• OverAll

Vad är det för fel på mig? Totalt slut, yrsel, kramper..

Hej,

Lång historia i korta drag. Har levt ett ganska så jobbigt liv. En pappa som tog livet av sig när jag var liten, släktingar som sagt upp bekantskapen med mig pga detta, en styvpappa som övergav familjen när vi hade det jobbigt, därefter ett svin till man som min mamma gifte sig med. bodde i fysisk och psykisk misshandel i närmare tio år. Kunde inte känns mig trygg nånstans. Blev utslängd hemifrån och fick bo hos släktingar som hade sina egna problem och inte heller där blev jag särskilt bra behandlad. Förra året flyttade jag till min första egna lägenhet och började plugga på högskola och där började alla problem "på riktigt". 

Jag försöker hela tiden, konstant, att vara den glada och positiva. Den som klarar allt. Händer något negativt så vänder jag det något positivt. Det finns en lärdom att dra ifrån allt oavsett vad. Har jag inte klarat en uppgift i skolan, ja då finns det ju alltid en ny chans att få. Klarar man inte av att laga en maträtt, då är det bara att försöka en gång till. Alltså oavsett vad det är så får man en ny chans, och det bästa man kan göra är att se saker från den ljusa sidan. jag försöker se mitt "förflutna" som positivt på något vis. Inte att det är positivt i sig alltså, utan för att jag själv vet hur jag vill leva mitt liv för att det inte ska bli så som jag behövt leva det tidigare. 

Jag har lägenhet, hund som kräver otroligt mycket av mig, pluggar på högskola. "Problemen" som jag pratar om började då för ett år sen när jag flyttade hemifrån, när jag bestämde mig för att leva livet så jäkla bra jag bara kunde. Jag påbörjade en utbildning på högskolan, klarade inte riktigt pressen som blev av det, trivdes inte med mina klasskamrater. Hoppade av den utbildningen och började plugga andra kurser på distans. Samtidigt fick jag ljuga om att jag hoppat av utbildningen för att ingen skulle komma på mig. För att ingen skulle veta att jag "gett upp" en utbildning. Jag kunde knappt ta mig ur sängen på morgonen, kunde inte förmå mig att äta, träffade inte mina vänner längre, satt hemma då jag pluggade på distans. Gjorde egentligen inget vettigt alls. 

Jobbade sen som timvik hela sommaren för att ha råd till hyran. Pengarna räckte inte riktigt till och jag fick verkligen kämpa för att få ihop det. Det gjorde att jag vissa dagar jobbade delad tur, dvs jag började kl 07 på morgonen och jobbade till 21.15, därefter lyckas ta mig hem med kollektivtrafiken och var hemma kanske runt 13 på kvällen. Upp igen kl 03.45 dagen efter för att åka till mitt andra jobb, jobbade till kl 10 där för att sen direkt vidare och jobba en tur på 13-21 som timvik. Jag klarade mig med nöd och näppe den sommaren. 

Kom i höstas in på en utbildning som jag länge velat gå. Tänkte att det fanns inte en chans i världen att jag skull missa den här chansen. så började plugga där, men känner att jag missar mer och mer nu. Klarar inte av att åka på föreläsningarna, jag har inte klarat en enda uppgift hittills på hela det här halvåret. Jag försöker och jag kämpar, men jag klarar inte det. Jag har fyra kompletteringar, en omtenta och två ordinarie uppgifter som ska vara klara, inlämnade, skrivna nu i januari. 

Jag har fått panik över att prata med folk. Jag klarar inte av att ringa till folk jag inte känner. Innan var det inget problem. men nu klarar jag verkligen inte det. Jag kan inte ringa min telefonoperatör för att förlänga mitt abonnemang, jag kan inte ringa till pizzerian för att beställa mat, jag kan inte ringa vårdcentralen för att boka en tid. jag kan ingenting. Jag får panik när någon ringer till mig. jag klarar inte av att prata med folk. Jag kan inte ens gå in i butiker längre i princip. För att jag inte vill att kassörskan, butiksbiträdet etc ska fråga mig om jag behöver hjälp med något. Ser jag folk ute som jag känner så försöker jag göra mig så osynlig jag bara kan samtidigt som jag får världens hjärtklappning. 

