• Anonym (Funderar)

Ska jag gå längre i vårdnadstvisten eller ska jag nöja mig ?

Hej
    Jag och mitt X har nu under snart 1 år hållt på med vårdnadstvist om vårt barn på 3 år.
    Vi har kommit en bra bit men nu känns det som att vi är klara med våra advokater och sånt. Men då har jag börjat fundera på om jag ska nöja mig med det här eller om jag ska gå vidare ännu ett steg. Det vi kommit fram till är 9 nätter hos mig och 5 hos pappan. sen att dela upp lov och sånt beroende på ålder. Min advokat tycker att jag varit för snäll med tanke på hur situtionen har och ser ut nu. Hans pappa och jag var ett par ändå tills förra året, han valde alltid att göra saker ( bla jobba borta,festa,resa ) än att vara med oss. Sen dom få tillfällerna han var hemma så var han som vilken pappa som helst men just hans prioriteringar har varit helt fel tycker jag.

Nu kommer vi till hur det ser ut i nuläget, pappan trakaserar mig på sociala medier och även hans kompisar är på mig, han vägrar sammarbeta utan hans enda krav är då att dela barnbidraget ?! Det känns som att ju längre tiden går och han tror att vi lir klara är han på mig om mista lilla för att få mig att gå med på varannan vecka och delat barnbidrag. Han tror att bara för man separerat så blir det automatiskt varannan vecka och delar på barnbidrag..

Har förkortat hela historien väldigt mycket då detta som sagt pågått i snart 1 år.

Är det någon som har något råd på vad jag ska göra nu.

• Svar på tråden Ska jag gå längre i vårdnadstvisten eller ska jag nöja mig ?
  • Arbetsvegan
    Brumma skrev 2013-12-31 23:01:47 följande:
    Rätten har inte tagit ngt beslut. Alltså vet vi inte hur mkt de anser att pappan ska ha barnet. Jag finner det väldigt konstigt att TS får höra att hon kommer att vinna från en domare och att hon då väljer att avsluta o försöka medla istället.

Självklart vet jag inget om hans prioriteringar idag, lika lite som du vet. Men jag vet EN sak. Eftersom han faktiskt slåss om det här, om rätten att få vara förälder på samma premisser som mamman. Om att få ha sitt barn halva tiden. Eftersom han gör detta så kämpat han för sitt barn. Och DET visar på att han bryr sig.
    O kom nu inte med ngt skitsnack om att han kanske gör det enbart för att sätta åt mamman. Det är tydligen lättare att skylla på det än att de flesta pappor faktiskt bryr sig om sina barn.

O det där med att TS ska "släppa till" - hon säger ju själv att han nästa år kommer få en dag till, men aldrig mera. Det skulle inte alls förvåna mig om det är för att det är EXAKT på gränsen till växelvis boende. Exakt på gränsen för att pappan fortfarande kommer vara skyldig att betala underhåll o inte kommer att kunna begära halva barnbidraget. Än en gång, det är inte samarbete det är maktmissbruk!
  • Ej okej

Brumma och Arbetsvegan! Jag hoppas att ni inte har egna bittra erfarenheter av vårdnadstvister. För bittra låter ni. Och ingen av er verkar vara intresserade av vad som är bäst för barnet i denna situation.

Arbetsvegan! Du har faktiskt INGEN aning om huruvida det TS säger är objektivt eller inte. Det kan faktiskt vara sanningen. Eller hur? Och nu var det inte ts historia som vi diskuterade utan huruvida jag gjorde en subjektiv tolkning av det ts skrivit och mitt svar var att jag dragit objektiva slutsatser utifrån det underlag som ts presenterat för oss. Viss skillnad!

Brumma! Du säger att du VET en sak - att eftersom pappan nu slåss för vv så visar det på att han bryr sig. Det behöver det inte alls vara - det kan lika gärna vara ett uttryck för att han vill jävlas med TS. Vi VET alltså inget om hans bakomliggande motiv. 

Jag har inte någonstans sagt att pappan INTE ska beviljas vv. OM han är en bra pappa numera vill säga. Det jag har sagt är att baserat på hur han har uppfört sig historiskt (enl ts) så är det bra att mamman och rätten verkligen kollar upp att han förändrat sitt beteende INNAN han beviljas vv. FÖR BARNETS SKULL! Det vore ju inte så trevligt om pappan är fast i sina gamla vanor att festa och supa med polarna samtidigt som han har ansvar för ett litet barn. 

