VeronikaK skrev 2014-01-06 12:21:13 följande:
Jo, så tänker jag också. Jag tror inte att det är bra att bo hemma under hela studietiden, så det hoppas jag att dottern inte vill. Men hon har nog inte samma längtan att ta hand om sig själv som jag och hennes pappa hade i hennes ålder, så är det bara. Sedan hade man ju hoppats på att bostandssituationen var bättre, så att det fanns mer lockande alternativ än vad som är fallet idag. För oss blir det nog så att hon bor hemma första studieåret. Då har hon bott hemma två år efter studenten. Efter det hoppas jag faktiskt att hon är flygfärdig - både för hennes och för vår skull!
Sedan har jag tänkt på detta med krav på standard. Det måste ha förändrats en del ändå. Jag bodde de första terminena inhyst i ett rum i en villa. Jag delade toa med en annan student och hade bara en mikro och en skrubb med en kokplatta att fixa mat på. I det lilla rummet jag bodde i fanns plats för en säng och ett skrivbord. Så var det de första åren. Det var skralt. Man åt potatis, rotfrukter och den billigaste maten. Jag kommer ändå från övre medelklassen och mina färäldrar hade kunnat hjälpa (och gjorde det nog då och då antar jag) mig med en extra slant. Men det var just känslan att leva sitt eget liv som var så cool. När jag tänker på styvdottern så skulle hon aldrig i livet stå ut med så dålig standard. Och jag tror inte att det gäller enbart henne, det är nog en generationsgrej.
Jag har också stora barn (12år, 17år, 17år samt 21år) med pojkvänner/flickvänner (... andra vänner som mest hänger hemma hos oss..) som vi (jag och min man) försöker stödja/putta ut i vuxenlivet. Läget hemma kan bli rätt spänt hemma när arbetsbördan blir för dryg för mig i kombination med sviktande ansvar hos våra telningar..
Det där med standard verkar vara en grej, jag håller med VeronicaK, hos oss verkar kraven vara inspirerade av "Hollywoodfruar", "Fest hos Bagge/Wahlgren" m,m. Det ska vara centralt och nyrenoverat. HJÄLP tänker jag. Försöker berätta om hur det var när jag flyttade hemifrån. Men jag blir förpassad till stenåldern och "det är inte samma tider nu"..
Nä - det är inte samma tider. Det är någon sorts bakvänd tid, där jag på något sätt lyckats dölja för mina barn att livet är något man skapar sig - det kommer inte färdigt från närmsta webshop där man klickar i "bra jobb", "hög lön", "snygg(dyr) bil" och sedan väntar på leverans.
Jag tycker att jag ALLTID pratat om och uppmuntrat barnen till att vara aktiva - skapa sitt eget - men så dyker det upp flickvänner som vill "leva lyxliv" och tycker att min son ska fixa det åt dem. Eller som min son uttryckte det "det är dyrt att ha en flickvän". Jag får panik. Hur har det blivit så här?
Och SJÄLVKLART älskar jag mina ungar. Just därför är det bra att bo i liten ful etta, åka buss.. fixa ettan så den blir lite finare, få ett bättre jobb och kanske köpa bil så småningom, få självförtroende att klara sig själv.
Det vore kul att höra från någon som lyckats putta ut sina ungdomar eller när det bara funkat - vad gjorde ni?