Jag har huvudvärk, jag har värk i benen som kommer och går, fruktansvärda smärtor i ländryggen, jag får krypningar i hela kroppen oftare och oftare, mina händer domnar ofta bort, jag får yrselattacker och svårt att andas. Får outhärdliga smärtor som ambulans/sjukvårdspersonal påstår är magkatarr. Jag "försvinner" och tappar medvetandet i princip. Eller jag vet inte vad jag gör helt enkelt. Vet inte var jag är och vad jag gör, kan inte komma ihåg hur jag tog mig från punkt A till punkt B. Jag ser folk runtomkring mig, jag kan komma ihåg vem jag har sett/träffat på vägen men jag kan inte komunicera med någon jag möter när jag är "borta" liksom. Alltså jag ser dom, ser att dom pratar men jag bara stirrar framför mig. Hör inte vad dom säger och kan inte svara. Jag bara "är". 

Igår fick jag en attack av något slag. Det blev bara helt plötsligt väldigt jobbigt att andas, obehagskänslor i bröstet och magen. Och sen bara krampade hela kroppen. Fötter och ben släppte det ganska snabbt i igen. men krampen i armar, händer och fingrar varade betydligt längre. Höll i sig mer eller mindre en timme. Hade sällskap här hemma som kunde hjälpa mig att bända upp fingrarna och motverka krampen lite för att få någon blodtillförsel alls till fingrarna. var helt blå om fingrarna och upp på händerna. Så det kom ju inte för att jag var ensam heller, utan bara från ingenstans sådär. Mådde fruktansvärt illa efteråt, huvudvärk från helvetet, svag i händerna. Är fortfarande, idag, svag i händerna. Känner mig helt slut! Har en vilopuls på ca 110 slag i minuten.

Dom här "symptomen" blir bara starkare och starkare och kommer allt oftare nu. Samtidigt som jag ska försöka hantera allt det här, men värk och kramper och andnöd, så ska jag försöka vara stark och positiv i allting och sen utöver det försöka hinna med skolan som jag ligger back med och ta hand om hunden som kräver otroligt mycket av mig. Det enda jag vill är att bara ligga kvar i sängen från morgon till kväll, inte göra nånting vettigt alls. Jag förmår knappt att resa mig från sängen dom dagar jag inte "behöver", jag orkar knappt rensa kattlådan, diska eller dammsuga. Laga mat klarar jag inte heller av. jag köper hem färdiggrillad kyckling, smörgåspålägg osv som jag äter, och bröd och smör för att slippa laga mat. För att jag verkligen inte klarar av att ställa mig vid spisen och göra nånting. Eller så gör jag popcorn, för att det går snabbt i micron. Jag har haft två tvättider inbokade i tvättstugan som jag hoppat över helt och hållet för att bara tanken att gå "hela vägen" ner i källaren och slänga in en maskin tvätt har gjort att jag blir helt totalt slut. Jag har inte tränat hunden på säkert tre månader nu, och innan tränade jag och tävlade honom jättemycket. 

Jag vet inte vad felet är. jag förstår inte. Jag är bara så slut, har så ont och har det så jobbigt med yrsel/andning osv. jag vet inte vad jag ska göra. Vill bara dra täcket över huvudet och gråta dag ut och dag in. Jag är bara helt off, orkar inte träffa någon, får panik av att ha folk här hemma. Jag klarar inte av det här mer. Vad är det som är fel? Vad ska jag göra? Jag orkar inte leva såhär längre, men jag vet inte vad jag ska göra åt det..

