• Anonym (treo)

beroende av treo?

Jag lider av en otroligt smärtsam migrän. Har börjat tagit treo för migränen och känner att det är verkligen det enda som hjälper. Vill inte bli beroende så tar inpren för att få smärtan att släppa liiiite iallafall. Är så rädd att bli beroende av treo. Får ett sånt sug efter treo så fort jag har ont i huvudet. Är lite rädd för min migrän för domnar av i halva kroppen och ser bara med ena ögat. Kan heller inte sitta eller ligga fast kroppen är helt slut! Har migrän ungefär 1-2 gånger i månaden.

• Svar på tråden beroende av treo?
  • Anonym (Olik)

Jag hade köpt hem eeze istället som är just för migrän ,jag får migränanfall 4-5ggr/år och det är verkligen fruktansvärt och ingenting fungerar känns det som.

Dock har jag köpt hem eeze och dom har fungerat varje gång nu de senaste 2-3 anfallen...har du uppsökt läkare för dina anfall?Låter ju inte alls bra med domnande osv och Treo ÄR beroendeframkallande och kan enligt studier kan de beroendet framkalla värk för att man ska ta Treo så det blir en ond cirkel.

• Anonym (m)

treo hjälper inte ett dugg när jag har migrän iaf. Har du inte sökt läkare så du kan få nåt på recept som är mer anpassat för just migrän?

• Anonym (m)

eeze får jag ännu konstigare huvudvärk av så det vågar jag inte ta. Har mått riktigt dåligt av dem så antar de innehåller nåt som jag inte tål.

Min son som har migrän köper jag receptfritt naproxen till. Det hjälper en del

• Anonym (SSK in training)
    Anonym (treo) skrev 2013-12-30 22:42:48 följande:
    Jag lider av en otroligt smärtsam migrän. Har börjat tagit treo för migränen och känner att det är verkligen det enda som hjälper. Vill inte bli beroende så tar inpren för att få smärtan att släppa liiiite iallafall. Är så rädd att bli beroende av treo. Får ett sånt sug efter treo så fort jag har ont i huvudet. Är lite rädd för min migrän för domnar av i halva kroppen och ser bara med ena ögat. Kan heller inte sitta eller ligga fast kroppen är helt slut! Har migrän ungefär 1-2 gånger i månaden.
    Var det "Vanlig" Treo eller Comp du använde? 
    Comp är receptbelagd och är absolut beroendeframkallande då det innehåller Kodein. Vanlig treo innehåller inte Kodein men däremot koffein vilket kan vara beroendeframkallande i viss mån men det är nog mer kaffekonsumtion :)

Vanlig Treo behöver du nog inte vara rädd för, men vill du vara 100 säker så kolla med 1177 eller hälsocentralen :) Inga frågor är för dumma.
  • Anonym (tjej)

En bekant till mig blev inlagd på avvänjning för treomissbruk. Hon drog i sig ett rör om dan när det var som värst en period. Treo är blodförtunnande och kan göra det väldigt knepigt om du måste t e x opereras. Alltså, en treo då och då lär inte vara några problem men varje dag i längden...

• Anonym (huvve)

ja treo är beroennde frammkallande min mamma startar dagen med 2 treo... *och tillsut måste du ha treo för att ha ett normalt tillstånd*  men vad ska man göra då de är de ända som hjälper? kan man ju undra.

• Anonym (treo)

Jag har uppsökt läkare när jag trodde jag hade en propp när mina domningar kom. Då fick jag utskrivet imigran en speciell nässpray men blir så trött av den måste ha en medicin som jag kan köra bil med. För känns som det är lite farligt att köra trött. Ezee har jag provat och hjälper inget tyvärr :( Det som är så konstigt att treon som inte är recept belagt släpper migränen av!

• jeanette02
    Anonym (Olik) skrev 2013-12-30 22:52:01 följande:
    Jag hade köpt hem eeze istället som är just för migrän ,jag får migränanfall 4-5ggr/år och det är verkligen fruktansvärt och ingenting fungerar känns det som.
    Dock har jag köpt hem eeze och dom har fungerat varje gång nu de senaste 2-3 anfallen...har du uppsökt läkare för dina anfall?Låter ju inte alls bra med domnande osv och Treo ÄR beroendeframkallande och kan enligt studier kan de beroendet framkalla värk för att man ska ta Treo så det blir en ond cirkel.
    Även Treo kan användas som en specifik migränbehandling. Sedan är ju koffeinet beroendeframkallande som då är ett av de verksamma ämnena. Det är även koffeinet som i kombination med andra smärtstillande har en extra smärtstillande effekt på särskilt migrän. då de drar samman blodkärlen och det tror man ju är en av bidragande orsaker till migränsmärtan (vidgade blodkärl)

Alla värktabletter kan leda till beroende och missbruk psykiskt och /eller fysiskt.

Håller med dig om att ts borde uppsöka läkare för det är bra att få en ordentlig diagnos ifall man nu lider av migrän. För smärtan är ju där iaf. Vissa migräntyper kan ge mycket märkliga känsloförnimmelser och andra märkliga symptom som synbortfall som du beskrivit ts.

Ts du kan ta treo om det fungerar vid migrän för som sagt det är också en migränmedicin och även mot andra smärtor. 
    Ta det bara när du känner att det blir den jobbiga huvudvärken. Du kan också köpa koffeintabletter (receptfritt) och kombinera med ipren alt diklofenak (eeze b la). 
    Då du redan provat triptaner så är det ju bättre om du klarar dig med treo. Triptan är ju väldigt dyra och kan också väldigt lätt leda till läkemedelsutlöst huvudvärk.

Det finns även förebyggande mediciner man tar dagligen för att förhoppningsvis  både lindra och minska anfallen.

Lycka till. 
Svar på tråden beroende av treo?