Till skillnad från er så utgår jag från att TS historia är sann. Det bör vara utgångspunkten för alla som diskuterar i FL. Särskilt när man befinner sig i känsliga rummet. Att sitta och spekulera i huruvida TS far med osanning eller ej tillför inte särskilt mycket. Självklart finns det två sidor av alla historier.

Jag tycker fortfarande att ts agerar som en klok och bra mamma. Hon har alltid sett till sitt barns bästa. Hon har försökt få pappan att prioritera annorlunda men lyckades ej under tiden de hade en relation. Jag hoppas dock att pappan har tänkt om och att han nu vill sätta sitt barns behov framför sina egna. Men att ts tar det lite försiktigt initialt är bara bra. FÖR BARNETS BÄSTA! 

• h8him
    Arbetsvegan skrev 2013-12-31 23:32:42 följande:
    Det där är inte ens i närheten av att vara en sanning. Det rekommenderas att barnen inte har vv under tre år men samtidigt är alla barn olika, en del klarar det galant och andra inte. Utöver det finns det massor av varianter med 3-4 dagar i vart boende.

Misstaget många (speciellt anonyma) gör är att applicera sina egna fördomar och avfärda vv allt med "det finns massor av forskning".

Bra att ni agerade efter ERT barns bästa men varken det eller du är en norm.
    Rekommendationerna har dragits tillbaka och håller på att omarbetas, för man vet att växelvis boende är bäst för många barn, dock kan det växelvisa boendet se olika ut för en 3-åring och en 10-åring. Bara som upplysning.
    Ej okej skrev 2014-01-01 09:03:16 följande:
    Brumma och Arbetsvegan! Jag hoppas att ni inte har egna bittra erfarenheter av vårdnadstvister. För bittra låter ni. Och ingen av er verkar vara intresserade av vad som är bäst för barnet i denna situation.

Arbetsvegan! Du har faktiskt INGEN aning om huruvida det TS säger är objektivt eller inte. Det kan faktiskt vara sanningen. Eller hur? Och nu var det inte ts historia som vi diskuterade utan huruvida jag gjorde en subjektiv tolkning av det ts skrivit och mitt svar var att jag dragit objektiva slutsatser utifrån det underlag som ts presenterat för oss. Viss skillnad!

Brumma! Du säger att du VET en sak - att eftersom pappan nu slåss för vv så visar det på att han bryr sig. Det behöver det inte alls vara - det kan lika gärna vara ett uttryck för att han vill jävlas med TS. Vi VET alltså inget om hans bakomliggande motiv. 

Jag har inte någonstans sagt att pappan INTE ska beviljas vv. OM han är en bra pappa numera vill säga. Det jag har sagt är att baserat på hur han har uppfört sig historiskt (enl ts) så är det bra att mamman och rätten verkligen kollar upp att han förändrat sitt beteende INNAN han beviljas vv. FÖR BARNETS SKULL! Det vore ju inte så trevligt om pappan är fast i sina gamla vanor att festa och supa med polarna samtidigt som han har ansvar för ett litet barn. 

Till skillnad från er så utgår jag från att TS historia är sann. Det bör vara utgångspunkten för alla som diskuterar i FL. Särskilt när man befinner sig i känsliga rummet. Att sitta och spekulera i huruvida TS far med osanning eller ej tillför inte särskilt mycket. Självklart finns det två sidor av alla historier.

Jag tycker fortfarande att ts agerar som en klok och bra mamma. Hon har alltid sett till sitt barns bästa. Hon har försökt få pappan att prioritera annorlunda men lyckades ej under tiden de hade en relation. Jag hoppas dock att pappan har tänkt om och att han nu vill sätta sitt barns behov framför sina egna. Men att ts tar det lite försiktigt initialt är bara bra. FÖR BARNETS BÄSTA! 
    Hur vet DU barnets bästa av det lilla som (bara) Ts skriver?

Ingen kommer att kolla upp någon förändring, men bara det att han orkar stämma Ts och gå igenom en vårdnadstvist talar för honom, om jag ska säga något om det.

Hur det var, när de levde tillsammans, är inget som Tr lägger någon särskild vikt på i den här typen av tvister.

• Arbetsvegan

Det jag har poängterat är att det bara finns en version, det kan ytterst sällan bli objektivt och aldrig i en konflikt. Jag har öht inte ifrågasatt sanningshalten som du påstår utan tvärtom. Nu får du faktiskt läsa bättre! Dina beskyllningar om att vi påstår att TS ljuger är befängda, jag ser det som att du känner andra genom dig själv...

