• Anonym (Hjälp!)

Snabbt svar om att boka tid hos familjerätten någon!

Jag och mitt ex har ett barn ihop som fortfarande pga låg ålder bor hos mig. Umgänget sker i mitt hem men tyvärr går det inte jättebra. Jag försökte därför nå pappan men han vägrade svara och så gör han ofta och gör sig okontaktbar i typ en vecka. Jag skickade därför ett sms där jag skrev att jag kommer boka tid för samtal hos familjerätten (vi har varit på ett frivilligt tidigare). Nu påstår han att jag inte kan göra så och att jag gått bakom hans rygg. Men han svarar ju inte när jag ringer och jag skickade ju sms. Har jag fjort fel? Vi måste ju lösa det här.

• Svar på tråden Snabbt svar om att boka tid hos familjerätten någon!
  • BioBonus

Boka tid kan du göra utan hans medgivande. Hur många ggr som helst. Han kan dock välja att inte komma på mötet. Det gagnar honom inte att inte komma på dessa samtal då han med det försvårar samarbetet.... Så är han "smart" för framtiden så går han.

• Anonym (rek)

Kan inte TS dra det till TR direkt då eller måste man först ha försökt ett antal ggr i FR?

• BioBonus
    Anonym (rek) skrev 2013-12-29 19:43:45 följande:

Kan inte TS dra det till TR direkt då eller måste man först ha försökt ett antal ggr i FR?

Jo det är klart hon kan, men kan man få igenom en ök i FR så blir ju det betydligt billigare än att anlita ombud och stämma i TR. Och har hon bett exet åtskilliga ggr att komma till FR och prata och komma överens och han har vägrat komma så har hon en bättre hand i TR om hon i nästa steg väljer att stämma honom.
  • Anonym (Hjälp!)

Jag vill ju helst inte gå till TR då jag inte tror att jag skulle ha något att hämta där. Och att dra igång en sån process skulle kännas fel på nåt sätt. Vill inte bråka om barnet.

• Anonym (rek)

Ni kan inte komma överrens om någon uppgörelse utanför FR sins emellan?

• Anonym (Hjälp!)

Nej tyvärr. Har försökt så många gånger nu. Varannan vecka avsäger han sig faderskapet och hör inte av sig på dagar/veckor. Sen dyker han upp när det passar honom igen. Han kallar mig saker, säger att han inte tål mig och att han önskar att jag inte fanns. Säger att det är mitt fel att sonen är utan pappa. Jag blir bara ledsen och orolig då jag verkligen försökt främja umgänget och så.

• Anonym (zx)

Det är klart att du får kontakta familjerätten utan godkännande från ditt ex!

Sedan har de olika rutiner på FR, hos oss vill de prata med båda föräldrarna innan man får boka en gemensam tid. Men att du skulle gått bakom ryggen på ditt ex är sk-tsnack. Du har ju informerat om att du kommer att boka en tid via sms!

Samtal på FR är något helt annat än att dra något till TR. FR är rådgivande, inte beslutande, och syftar till att föräldrarna ska komma överens. Kanske ditt ex inte känner till att det är skillnad?

• Anonym (tålamod)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-12-30 00:13:48 följande:
    Nej tyvärr. Har försökt så många gånger nu. Varannan vecka avsäger han sig faderskapet och hör inte av sig på dagar/veckor. Sen dyker han upp när det passar honom igen. Han kallar mig saker, säger att han inte tål mig och att han önskar att jag inte fanns. Säger att det är mitt fel att sonen är utan pappa. Jag blir bara ledsen och orolig då jag verkligen försökt främja umgänget och så.
    Han blir säkert en bättre pappa när han får börja ha sitt barn själv. Så länge bör det inte behöva dröja.
  • Anonym (Hjälp!)

Anonym (tålamod) nä förvisso. Men samtidigt är det ju en förutsättning att barnet har nån slags relation till honom om han ska ha honom själv, jag kan ju inte lämna bort honom till en främling. Tycker det är konstigt att det alltid finns ursäkter när män beter sig illa,en hade jag hackat på honom eller avsagt mig föräldrarollen i tid och otid så hade det hetat att jag skulle svälja och bita ihop för barnets skull och skärpa till mig.

• Anonym (tålamod)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-12-30 10:56:56 följande:
    Anonym (tålamod) nä förvisso. Men samtidigt är det ju en förutsättning att barnet har nån slags relation till honom om han ska ha honom själv, jag kan ju inte lämna bort honom till en främling. Tycker det är konstigt att det alltid finns ursäkter när män beter sig illa,en hade jag hackat på honom eller avsagt mig föräldrarollen i tid och otid så hade det hetat att jag skulle svälja och bita ihop för barnets skull och skärpa till mig.
    Visst men när barnen blir äldre så går det lättare. Jag vet pappor som aldrig fått träffa sina barn de första åren, men som ändå blivit toppenpappor när de sen fått ha barnen växelvis efter domstolen har bestämt det.
  • Anonym (Hjälp!)

Fast nu är ju grejen den att han inte vill ha barnet. Och nån domstol behöver knappast bli aktuellt här, jag har inte motarbetat och kommer inte motarbeta honom på nåt sätt. Vilket förvisso inte är så svårt när han aldrig är här.

Svar på tråden Snabbt svar om att boka tid hos familjerätten någon!