• DenNamnbitne

Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?

Det fantastiskt vackra namnet Artur som är ett av mina favoritnamn vet jag själv inte riktigt hur jag ska uttala. Ibland säger jag Artur och ibland Aaartur och jag tycker båda är lika fina, möjligtvis är det lite finare med långt a. Jag stavar det på svenskt vis. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-31 12:37
    Jag glömde givetvis varianten att undvika r-et på grund av dialekt(exempelvis kalmaritiska). Då får ni försöka tänka bort det och rösta för hur ni gör med första aet istället.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?
  • Josephine96

Aaarthur med läspljud som man säger det på engelska. Om någon stavar det Artur så säger jag Artuurr typ. Gillar helt klart stavningen Arthur bäst.

• fluu

Stavar oftast med h.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    frökenelisabeth skrev 2013-12-31 16:02:36 följande:
    Nä, det är ju lite på samma tema.... Adrian (med svenskt uttal) är för övrigt ett av mina absoluta favoritnamn, otroligt fint!

En kompis har en dotter som heter Daisy (gift med en engelsman, därav namnet), och hon har motsatt problem, dagispersonalen envisas med att säga "Dajsi" på klingande skånska, i stället för det engelska uttalet som ju mer borde vara "Dejsi". 
    Va, det får en ju också att undra lite. Daisy kunde mig veterligen bara uttalas på ett sätt. 
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2013-12-31 16:59:06 följande:
    Et tu, Brute?
    Lite mer snoffsbrittiskt så :P
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2013-12-31 17:04:11 följande:
    Lite mer snoffsbrittiskt så :P
    Visst! Det är också snyggt, men det bonnigt svenska är inte heller att förakta Glad
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2013-12-31 17:08:44 följande:
    Visst! Det är också snyggt, men det bonnigt svenska är inte heller att förakta Glad
    Absolut inte... jag bor med det bonniga svenska personifierad ;)
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2013-12-31 17:56:26 följande:
    Absolut inte... jag bor med det bonniga svenska personifierad ;)
    Bra i sådana fall :)
  • elyse

Jag stavar det, spontant, Arthur, och uttalar efter hur personen själv/föräldrarna vill att man ska säga. 

• DenNamnbitne
    elyse skrev 2014-01-01 02:18:50 följande:
    Jag stavar det, spontant, Arthur, och uttalar efter hur personen själv/föräldrarna vill att man ska säga. 
    Men nu är det du som skall avgöra uttalet inte någon annan!
  • elyse
    DenNamnbitne skrev 2014-01-01 11:37:53 följande:
    Men nu är det du som skall avgöra uttalet inte någon annan!
    Hur ofta händer det, då? ;) Ser jag det i skrift så generaliserar jag om det finns ett efternamn; svenskt blir Artur med långt A osv. Det finns massor av namn med många små variationer i uttalet. Tja, jag är förskollärare så jag kanske är lite skadad... :D
  • scanmia

Min älskade farfar uttalade sitt namn med långt A, stavade med h och kallades Atte av sina närmsta vänner.

• DenNamnbitne
    elyse skrev 2014-01-01 12:06:35 följande:
    Hur ofta händer det, då? ;) Ser jag det i skrift så generaliserar jag om det finns ett efternamn; svenskt blir Artur med långt A osv. Det finns massor av namn med många små variationer i uttalet. Tja, jag är förskollärare så jag kanske är lite skadad... :D
    Du är för demokratisk Flört
  • DenNamnbitne

Resultat hittils:

Ártur:  40%
    Aartur: 36%
    Ártur/Aartur: 18%
    AArthur: 4%
    Ártur/Aartur/Aarthur: 2%

Det mest frekventa uttalet är alltså det som mest avviker från originalet även om långt a(utan läsp) nästan är lika vanligt förekommande. En femtedel verkar liksom jag osäkra på även hur de själva skall uttala namnet.

Artur: 32%
    Arthur: 68%

Mer än två tredjedelar stavar alltså på engelskt vis idag(1973 var det bara 10%!) Anglofieringen fortgår...
    Anmärkningsvärt är att enbart en uttalsgrupp tenderar att stava namnet som almanackan och det är de som liksom jag är vilsna rörande uttalet. Tomte

• Ava

Så här skriver man det: ARTHFUL!!! Gräsligt namn ASSå!

Svar på tråden Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?