Jag försöker vara on topic och diskutera TS, vill du tjafsa vidare om subjektivitet och objektivitet så tar du det i messen.

Det man tittar på är hur det fungerar idag, inte hur det har varit och sen kräver "bevisning" på det ena efter det andra sättet för att man ska gå med på det ena eller det andra. Om man tänker på barnets bästa.

Ditt sätt att hålla striden bara emot pappan är rätt konstig, nu när du hävdar att du är så himla objektiv, fr det är lika sant att ts strid kan vara ett bevis på att hon jävlas, hon likväl som pappan. Nu utgår inte jag från det utan att hon bryr sig precis som pappan gör. Den som inte bryr sig strider nämligen inte.

• Brumma

Nej, jag har aldrig varit i ngn vårdnadstvist, jag lever med mina barns pappa. Min man har en dotter sedan innan men där kommer vi bra överens med mamman. Men ja, där har jag sett hur fel det kan gå för att mamman beslutar ngt. Pappan (min man) arbetade mkt under barnets första år - mamman var arbetslös både innan o efteråt samt var på utmätning hos kronofogden, därav fungerade det inte att han var föräldraledig utan fick vara den som arbetade. När de sedan separerade så var hon barnets anknytningsperson o valde att flytta så att han enbart kunde ha dottern vh. Numera är dottern tonåring o HON är ledsen o besviken på mammans val som gjorde att hon inte kunde bo halva tiden hos oss.

Okej - jag VET inte att han bryr sig, men då TS beskriver honom som ngn som inte bryr sig och han sedan väljer att gå igenom allt detta ger starka indikationer på att han bryr sig om sitt barn. Däremot kanske han inte klarade av att dela livet med TS och höll sig borta? Det vet vi inte..

Jo, jag läser vad TS skriver o utgår från det jag med. Skillnaden är att vi inte uppfattar det hon skriver likadant. Jag uppfattar att hela hennes text genomsyras av bitterhet mot hur det varit när DE var tillsammans. Av en önskan att straffa. Och av åsikten att barnet "tillhör" henne o att hon är den som får bestämma. Inte att föräldrarna tillhör barnet o att barnet har rätt till båda.

Nej, vi vet inte hur pappan är idag o jo, du låter som on du utgår från att han är en dålig pappa. Du skriver att han bör beviljas vv om han är en bra pappa? Du har helt missat (eller valt att ignorera) TS inlägg att han ALDRIG kommer få mer än en dag till, att hon aldrig kommer "ge" honom det. Vilket återigen tar oss tillbaka till att hon visar att hon utövar sin makt.
  • Anonym (Socialstyrelsen.)