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Totalt slut, yrsel, kramper..
  • IafiaE

Det låter som panikångest och torgskräck som lätt kan komma när man kör på för hårt. Du är helt slut och kroppen säger ifrån allt den kan.

• OverAll
    IafiaE skrev 2013-12-31 14:19:37 följande:
    Det låter som panikångest och torgskräck som lätt kan komma när man kör på för hårt. Du är helt slut och kroppen säger ifrån allt den kan.

Hur ska jag lösa det? 
    Jag måste gå i skolan och klara mina uppgifter för att få pengar så jag kan betala hyra, betala räkningar, köpa mat osv. Jag måste ta hand om hunden, jag måste så jäkla mycket. Det är ju alla måsten, sånt som jag måste göra. Hur ska jag komma ur en situation när den är uppbyggd kring sånt jag måste göra? :(

• IafiaE
    OverAll skrev 2013-12-31 15:03:51 följande:

Hur ska jag lösa det? 
    Jag måste gå i skolan och klara mina uppgifter för att få pengar så jag kan betala hyra, betala räkningar, köpa mat osv. Jag måste ta hand om hunden, jag måste så jäkla mycket. Det är ju alla måsten, sånt som jag måste göra. Hur ska jag komma ur en situation när den är uppbyggd kring sånt jag måste göra? :(

Kan du prata med din studievägledare och se om du dra ner på studierna ett tag? Det kommer ju leda till längre studie period!

Sedan är det bra om du kan komma till vårdcentralen och få remiss till KBT.
  • OverAll
    IafiaE skrev 2013-12-31 15:40:44 följande:
    Kan du prata med din studievägledare och se om du dra ner på studierna ett tag? Det kommer ju leda till längre studie period!
    Sedan är det bra om du kan komma till vårdcentralen och få remiss till KBT.
    Dra ner på studierna fungerar tyvärr inte eftersom jag behöver de pengar jag får från csn.. vårdcentralen kan jag ju visserligen kontakta däremot. 
  • Hummeldummel

Det enda du MÅSTE är att ta dig till VC. Det finns mycket som stämmer in på dig, men den bedömningen gör de på din VC. Var inte positiv, utan våga be om hjälp på VC.

Vill läkaren sjukskriva dig så fortsätter ditt CSN, fast man anmäler till fk. Den perioden du är sjukskriven blir ej till en lånedel. Blir det några problem så får du isf kontakta försörjningsstödet i din kommun.

Det enda som är viktigt är du, din egna hälsa och hur du hanterar nuet. Gjort är gjort, det enda som betyder något är vad du gör nu.

Kram

• OverAll
    Hummeldummel skrev 2013-12-31 16:02:22 följande:
    Det enda du MÅSTE är att ta dig till VC. Det finns mycket som stämmer in på dig, men den bedömningen gör de på din VC. Var inte positiv, utan våga be om hjälp på VC.

Vill läkaren sjukskriva dig så fortsätter ditt CSN, fast man anmäler till fk. Den perioden du är sjukskriven blir ej till en lånedel. Blir det några problem så får du isf kontakta försörjningsstödet i din kommun.

Det enda som är viktigt är du, din egna hälsa och hur du hanterar nuet. Gjort är gjort, det enda som betyder något är vad du gör nu.

Kram
    Jag vet bara inte hur man gör. jag har aldrig bett om hjälp. Jag är livrädd för att dom ska skicka hem mig och säga att det inte är några konstigheter, att jag ska skärpa till mig. Jag är livrädd för att kontakta vårdcentralen för det här. Det känns som att jag bara kommer ursäkta mig, att det kanske inte är så illa egentligen. Allra troligast kommer jag gå dit med ett leende på läpparna och säga att allting är bra, för det är så jag gör. Det är jag. Jag som ska vara den glada. jag vet inte hur jag ska klara av att säga att jag behöver hjälp. Jag vet verkligen inte..
  • LyckligaLina

