Har frågor angående ett arv från min mormor
Hej! Min mormor gick bort för två veckor sedan. Min mamma är ensam barn och hon har hittat ett testamente i mormors lägenhet, där det står att jag ska få hälften av det hon har.. Min mamma har sagt att hon har hitta fyra olika konton som hon ägde, och att i ett av kontona finns ett större belopp, i testamentet står det att från det kontot så ska vi dela lika. Jag har frågat min mammavad som finns för belopp på dom övriga kontona, det vill hon inte säga och hon säger också att det behöver hon inte tala om, för det står inte i testamentet att jag ska få från dom andra kontona, utom ett konto. Har hon rätt? Vi kommer bli kontaktade av en familjejuridik som sitter på det riktiga testamentet, Brukar det stå exakt vilken summa man får? Eller bara att man får ärva av det beloppet som finns kvar? Begravningen kommer kosta ca 40-50.000kr min mamma säger att begravningen ska betalas av dom pengarna som vi ska dela lika på. Men eftersom det ligger fyra andra konton med pengar på som min mamma inte säger vad det är, brukar inte då begravningen betalas med dom andra pengarna och inte pengarna som är sparade? En annan sak också, min mamma har skuldsanering och hon har sagt att om dom ser en större summa pengar på hennes konto så tar dom hennes andel på en gång. Så hon ska ta ut alla pengar kontant även min del, och ha pengarna liggandes hemma, Ta kontakt med familjejuridiken och när dom nämner pengarna så kommer hon säga att hon inte sett något testamente och att hon har handlat upp pengarna. Hon har sagt att jag kommer få min del, Men att om hon ska få några pengar så måste hon göra såhär, hon sa att skuldsaneringen kommer dom ta bort och hon kommer få tillbaka sina skulder , men att det inte gjorde henne nått , för hon ska ändå inte ta lån eller köpa bostad , å då har hon ändå en summa kontant hemma. Till frågan, kan jag förlora nått på att hon ska göra såhär??