"Bakgrund till uppdraget Vid riksdagsbehandlingen av propositionen Strategi för att förverkliga FN:s barnkonvention om barnets rättigheter i Sverige behandlades en motion om hur små barn påverkas vid växelvis boende. Motionärerna anförde att små barn efter en separation eller skilsmässa kan tvingas att bo omväxlande hos mamma eller pappa på ett sätt som direkt strider mot vad man vet är barnets bästa, och ansåg att det snarast borde initieras studier av hur små barn påverkas av detta. Frågan restes också att det borde utredas hur föräldrar bäst kan informeras och stödjas så att barnets behov får styra hur boendet och umgänget utformas. Barns växelvisa boende behandlades av lagutskottet i ett betänkande, där det framkom att barnets självklara rätt till båda föräldrarna ibland sammanblandas med föräldrarnas behov och önskningar om att få en ?rättvis? tillgång till sina barn. Växelvis boende ur ett barnperspektiv har också behandlats i departementspromemorian 'Gemensam vårdnad för ogifta föräldrar'. Den av departementet anlitade experten i barnpsykiatri, Torgny Gustafsson, kom fram till att växelvis boende inte var att rekommendera för mindre barn som har stora behov av trygghet och kontinuitet. Han anser också att ett växelvis boende ska vara till för barnet och inte för att skipa rättvisa mellan föräldrarna. Torgny Gustafsson lyfter fram att barnets boende bör kunna förändras över tid, i enlighet med de behov som barnet har i olika skeden av sin uppväxt och utveckling. Socialstyrelsen hade i slutet av 1990-talet i uppdrag av regeringen att genomföra studier och sammanställa kunskap över hur små barn påverkas av växelvis boende. Uppdraget gällde också att utreda hur berörda parter bäst kan få information och stöd så att barnets bästa kan tillgodoses. Uppdraget resulterade i rapporten "Växelvis boende", som har blivit flitigt använd som källa när det gäller kunskap om vilka faktorer som är väsentliga när barns boende ska avgöras. Syftet var att ge en bred och mångsidig bild av vad växelvis boende innebär, för- och nackdelar, konsekvenser på sikt samt att ställa denna bild mot barns behov av en god uppväxtmiljö, präglad av god kontakt med båda föräldrarna och ett gemensamt föräldraansvar. Många föräldrar tycks kunna upprätthålla en någorlunda konfliktfri zon runt föräldraskapet i samband med separationer. Detta är en förutsättning för ett bra växelvis boende. Föräldrarna bör bo så nära varandra att barnen kan ta sig till skolan och behålla samma kamrater. Barn ska inte gå på två förskolor eller i två skolor. Lyhördhet inför barnets behov och flexibilitet är viktiga egenskaper hos föräldrarna. Det är arbetsamt för barnet att flytta; man kan säga att barnet får betala ett pris för att kunna ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar. Stora konflikter mellan föräldrarna, liksom långa avstånd mellan bostäderna talar emot ett växelvis boende. Växelvis boende kräver ömsesidig respekt, omfattande kontakt, flexibilitet och gott samarbete mellan föräldrarna. Allvarliga och ihållande konflikter mellan föräldrarna kan leda till att de inte samarbetar tillräckligt mycket för barnets bästa. Föräldrarna behöver kännedom om vilka alternativ som finns när det gäller vårdnad, boende och umgänge, och vilka konsekvenserna blir av olika val. Inte minst de ekonomiska konsekvenserna måste redas ut. Rådgivning av personal med goda kunskaper i familjerätt, om barn och barns behov och om konflikthantering krävs för att hjälpa föräldrar i beslutsprocessen.  Så långt det är möjligt bör rättsprocesser undvikas. De erfarenheter som framkommit här är att denna utväg varit mycket påfrestande och dyrbar, utan att några större resultat nåtts. Samarbetssamtal, egna beslut eller avtal är att föredra. I de fall det ändå blir rättsprocesser, önskar de berörda föräldrarna att dessa handläggs skyndsamt och med ett tydligt fokus på barnet och dess behov. Uppgivna föräldrar vill tro att någon annan kan fatta de svåra besluten, men i slutänden måste föräldrarna själva ta besluten och konsekvenserna av desamma. Växelvis boende är ett sätt för föräldrar att gemensamt skapa en god uppväxtmiljö för barnet. Om goda förutsättningar finns, ger det barnet möjligheter till vardagskontakt med båda föräldrarna. Med goda förutsättningar menas här att föräldrarna bor med gångavstånd mellan varandra. Man bör undvika längre resor med bil, tåg, buss eller flyg. Att föräldrarna kan samarbeta med barnets bästa i fokus, är också en mycket viktig aspekt, och kan man lösa barnets umgänge med båda föräldrarna utan att barnet behöver flytta på sig, så är det definitivt att föredra. Det kostar på för barn att bo växelvis, men under rimligt goda förutsättningar kan detta vara en fungerande lösning. Tidigare undersökningar ? växelvis boende och umgänge 1985 kom Gunnar och Bente Öbergs forskningsrapport Den delade familjen, i vilken de presenterade resultaten av en omfattande intervjuundersökning med barn och föräldrar i skilsmässofamiljer. Den vanligaste anledningen (ca 70 procent) som uppgavs till varför man valt delad vård, det som här kallas växelvis boende, var jämlikhet mellan föräldrarna och att ingen av föräldrarna ville avstå från vården om barnet. Detta var vanligare än att man angav barnets bästa som skäl. De negativa konsekvenserna för barnen av delad vård/växelvis boende utgörs mest av avsaknad av en fast punkt och en känsla av splittring på grund av de ständiga bytena av bostad och förälder. Förutsättningar för att boendeformen ska fungera redovisas: Båda föräldrarna måste ?på ett djupare plan vara helt överens om att dela på den praktiska vården?, och det ?måste finnas en ömsesidig respekt och sympati för varandra?; dvs. det får inte finnas ?sådana spänningar och konflikter mellan föräldrarna att de hamnar i prestigekonflikter.? Vikten av att föräldrarna klarar av att samarbeta i vardagstillvaron lyfts också fram, liksom vikten av att föräldrarna bor nära varandra så att barnet slipper långa resvägar, kan ha samma kamrater och gå i skolan på ett ställe. Eriksson och Lindström redovisar resultat och reflektioner som i hög grad är desamma som makarna Öbergs. De har gjort intervjuer med 12 barn som bor växelvis. Dessa barn pratar om fördelen med att träffa båda sina föräldrar, och nackdelen med att packa och flytta ofta."

