• Venus87

Narcissist/Psykopat?

Hej Familjeliv! Jag är ny här på sidan och talar för en mycket god vän. 

Han har blivit rädd för att han tror att han är psykopat. Han har begrundat sitt liv och mycket stämmer in på "mallen" av en psykopat.

Han har dödat/plågat djur när han var ung, snattat och stulit saker.
    Jag undrar om det finns människor som begår sådana saker utan att vara psykopater?

Han är rädd för att gå och få en diagnos för att han är osäker på vad som sker ifall det visar sig att han är psykopat. Eller är den här personens självinsikt ett tecken på att han INTE är psykopat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-29 13:30
    Vill egentligen inte ha svar som "Nej han är inte psykopat" "Ja han är psykopat"

Är det någon som har erfarenhet av störningen/diagnostiseringen av den?
  • Svar på tråden Narcissist/Psykopat?
  • Lisastina

hej igen, 

en del psykopater vet vad de är, din kompis kanske är en av dem. MEN; det finns en stor risk att han mer eller mindre avsiktligt samtidigt använder detta för att få poäng tex hos dig. För nu när du vet att han oroar sig, då är ju du lite mer pliktig att stötta honom, eller hur? Och nu kan du ju inte klaga om han gör något, för det är ju hans störnings fel? 

Nu är jag väldigt pessimistisk här, men jag tror att det bästa man kan göra när man har med en psykopat eller tom en narcissist att göra är att dra sig ur lite snyggt. Det är jättesvårt, för de är så sabla smarta och läser folk så bra. De släpper vanligen ingen godvilligt. DE vill ha makten, så du får inte ge dig av, de håller dig kvar, med charm eller genom att ge dig dåligt samvete. Kan du inte försvinna från scenen på riktigt, jobba iaf på att lösgöra dig mentalt så att du inte på något vis berörs av vad han gör och säger. 

Vanlig terapi och träning i självinsikt som vanliga människor kan må lite bättre av, funkar inte på psykopater, det kan vara bra att veta. Att gå i vanlig "prataomdinbarndomterapi" är i bästa fall verkningslöst, i sämsta fall lär de sig ännu mer om hur vanligt folk tänker och får ännu fler sätt att manipulera dem. Så tro inte att din kompis blir bättre om han säger att han ju jobbar på sitt problem med den sortens övningar (och att du och andra bara skall ha lite tålamod). Det finns en näraliggande diagnos, borderline disorder, (fler kvinnor får denna diagnos, de är mindre våldsamma än psykopater och har ofta en mer uttalad ångestproblematik)  och de patienterna får ett slags beteendeinriktad terapi som hjälper mot en del av deras asociala beteenden. 

• Eliavalanche

Hej! Jag skulle vilja sparka igång den här tråden igen då jag misstänker att minst två i min bekantskapskrets har viss grad av narcissism. Saker jag kan känna igen som jag läst är att narcen avsäger sig allt ansvar vid bråk; ej kan medge sina tillkortakommanden i sitt beteende och har oerhört svårt att inse att den sårat och kränkt och har svårt att be om ursäkt för att den gjort just detta. Den kan till och med vända på saker och ting och få det till att det är den själv som blivit sårad - att det är den själv det är synd om fast den verkligen hävt ur sig en mängd oerhört kränkande saker vill den ej kännas vid sina egna ord... som att de aldrig blivit sagda... Egoism och allmän brist på empati är andra igenkänningsfaktorer. En narce är lättkränkt... är oerhört kärlekstörstande och har ett stort bekräftelsebehov vilket gör att den lätt blir avundsjuk och sotis på andra vilket kan vara uupptakten till att den dramatiskt häver ur sig ogrundade anklagelser och sårande ord... den har svårt att ge utan tar mest i relationer... det mesta kretsar kring narcen och den ser allt från sitt eget perspektiv och har svårt att sätta sig in i andra människors situation... Narcen kan vara generös men i efterhand komma att ge dig dåligt samvete för detta... och i slutändan ge dig stor tacksamhetsskuld med ord av typen "Efter allt jag gett dig! Efter allt jag gjort för dig" osv... Ja, detta är lite av allt jag kan känna igen... Någon som har vänner/bekanta ni misstänker har den här personlighetsstörningen+ Någon som kan känna igen detta jag berättat?