Du.. Jag förstår dig! Jag har inte upplevt det du gått igenom men jag har haft utmattningsdepression och panikångest.
    Börja med att att skriva ner på ett papper hur du mår. Du behöver inte skriva en uppsats, punkta ner om du vill. Ring därefter din vc, boka tid omgående! Medicin hjälper verkligen, det kan återställa den kemiska obalans man har i huvudet. Men utan samtalsstöd kommer du vara kvar i samma spår. Du behöver tillåta digsjälv att få känna känslor du har tryckt undan i din kropp till den grad att du inte är medveten om det, även om kroppen försöker tala om för dig på alla de sätt. Kanske en konstigt ex men tänk dig att din själ behöver helas för att kunna vara du fullt ut och du måste gå igenom detta för att "jobba med digsjälv". Även om man mår piss så har din kropp reagerat sunt på något ohållbart. Den dagen du kan blicka tillbaka och tänka hur stark du va som tog tag i digsjälv och faktiskt påbörjade förändringen trots att du mådde så dåligt, är inte det något att kämpa för? Ta hand om dig ❤

• OverAll
    LyckligaLina skrev 2014-01-01 03:50:48 följande:
    Du.. Jag förstår dig! Jag har inte upplevt det du gått igenom men jag har haft utmattningsdepression och panikångest.
    Börja med att att skriva ner på ett papper hur du mår. Du behöver inte skriva en uppsats, punkta ner om du vill. Ring därefter din vc, boka tid omgående! Medicin hjälper verkligen, det kan återställa den kemiska obalans man har i huvudet. Men utan samtalsstöd kommer du vara kvar i samma spår. Du behöver tillåta digsjälv att få känna känslor du har tryckt undan i din kropp till den grad att du inte är medveten om det, även om kroppen försöker tala om för dig på alla de sätt. Kanske en konstigt ex men tänk dig att din själ behöver helas för att kunna vara du fullt ut och du måste gå igenom detta för att "jobba med digsjälv". Även om man mår piss så har din kropp reagerat sunt på något ohållbart. Den dagen du kan blicka tillbaka och tänka hur stark du va som tog tag i digsjälv och faktiskt påbörjade förändringen trots att du mådde så dåligt, är inte det något att kämpa för? Ta hand om dig ❤

Jag är bara så fruktansvärt rädd för vad som ska hända sen. Om jag blir sjukskriven två månader tex, vad händer sen? Ska jag hoppa in på utbilningen igen då mitt i allting? Då kommer jag ha hamnat back med en himla massa. Om jag blir sjukskriven hela terminen, då får jag inte påbörja nästa termin och vad händer då? Ska jag vänta till nästa årskull är på den terminen då? Eller får jag inte gå min utbildning alls överhuvudtaget då? Vad gör jag istället? Är jag sjukskriven kan jag inte jobba, så mycket vet jag. Jag får pengar från CSN om fk godkänner sjukskrivningen, men om dom inte gör det? Då är det bara att fortsätta som vanligt, att plugga ändå. 

Jag är livrädd för att tala om för nån att jag ens går i tankarna om att kontakta vc. Jag är så fruktansvärt rädd för allt. Sitter just nu med hjärtklappning över absolut ingenting. Det är tungt att andas, jag är så trött. Men fortfarande livrädd för vad som ska hända. Hur det blir om jag blir sjukskriven, hur jag ska klara mig om jag inte blir det. Jag förstår verkligen inte hur jag ska klara det här.. 

• OverAll

Hej igen, 
    Tack för era svar här och för era tankar. 
    Idag har jag varit hos läkaren, pratat om hur det är och vad problemet är helt enkelt. Och hon, tack och lov, lyssnade på mig! Nu har jag fått imovane som insomningstablett att ta ett par dagar för att kunna sova ut ordentligt nu. Har inte sovit ordentligt på flera veckor, så skulle ju vara skönt om tabletterna fungerar. Dock lite rädd för dom. Har dessutom fått sertralin (antidepressivt) att ta en gång om dagen och atarax vid behov. Utöver det fått remiss till KBT, så nu ska det väl kanske lösa sig det här.. 

