• Fru Mi

Rh positiv mamma med Rh negativt barn!

Man känner ju till det klassiska problemet med en mamma som är Rh negativ och får barn som är Rh Positiv. Men min fråga gäller det omvända. Jag är Rh+ och äldste sonen Rh-. Det uppstod flera bekymmer när han föddes och en av läkarna sa att det delvis kunde bero på att vi hade så olika blodgrupper. Jag har letat många gånger efter texter som kan bekräfta att det skulle vara ett problem men har inte hittat något. Var den läkaren ute och cyklade eller finns det en möjlighet att det kan bli tokigt även i detta fall?

• Svar på tråden Rh positiv mamma med Rh negativt barn!
  • sextiotalist

Tja, uppenbarligen inga problem. Min mamma är Rh+ och jag Rh- och jag har överlevt Flört.

Nej, det är ingen fara, problemet är att om mamman är Rh- så kan hon, om hennes blod kommer i kontakt med barnets blod (som är Rh+), så bildar mamman antikroppar som kan ge problem vid nästa graviditet.

• Fru Mi

Jo jag känner till det och sa det till läkaren men han var ändå inne på att det kunde vara problem. Han sa ung. " jaha har ni så olika blodgrupper då är det inte så konstigt att det kan bli problem"

• FFF03

Jag har B RH minus och min mamma har 0 RH plus. Jag föddes frisk och stark. Inga komplikationer

Idag är jag 21 år äter 3 mediciner, däribland litium mot mitt bipolära syndrom av allvarligare varianten typ 1, ett för min sköldkörtel som har underfunktion. Livet har sedan 13 års ålder då jag utvecklade anorexi och depression varit en fråga om överlevnad som individ. Från 15 års ålder har jag haft bipolärt syndrom, svår depressionsepisod och mycket mer. Beror troligtvis på något annat, en komplicerad ärftlighet, men klart man blir fundersam ändå. Därför kollade jag här vad som gällde för tvärtom. Min mamma fick genomgå en transfusion vid födseln och föddes med en missbildning. Hon var positiv vet jag nu och mamman måste varit negativ. Föräldrarnas blodgrupper stämde inte ihop. Jag har i alla fall överlevt och hoppas jag får ett vanligt liv trots alla problem.

Svar på tråden Rh positiv mamma med Rh negativt barn!