Arbetsvegan skrev 2013-12-31 23:32:42 följande:
Det där är inte ens i närheten av att vara en sanning. Det rekommenderas att barnen inte har vv under tre år men samtidigt är alla barn olika, en del klarar det galant och andra inte. Utöver det finns det massor av varianter med 3-4 dagar i vart boende.
Misstaget många (speciellt anonyma) gör är att applicera sina egna fördomar och avfärda vv allt med "det finns massor av forskning".
Bra att ni agerade efter ERT barns bästa men varken det eller du är en norm.
Rekommendationerna har dragits tillbaka och håller på att omarbetas, för man vet att växelvis boende är bäst för många barn, dock kan det växelvisa boendet se olika ut för en 3-åring och en 10-åring. Bara som upplysning.
Ej okej skrev 2014-01-01 09:03:16 följande:
Brumma och Arbetsvegan! Jag hoppas att ni inte har egna bittra erfarenheter av vårdnadstvister. För bittra låter ni. Och ingen av er verkar vara intresserade av vad som är bäst för barnet i denna situation.
Arbetsvegan! Du har faktiskt INGEN aning om huruvida det TS säger är objektivt eller inte. Det kan faktiskt vara sanningen. Eller hur? Och nu var det inte ts historia som vi diskuterade utan huruvida jag gjorde en subjektiv tolkning av det ts skrivit och mitt svar var att jag dragit objektiva slutsatser utifrån det underlag som ts presenterat för oss. Viss skillnad!
Brumma! Du säger att du VET en sak - att eftersom pappan nu slåss för vv så visar det på att han bryr sig. Det behöver det inte alls vara - det kan lika gärna vara ett uttryck för att han vill jävlas med TS. Vi VET alltså inget om hans bakomliggande motiv.
Jag har inte någonstans sagt att pappan INTE ska beviljas vv. OM han är en bra pappa numera vill säga. Det jag har sagt är att baserat på hur han har uppfört sig historiskt (enl ts) så är det bra att mamman och rätten verkligen kollar upp att han förändrat sitt beteende INNAN han beviljas vv. FÖR BARNETS SKULL! Det vore ju inte så trevligt om pappan är fast i sina gamla vanor att festa och supa med polarna samtidigt som han har ansvar för ett litet barn.
Till skillnad från er så utgår jag från att TS historia är sann. Det bör vara utgångspunkten för alla som diskuterar i FL. Särskilt när man befinner sig i känsliga rummet. Att sitta och spekulera i huruvida TS far med osanning eller ej tillför inte särskilt mycket. Självklart finns det två sidor av alla historier.
Jag tycker fortfarande att ts agerar som en klok och bra mamma. Hon har alltid sett till sitt barns bästa. Hon har försökt få pappan att prioritera annorlunda men lyckades ej under tiden de hade en relation. Jag hoppas dock att pappan har tänkt om och att han nu vill sätta sitt barns behov framför sina egna. Men att ts tar det lite försiktigt initialt är bara bra. FÖR BARNETS BÄSTA!
Hur vet DU barnets bästa av det lilla som (bara) Ts skriver?
Ingen kommer att kolla upp någon förändring, men bara det att han orkar stämma Ts och gå igenom en vårdnadstvist talar för honom, om jag ska säga något om det.
Hur det var, när de levde tillsammans, är inget som Tr lägger någon särskild vikt på i den här typen av tvister.