• folisifieran

hej har setat i ungefärlig sits jag också! började med en panikattack på jobbet sen blev jag liksom bortkopplad! som att leva i en bubbla! hade så mycket smått ångest för allting! som bröt ut i en panikattack! trodde jag skulle bli helt galen när jag fick attacken! 
    gick runt med derealisation typ 3 månader samlat med stark oro och ångest! och då brukar det bli att man känner sig nedstämd på samma gång! har blivit bättre med tiden helt klart! men känner fortfarande symton som kan va allt ifrån hjärtklappningar, oro i magen, panikattacker men ganska milda, darrig och trött på dagen!
    det försvinner med tiden men kan vara bra att gå till en psykolog eller en KBT terapeut! som jag gick till!

har haft exakt som dig! svårt att sova och kan vara uppe ett helt dygn för att sedan sova i 12-16 timmar!

jag fick utskrivet imovane 7,5mg och dom hjälper en att sova!
    atarax hjälper kanske dig! men för mig va det sockerpiller!

det enda man kan göra är att istället för att ligga kvar och inte göra mat själv! kliv upp ur soffan och tänk (nu ska jag laga mat för livet är härligt) bara depressionen som gör att du känner sig såhär! den försöker dra ner dig så långt ner i skiten som det bara är möjligt! 

ligga kvar i soffan=depressionen har vunnit! och man hamnar kanske djupare in i den! 

aktivera sig! laga mat och ABSOLUT ingen soffa! gjrde det misstaget jag ååh! sen när man inte orkar se på tv ligger man där och vrider sig i ångest och tankarna om att man är galen börjar komma alleftersom!

lägg dig i tid och sov tills du vaknar! alltså ingen väckarklocka efter att du tagit imovanen! så gör du så några dagar! sen skippar du imovanen efter dom dagarna i 2 dagar (då dom är beroendeframkallande!!!) och se hur du sover utan dom! 

man ska akta sig för att göra för mycket saker samtidigt dock! om du inte har nånting att göra! Städa, tvätta, gå ut på en promenad i friska luften! eller ut och spring i skogen (om ni har elljusspår!) 

för mig va kosten och den dagliga springturen i skogen som gjorde susen! sen imovanen du fick fick alltså jag också! den är en riktigt bra medicin mot för dålig dygnsrytm! men farliga är dom ååh BEROENDEFRAMMKALLANDE!

• OverAll
    folisifieran skrev 2014-01-21 00:45:53 följande:
    hej har setat i ungefärlig sits jag också! började med en panikattack på jobbet sen blev jag liksom bortkopplad! som att leva i en bubbla! hade så mycket smått ångest för allting! som bröt ut i en panikattack! trodde jag skulle bli helt galen när jag fick attacken! 
    gick runt med derealisation typ 3 månader samlat med stark oro och ångest! och då brukar det bli att man känner sig nedstämd på samma gång! har blivit bättre med tiden helt klart! men känner fortfarande symton som kan va allt ifrån hjärtklappningar, oro i magen, panikattacker men ganska milda, darrig och trött på dagen!
    det försvinner med tiden men kan vara bra att gå till en psykolog eller en KBT terapeut! som jag gick till!

har haft exakt som dig! svårt att sova och kan vara uppe ett helt dygn för att sedan sova i 12-16 timmar!

jag fick utskrivet imovane 7,5mg och dom hjälper en att sova!
    atarax hjälper kanske dig! men för mig va det sockerpiller!

det enda man kan göra är att istället för att ligga kvar och inte göra mat själv! kliv upp ur soffan och tänk (nu ska jag laga mat för livet är härligt) bara depressionen som gör att du känner sig såhär! den försöker dra ner dig så långt ner i skiten som det bara är möjligt! 

