Idun skrev 2014-04-07 16:24:58 följande:
Har haft en riktigt dålig helg viktmässigt, vänner på besök vilket var väldigt trevligt! Det blev en del fika men samtidigt mycket promenerande också så kanske gick + - 0 om jag har tur. ska vänta några dagar med att väga mig.. haha
men det är så svårt det där med att umgås med folk och gå ner i vikt samtidigt, det ska bara ätas och fikas hela tiden, jag vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet "nu unnar vi oss, det är ju helg" eller "du behöver ju inte gå ner, jag väger mer än dig" osv. jag pratar inte om att jag håller på att gå ner (även om det syns) så jag tycker inte att jag prackar på det på andra eller försöker visa att jag är "duktig". Känns inte som att problemet är just dessa specifika vänner utan att nästan alla generellt har problem med att man avstår kakan till kaffet etc för att då får de dåligt samvete för att de vill ha en kaka till kaffet. Är det fler som upplever samma? att folk blir provocerade av att man försöker vara lite nyttig?
Jo det känner jag igen men nu har jag haft ändrade kostvanor så pass lång tid att folk redan vet om att jag inte kommer ta en kaka efter maten (om det inte är lördag

) så nu brukar jag bara få te eller kolsyrat vatten och ibland fruktsallad vilket jag uppskattar otroligt mycket.
Men jag kan komma på mig själv att bli provocerad när man ser hur folk tränar hela tiden medan man själv är i en svacka, så för min del är det en och skär avundsjuka, men det brukar jag också säga till folk.