• Arbetsvegan
    Anonym (Socialstyrelsen.) skrev 2014-01-01 10:59:49 följande:
    De har gjort intervjuer med 12 barn som bor växelvis. Dessa barn pratar om fördelen med att träffa båda sina föräldrar, och nackdelen med att packa och flytta ofta."
    Oj, det går inte att läsa det där sjoket av text, tyvärr. (inte ditt fel utan fl's inställningar)

12 barn är inte ett statistiskt säkert underlag och därför följer inte undersökningen de vetenskapliga principerna.
    Det blir helt galet om man hänvisar till något sådant.

Lite mer talande om hur galet det blir när man har ett sånt litet underlag är en undersökning som visade att katter mår bättre av att vara veganer. Det såg också ut att vara en vetenskaplig undersökning tills man började lusläsa och se att bland annat undersöktes endast ett tiotal katter. (Naturligtvis kan katter inte vara veganer eftersom de är köttätare)
  • SupersurasunkSara

Har bara läst TS nu.

Nöj dig och se tiden an. Om pappan inte sköter sig kan du gå vidare då. Delat barnbidrag får pappan om ni har 50/50 (vilket inte betyder varannan v utan kan se ut på andra sätt)  och  han anmäler att han vill dela barnbidraget.

• Anonym (Socialstyrelsen.)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-01 11:22:47 följande:
    Oj, det går inte att läsa det där sjoket av text, tyvärr. (inte ditt fel utan fl's inställningar) 12 barn är inte ett statistiskt säkert underlag och därför följer inte undersökningen de vetenskapliga principerna. Det blir helt galet om man hänvisar till något sådant. Lite mer talande om hur galet det blir när man har ett sånt litet underlag är en undersökning som visade att katter mår bättre av att vara veganer. Det såg också ut att vara en vetenskaplig undersökning tills man började lusläsa och se att bland annat undersöktes endast ett tiotal katter. (Naturligtvis kan katter inte vara veganer eftersom de är köttätare)

Jag vet, såg det. :/ Hela texten kom inte med heller. Den är gjord på flera tusen barn i över 30 års tid. Man har även intervjuat vuxna, föredetta skilsmässobarn. Ska se om jag får till det på datorn sedan.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Socialstyrelsen.) skrev 2014-01-01 11:53:06 följande:

Jag vet, såg det. :/ Hela texten kom inte med heller. Den är gjord på flera tusen barn i över 30 års tid. Man har även intervjuat vuxna, föredetta skilsmässobarn. Ska se om jag får till det på datorn sedan.

Ok!

Synd att det blir sådär...

• Anonym (vv)

Mitt ex var en usel pappa när vi levde tillsammans, han lekte mycket med barnet, hjälpte mig att få avlastning och att få sova på nätterna, MEN tog inget ansvar för mat, kläder, dagis osv osv När jag tog ett jobb som innebar två nätter/vecka i ett grannland bara för att han skulle hämta på dagis två dagar/vecka så att jag kunde jobba heltid fick hans mamma hämta barnet eftersom hans tid var så viktig att han inte kunde göra det själv. När vi gick isär utgick jag från att hans mamma skulle få rycka in, MEN mitt ex har varit en superpappa sen den dag vi flyttade isär. Första veckan ringde han i panik och bad om tips på maträtter men i övrigt har han klarat sig helt själv. Hans mamma hämtade på dagis för första gången 1,5 år efter att vi separerat. Han har även bett mig säga till när det behövs nya kläder så att han kan få handla dem ibland
    Så bara för att en man är en dålig pappa i ett förhållande så behöver han inte vara det efteråt.

• Lindsey Egot the only one

Frågan är om han nu jobbar borta vem ska ta hand om barnet om han ska ha vv?

• Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 18:18:32 följande:

Frågan är om han nu jobbar borta vem ska ta hand om barnet om han ska ha vv?

Ja.. Eller snarare är väl frågan OM han överhuvudtaget fortfarande arbetar borta... Eftersom TS bara skrivit hur det var när de levde tillsammans. O hon vägrar svara på frågan hur han arbetar idag..
  • Anonym (Liv)

Anonym (socialstyrelsen): vilken bra text, vilken sida hittade du den på? Uttrycker bra det jag brukar argumentera för gällande barns behov av en fast punkt!

Svar på tråden Ska jag gå längre i vårdnadstvisten eller ska jag nöja mig ?