ligga kvar i soffan=depressionen har vunnit! och man hamnar kanske djupare in i den! 

aktivera sig! laga mat och ABSOLUT ingen soffa! gjrde det misstaget jag ååh! sen när man inte orkar se på tv ligger man där och vrider sig i ångest och tankarna om att man är galen börjar komma alleftersom!

lägg dig i tid och sov tills du vaknar! alltså ingen väckarklocka efter att du tagit imovanen! så gör du så några dagar! sen skippar du imovanen efter dom dagarna i 2 dagar (då dom är beroendeframkallande!!!) och se hur du sover utan dom! 

man ska akta sig för att göra för mycket saker samtidigt dock! om du inte har nånting att göra! Städa, tvätta, gå ut på en promenad i friska luften! eller ut och spring i skogen (om ni har elljusspår!) 

för mig va kosten och den dagliga springturen i skogen som gjorde susen! sen imovanen du fick fick alltså jag också! den är en riktigt bra medicin mot för dålig dygnsrytm! men farliga är dom ååh BEROENDEFRAMMKALLANDE!
    Hej, 
    Tack för ditt svar! 

Ja, jag har förstått att imovanen är beroendeframkallande och det är det jag är lite rädd för, att inte kunna klara mig utan dom sen. Jag fick sagt av läkaren att jag skulle bara ta dom ett par kvällar nu, kanske 3-4 och sen inte mer utan se hur det fungerar efter det och så har jag telefontid med läkaren på måndag igen. Sertralinen ska jag ta varje dag, en om dagen, men dom ger ju inte någon omedelbar effekt. Ataraxen har jag inte tagit nån av ännu eftersom jag inte känt att jag behövt den idag. Det är ju så, att jag pendlar väldigt mycket från dag till dag. Idag har jag ingen ångest i kroppen och det är sååå skönt. Sen kan jag ändå inte förmå mig att göra nånting alls. just nu sitter jag i en fåtölj, med datorn, skrivit en handlelista och druckit en kopp te. Egentligen skulle jag åkt till skolan för två föreläsningar, men jag klarade inte av att ta mig upp ur sängen imorse. Jag klarar inte av att ta mig från lägenheten och det är det som är det största problemet. Jag hamnar så långt efter i skolan för att jag inte klarar av att ta mig härifrån, och jag klarar inte av att skriva mina uppgifter heller. Jag sitter och stirrar på böckerna, och stirrar på datorskärmen, men jag kan inte skriva det jag ska. Jag förstår inte det jag läser i böckerna, jag förstår inte uppgiften, jag förstår inte hur jag ska hinna. Det är det som är problemet. att jag verkligen inte kan förstå. Det känns hemskt att vara så "blank" i huvudet att jag inte kan klara av att skriva en jäkla skoluppgift. Jag kan inte ta tag i saker. Förstår inte hur jag ska lyckas ta tag i saker alls. Jag har sopor att gå ut med, disk att diska undan, jag måste ta mig till affären, jag måste bädda rent i sängen, jag måste rensa kattlådan, jag måste rasta hunden, jag måste dammsuga och ställa iordning i lägenheten. Men jag kan inte. Jag klarar inte av att göra annat än att sitta här. jag förstår verkligen inte, på riktigt, hur jag ska klara av att ha ett normalt jävla liv längre. Förhoppningen är väl att tabletterna ska börja verka och hjälpa mig på nåt vis, och sen har jag fått remiss skickad till KBT så jag ska få en tid dit så snabbt som möjligt. Och så kan väl även det hjälpa. Kanske. 

Men ja, jag vet inte.. Ingen ångest idag som sagt. Utan bara blank och tom och värdelös på nåt vis känner jag mig.. 
Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Totalt slut, yrsel, kramper..