• katjasolgren

Min pojkvän är narcissist och det du skriver stämmer inte alls in, är han lite av ett kontrollfreak och inte känner empati för människor när han bör göra det då kanske han är lite psykopat, av egna erfarenheter så tror jag verkligen inte att han är narcissist om du har fler frågor så har du din chans att fråga nu, har varit tillsammans med min narcissist till pojkvän ett par år nu och börjarlära mig hur han fungerar...

• Lisastina

Om jag förstått saken rätt så kan det visa sig på lite olika sätt efterson narcissism är en ingrediens i olika större störningskomplex, eller  vad jag skal kalla det. Borderlinepatienter tex är narcissister, men oftast inte fysiskt våldsamma, de har hög ångestnivå, de har tydliga mood swings mm. 

Sedan finns det de dom mer tydligt är kontrollfreaks - ett klassiskt ex är väl pjkvänner som kör flickvänner överallt, kollar deras telefon, begränsar umgänge osv. och kan bli våldsamma.När den sortern är våldsamm får de heta sociopat. 

Men båda sorterna har tex extremt svårt att klara motsägelse och uppfattar det som deras rätt att straffa den som har en egen åsikt. Sättet de gör det på kan vara olika.; förlöjliga, slå, baktala etc etc, öppet eller ej beroende på den allmänna situationen.

• Eliavalanche

Ja, vad jag har läst så är en narcissist livrädd för att erkänna sina fel och brister och därmed kan man glömma att få en ärlig ursäkt efter att ha blivit kränkt och sårad av en narcissist. det är främst den saken jag nu märkt ordentligt vad gäller en av de två jag misstänker har denna störning. Det att allt kretsar kring narcen vars världsbild är den enda sanna är ju en del i det där att ej kunna medge sina fel och brister i sin person...

• Lisastina

Ett stort problem med desa människor är att de lever högt på att andra har så svårt att bryta relationen. Vanliga människor känner ofta att de vill "göra upp i godo" så att säga, inte bara bryta tvärt, om de alls skall gå.  Men eftersom narcissisterna precis som du säger aldrig ger en ärlig ursäkt, så kan den vanliga människan aldrig komma till den känslomässiga punkt då de känner att de är klara med relationen eller att den är utredd och känns så jämbördiga att allt är frid och fröjd. Man vill känna att man kan vara på varandras våglängd, men grejen är att det inte går. De har inte ett inre liv på samma sätt som vi andra, det finns ingen att möta därinne.  

Man kan aldrig få "rätt" mot dem, så att säga. Det tar emot som f-n att man aldrig får känna att de lider som de har låtit en lida, tycker jag iallafall. 

Att ha en vän innebär ju en emotionell investering, och det funkar ju så att man ogärna ser att det man lagt in går till spillo, vilket det ju gör om man gör sig av med vännen. Och det vet de. Grejen är att de vet allt om dig, men etersom de är tomma, kan man inte på motsvarande sätt veta något om dem eller hur jag skall säga. 

De är inte förmögna till ömsesidighet, helt enkelt. Därför kan man inte heller reda ut problem med dem och få en förändring till stånd. 

Dra dig ur!!

• Eliavalanche

Listastina; ja, det där var bra beskrivet; "

Lisastina skrev 2014-01-13 18:09:04 följande:
    Ett stort problem med desa människor är att de lever högt på att andra har så svårt att bryta relationen. Vanliga människor känner ofta att de vill "göra upp i godo" så att säga, inte bara bryta tvärt, om de alls skall gå.  Men eftersom narcissisterna precis som du säger aldrig ger en ärlig ursäkt, så kan den vanliga människan aldrig komma till den känslomässiga punkt då de känner att de är klara med relationen eller att den är utredd och känns så jämbördiga att allt är frid och fröjd. Man vill känna att man kan vara på varandras våglängd, men grejen är att det inte går. De har inte ett inre liv på samma sätt som vi andra, det finns ingen att möta därinne.  

Man kan aldrig få "rätt" mot dem, så att säga. Det tar emot som f-n att man aldrig får känna att de lider som de har låtit en lida, tycker jag iallafall. 

Att ha en vän innebär ju en emotionell investering, och det funkar ju så att man ogärna ser att det man lagt in går till spillo, vilket det ju gör om man gör sig av med vännen. Och det vet de. Grejen är att de vet allt om dig, men etersom de är tomma, kan man inte på motsvarande sätt veta något om dem eller hur jag skall säga. 

De är inte förmögna till ömsesidighet, helt enkelt. Därför kan man inte heller reda ut problem med dem och få en förändring till stånd. 

Dra dig ur!!
  • Eliavalanche

Kände mig helt häpen efter Lisastinas ord; de stämde sååååå väl in på mittt scenario nu nyligen...

