Drickyoghurt.

Sedan tror jag inte att det egentligen spelar någon roll vad hon dricker. Är det mjölk som funkar bäst, låt henne dricka det. Oboy är ju en sockerbomb, men borde finnas andra varianter med mindre socker som kanske funkar som "muta". Saft innehåller ju också socker, kanske smaksatt Loka eller annat "flaskvatten" är ett annat alternativ ibland.

Nej, banan är väl inte det bästa. Har dragit med på det till ett par bananer i veckan. Tror att råa morötter är bra, medan kokta är stoppande. Päron äter hon inte alls, tyvärr. Kiwi gillar hon däremot och det brukar kunna få lite fart på magen.

Vi ska prova med Proviva. BVC rekommenderade det när jag ringde dem om hennes tröga mage förra veckan, men vi har glömt av att köpa hem det. Hon gillar inte nypon- eller blåbärssoppa (som vi provat med när hon vid nåt sällsynt tillfälle varit lös i magen) så risken finns väl att hon ratar Proviva med. Kolsyrade drycker funkar inte alls, vilket är synd eftersom vi har en Sodastream och just kolsyrat vatten (med eller utan smak) är ett bra sätt att få de äldre barnen att dricka mer. Drickyoghurt tycker hon om. Det ska jag också köpa! Tack för alla tips!
  • pigglet

När ett av våra barn var 5 år fick hon njursten. Eftersom hon inte drack något, inget av våra barn dricker "frivilligt" men de andra har klarat sig.
    Så nu diskuterar vi inte - man dricker till maten. Det är bara så. Annars kan man få njursten, kroppen behöver vatten. Stackars njurstensbarnet måste dricka mycket, de andra behöver bara dricka ett halvt glas eller så.

Vet inte om ditt barn är så stor att hon går resonera så med?

Svar på tråden Treåring som kissar två gånger om dagen