• MiJo1

    Får man lov att göra ivf tillsammans med en man som sitter i fängelse?

    Hej.. Sjuk fråga, jag vet! Men som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som vet om man får göra ivf tillsammans med någon som sitter i fängelse? Jag och min gamla sambo har en underbar pojke på fyra år som kom till genom ivf. Nu har vi levt separerade i två år. Jag har inte träffat någon ny och min biologiska klocka tickar! Jag vill ha fler barn innan pojken blivit "för stor" och funderar på spermadonation. Pappan till min pojke är frihetsberövad ett tag framöver, något ekonomiskt, men det känns på något sätt bäst i hjärtat att få barn med samma person om man nu ändå ska få donation. Är jag galen i mitt tänk? Hade det varit möjligt? Någon..?

  • Svar på tråden Får man lov att göra ivf tillsammans med en man som sitter i fängelse?
  • Queenie70

    ...och återigen får jag anledning att fundera allvarligt på om det är en så bra ide med kvinnlig rösträtt..

  • Mamori
    Queenie70 skrev 2013-12-27 23:49:23 följande:
    ...och återigen får jag anledning att fundera allvarligt på om det är en så bra ide med kvinnlig rösträtt..

    Går pappan med på det är det väl likadant tänk från båda könen i det här fallet? TS, ingen aning om svaret på din fråga...
  • Furstinna
    Queenie70 skrev 2013-12-27 23:49:23 följande:
    ...och återigen får jag anledning att fundera allvarligt på om det är en så bra ide med kvinnlig rösträtt..



    I agree.
  • MiJo1

    Som jag skrev i min text så tycker jag också att situationen är knäpp, men ni behöver inte slösa er tid på att göra det värre...

  • LängtansBlåaBlomma

    Jag skulle inte anse att ni har rätt till ivf grundat på fängelsedomen, det är en situation ni (han) själva försatt er i! Men, om ni behöver ivf för att bli gravida pga medicinska skäl är det väl ingen som ska moralisera över, du styr ju själv om du vill vara oansvarig eller inte. Problemet är väl hur ni ska genomgå ivf. Fast du pratar om äggdonation? Vill mannen det?? Och lika här, grundat på hans fängelsevistelse - nej! Men grundat på ett medicinskt problem - ja! Så tycker jag.


  • MiJo1

    Tack för ett mer vettigt svar.. Inte äggdonation utan spermadonation. Vi har inte alls talat om det hör pappan och jag utan detta är bara funderingar som jag vill lufta med andra. Bara tänker OM det hade varit möjligt eller ej.. Inte alls säkert han vill detta. Jag längtar otroligt mkt efter ett syskon och det gör min son med..

  • Pemberly

    Man måste leva i en relation för att få göra ivf i Sverige så det får ni ju ljuga om att ni fortfarande gör i så fall. Sen finns det ju praktiska hinder eftersom han måste vara med på kliniken och ge sperma samma dag som äggen plockas på dig och exakta dagen för äggplock får man ju med ganska kort varsel så det kan väl vara svårt för honom att få permission då. Sen ska ju fängelset tycka att ivf med hans ex är ett tillräckligt bra skäl för att ge permission och det är väl tveksamt om de gör. Mitt råd är istället att åka till Danmark och göra insemination eller ivf (om skälet till att ni gjorde ivf inte var spermierna). I Danmark får ensamstående behandlas till skillnad från i Sverige

  • MiJo1

    Men gäller det inte bara när landstinget betalar? Om man själv bekostar det så borde de väl strunta i om vi är ett par eller ej?

  • Pemberly

    Nej det är lagen i Sverige som säger att man inte får behandla ensamstående. Det diskuteras ibland att ändra den men det har ännu inte gjorts.

  • Jacquline

    Han får och kan göra "vad han vill" på sina permissioner. Så det gäller bara för er att planera.
    Jag tycker absolut inte att du tänker fel.
    Är väl bara kul med helsyskon, om det nu ändå fungerat bra med det andra barnet.
    Bara för att han sitter i fängelse så ska det inte hindra.
    Följ ditt hjärta!

  • Pemberly

    Fast grejen är ju att man inte kan planera en ivf-behandling helt själv. Det beror ju på hur ens kropp svarar på hormonbehandlingen exakt vilken dag det blir dags att plocka ut äggen (och alltså dags för mannen att leverera spermier). Man vet ungefär vilken vecka det ska bli men inte exakt vilken dag förrän några dagar i förväg. Det är väl ett väldigt stort risktagande att betala 25-30 000 för en ivf och för kvinnan att ta sprutor och sedan visar det sig att mannen kanske inte får permission just den dag som behövs, då har man ju kastat pengarna i sjön. Har man däremot frysta embryon kvar sedan tidigare behandling behöver mannen inte vara närvarande när det sätts in då räcker det att han skrivit på ett papper att han godkänner att embryot sätts in

Svar på tråden Får man lov att göra ivf tillsammans med en man som sitter i fängelse?