• astegmatism
    Venus87 skrev 2013-12-29 12:40:06 följande:

Hej Familjeliv! Jag är ny här på sidan och talar för en mycket god vän. 

Han har blivit rädd för att han tror att han är psykopat. Han har begrundat sitt liv och mycket stämmer in på "mallen" av en psykopat.

Han har dödat/plågat djur när han var ung, snattat och stulit saker.
    Jag undrar om det finns människor som begår sådana saker utan att vara psykopater?

Han är rädd för att gå och få en diagnos för att han är osäker på vad som sker ifall det visar sig att han är psykopat. Eller är den här personens självinsikt ett tecken på att han INTE är psykopat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-29 13:30
    Vill egentligen inte ha svar som "Nej han är inte psykopat" "Ja han är psykopat"

Är det någon som har erfarenhet av störningen/diagnostiseringen av den?
    Om han är rädd att han är en psykopat, så kan han söka hjälp. Detta är ett gott tecken, då vill han väl göra något
  • AnnieNym

Hej.
    Jag har läst era inlägg och jag känner med er.
    Jag har en pojkvän som jag misstänker/vet lider av narcissism.. Vi är i en ny relation och jag har flyttat till hans hemland. Jag e helt slut som människa och vet inte vad som är upp eller ned nu förtiden. Jag känner mig rädd  att jag dömer någon fel och behöver  feedback från några med erfarenhet.

Vi kan ej diskutera något för då vänder han sig inåt och himlar med ögonen, skrattar och säger att man ställer till det igen. går vi på stan så kan han plötsligt bli sur och efter några timmar så kommer det fram att jag är mer intresserad av andra män än honom, då menar han bipasserande på gatan. Jag märker att han helatiden flirtar öppet med folk och han älskar uppmärksamheten. För ett tagsedan tog han kontakt med en tjej som var uppenbart intresserad och började umgås tills det brast. Han ljuger om allt för alla och han säger att det e bara lite vita lögner. efter det kollade jag in hans fejja och fick se att han hade kontaktat et 20-tal tjejer. bl,annat försökt att bestämma sex-dejt. När jag ifrågasätter det så skrattar åt det hela och säger att han bara skojar. Han skrev alla dessa meddelanden för att jag skulle se dem, för han ville såra mig för att jag inte hade gett honom uppmärksamhet.

Det värsta e att jag älskar honom sååå in i norden,  och vill hjälpa honom. Kan man det? När vi pratar om ett slut då smälter han och berättar om sina uppmärksamhetsproblem och om sin skruvade barndom. det gör mig mer förvirrad. Jag vill helatiden tro på honom men efter jag har läst era inlägg tvivlar jag mer.. hjälp.
    En helt förvirrad människa

• Venus87
    Lisastina skrev 2013-12-29 14:36:28 följande:
    Vad som sker i barndomen är en pusselbit. Men det krävs också att personen som vuxen visar vissa drag, tex manipulation på en sådan nivå att  omgivningen ofta tror att det är psykopatens offer som är galna. 

de är ofta charmiga, men kan också sprida en särskild sort skuld och rädsla, folk drar sig i det längsta för att säga något om psykopatens förehavanden. allt allt allt som inte är ok är någon annans fel, de är aldrig psykopatens. De är märkligt oåtkomliga och kan gå väldigt långt för att inte bli avslöjade, för ofta kan de ljuga en hel del., få jobb på falska meriter mm. 

"Vad som sker i barndomen är en pusselbit. Men det krävs också att personen som vuxen visar vissa drag, tex manipulation på en sådan nivå att  omgivningen ofta tror att det är psykopatens offer som är galna."

Jag är nu helt säker på att min vän är psykopat. På något sätt lyckas han skapa konflikter mellan folk, jag har studerat hans beteende den senaste tiden och allt tyder på att det är så det ligger till. Men vad kan man göra? Vill bli av med honom så att han slutar ställa till det för allt o alla, finns det något sätt att göra detta? Kan man göra en anmälan så att han blir intagen någonstans? Problemet är ju att han knappast har lämnat några bevis efter sig, men är säker på att en undersökning skulle visa att han lider av någonting i närheten av psykopati, även fast det är en ganska "rå" stämpel.

• hippiegirl
    Lisastina skrev 2014-01-13 18:09:04 följande:

Dra dig ur!!
    Breathe in the wisdom of life
Svar på tråden Narcissist/Psykopat?