• Anonym (kattägare)

grannens katt... vad göra?

Hej! Vår katt måste till veterinären för andra gången på två månader pga kattbråk med grannens katt. Dom vägrar kastrera sin katt och vi kan inte bevisa att de är denna katten som gör alla sår men vi kan bevisa att det är den enda katten som bråkar.. vad kan vi göra?! Kan man gå till hyresvärden och kräva kastrerade katter? Hjäälp?!

• Svar på tråden grannens katt... vad göra?
  • Eleonor01

Låt katterna sköta sitt. Varför ska ni gå till veterinären? Ett vanligt slagsmål kan vara blodigt men aldrig har jag gått med mina katter till veterinären för det.

• Majsan70

Låt er katt vara inne så är ni ansvarsfulla kattägare och slipper alla sådana problem. Problemet löst!

• Arbetsvegan

Du kan inte bevisa att det är grannkatten som gör alla sår men du kan bevisa att det bara är grannkatten som bråkar?

Jaja det får vara som det är med det men som ansvarsfull djurägare håller du givetvis din katt inne.
    Problem solved.

• Excentriskan

Bor man tätt så att det inte finns mycket utrymme för egna tomter så blir det extra mycket problem när en okastrerad katt vistas där. Kastrerade har ju mindre revir och går därför inte och slåss så mycket i onödan. Sen blir det ju också en sanitär olägenhet med okastrerade katthanar. Tror inte ni kan kräva kastrering pga slagsmålen utan isf evt revirmarkerande.

Bor ni i hyresrätter eller bostadsrätter så tycker jag ni kan ta upp detta med bovärden. Kan inte förstå varför de väljer att ha sin hane okastrerad om de inte tänkt avla på honom.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • lena j89

I bor inte i ett bostadsområde utan på landet, närmsta granne efter de hus som är här e hästhagar, skog åkrar och ängar. Bor så lantligt de går i en ombyggd gammal lada. Att göra katten till innekatt ser jag inte som alternativ då han älskar att vara ute. Jag tar mitt ansvar att se att katten är inne på natten och när man är på jobbet. Att ta ifrån honom friheten sef jag som plågeri för honom

• lena j89
    Eleonor01 skrev 2013-12-27 20:14:10 följande:
    Låt katterna sköta sitt. Varför ska ni gå till veterinären? Ett vanligt slagsmål kan vara blodigt men aldrig har jag gått med mina katter till veterinären för det.

Vet du hur kattens hud och bakterier fungerar? Det är en mycket trivsam miljö för bakterier och huden ruttnar tillslut underifrån om man inte får vård. Alla sår är inte sådanna men denna gång behöver katten vård
  • lena j89

Ja, jag har aldrig sett några andra katter bråka

Arbetsvegan skrev 2013-12-27 20:32:26 följande:
    Du kan inte bevisa att det är grannkatten som gör alla sår men du kan bevisa att det bara är grannkatten som bråkar? Jaja det får vara som det är med det men som ansvarsfull djurägare håller du givetvis din katt inne. Problem solved.

• Dr Mupp
    lena j89 skrev 2013-12-27 22:35:09 följande:
    I bor inte i ett bostadsområde utan på landet, närmsta granne efter de hus som är här e hästhagar, skog åkrar och ängar. Bor så lantligt de går i en ombyggd gammal lada. Att göra katten till innekatt ser jag inte som alternativ då han älskar att vara ute. Jag tar mitt ansvar att se att katten är inne på natten och när man är på jobbet. Att ta ifrån honom friheten sef jag som plågeri för honom
    Du tror inte det är mer plågeri för honom att slåss och åka till veterinären?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lena j89

Det var därför jag frågade om man kunde kräva kastrering annars överväger vi avlivning/omplacering för vår katt för vi har inte råd att gå till veterinären ett stup i kvarten pga sårskador och att ha honom inne på heltid är inte ett alternativ för honom/oss!

• Excentriskan
    lena j89 skrev 2013-12-27 23:01:07 följande:
    Det var därför jag frågade om man kunde kräva kastrering annars överväger vi avlivning/omplacering för vår katt för vi har inte råd att gå till veterinären ett stup i kvarten pga sårskador och att ha honom inne på heltid är inte ett alternativ för honom/oss!
    Fast du pratade om hyresvärd? Är det en och samma som hyr ut flera hus på samma område? Fast långt mellan grannarna?

Katter brukar isf lösa det på egen hand. Några sammandrabbningar, men tillslut brukar det ge sig när vinnaren accepteras som vinnare av förloraren. Fixa även kattlucka så er katt kan ta sig in i ert hus när den blir attackerad. Om er katt är kastrerad så går den ju inte speciellt långt.

Och ja, vet-besök är kanske inte helt vanliga när det gäller vanliga kattslagsmål (med klor), men när det blir bitmärken så blir såren ofta infekterade och kan bilda djupa varbölder som måste tömmas och penicillin bekämpas. Men fortfarande inte tillräcklig orsak till att tvinga utekatter på landet till husarrest.

Ta kort på skadorna, samla veterinärskvitton och gå sedan till grannen med den okastrerade hankatten för ett nytt snack om det inte klingar av snart.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Arbetsvegan
    lena j89 skrev 2013-12-27 22:38:42 följande:
    Ja, jag har aldrig sett några andra katter bråka
    Dumt att tro att det som inte kan iakttas inte existerar.

Så du tror också att jorden är platt? Du lär inte ha sett annat än förmodade manipulerade bilder som ska lura dig att tro att den är rund?

Ett kattslagsmål kan inledas och vara över inom loppet av 2 sekunder.
  • Arbetsvegan
    Jag tycker avlivning låter som ett bra alternativ.
    Alla katter är värda att ha bra, ansvarstagande ägare.
  • Tobby

Inte råd ? Är det avgörande ? Om en katt blir så skadad så kanske man ska tänka på katten o inte ekonomin ? Det är ju allvarliga skador om man måste åka till veterinär varje gång ! Avliva ett djur för att ni inte har råd är ju sjukt !
  • lena j89

Jag bor i ett hyreshus men det är privat och ombyggt så jag bor på landet och inte i bostadsområde. Jag har råd att betala dessa skador och nästa skador igen och nästa skador igen men om det ska fortsätta såhär kommer jag en dag inte ha råd att laga alla bettskador! Och är det bra för katten att ge alla dessa penicillinkurer? Jag älskar min katt på alla vis men detta börjar bli ohållbart för mig och katten..

• Tobby
    lena j89 skrev 2013-12-28 09:15:28 följande:

Jag bor i ett hyreshus men det är privat och ombyggt så jag bor på landet och inte i bostadsområde. Jag har råd att betala dessa skador och nästa skador igen och nästa skador igen men om det ska fortsätta såhär kommer jag en dag inte ha råd att laga alla bettskador! Och är det bra för katten att ge alla dessa penicillinkurer? Jag älskar min katt på alla vis men detta börjar bli ohållbart för mig och katten..

Är du ts ? Varför anonym i ts o inte i inläggen ?
  • nemo1

Bygg då en inhägnad som katten kan vara i. Och avlivning nämner man inte ens på en frisk katt.

• lena j89

Jag är ts men tråden flyttades så kunde inte vara anonym längre.. ville ha lite råd innan man pratar med granne eller hyresvärd men de råd jag fått här är att katter löser de själva eller inte behöver veternärvård alt göra en ute katt till innekatt (vilket jag tycker är helt ohumant men det är en annan diskussion). Tack för superbra råd nu lämnar jag tråden!

Svar på tråden grannens katt... vad göra?