• VictoriaJ02

Egoismen den starkaste kraften?

Överlag kan man säga att om människan har två val, valet mellan ett bättre och ett sämre liv, så väljer hon naturligtvis det bättre. Fullständigt logiskt och inga konstigheter där.

Att vilja ha ett bättre liv och att sträva efter det är ju naturligt för alla förnuftiga människor.

Men kan egoismen gå till överdrift? så tillvida att en person som en gång varit en schysst medmänniska och kompis och som haft empati med utsatta människor, slutar bry sig om andra och börjar leva helt för sin egen skull? Och har ni sett några exempel på detta? Och skulle ni själva överväga att lämna kvar en del av de människor ni umgås med idag "där nere" om ni hade möjligheten till ett bättre liv ekonomiskt och upplevelsemässigt?

• Svar på tråden Egoismen den starkaste kraften?
  • Cassopeia

Djupt! Att det ibland går till överdrift har man ju förstått. Våldtäkter är väl ett sådant ex. Och jag det tror det farliga i allt detta är att egoismen ökar och samvetet utsuddas SUCCESIVT. Men att hitta en genemnsam orsak till sådana här beteenden är nog svårt. Själv är jag kristen och försöker så ofta jag kan påminna mig om hur Gud är. Han är kärlek!

• VictoriaJ02
    Cassopeia skrev 2014-01-07 12:38:29 följande:
    Djupt! Att det ibland går till överdrift har man ju förstått. Våldtäkter är väl ett sådant ex. Och jag det tror det farliga i allt detta är att egoismen ökar och samvetet utsuddas SUCCESIVT. Men att hitta en genemnsam orsak till sådana här beteenden är nog svårt. Själv är jag kristen och försöker så ofta jag kan påminna mig om hur Gud är. Han är kärlek!
    Ja vi ser ju tydligt idag hur gränserna för samvetet successivt flyttas fram. Det är individualismen och det personliga självförverkligandet som går före empati och altruism. Det egna egot ska tillfredsställas i första hand.

Men det kanske mest skrämmande är att folk i gemen faktiskt inte ser denna utveckling som något negativt, eller att de inte märker hur de själva påverkas.
Svar på tråden Egoismen den starkaste kraften?