• NiCe1213

Har han kolik & hjälper Gripe Water?

Hej Har en son på 8 veckor. För ca 3 veckor sedan opererades han för ljumskbråck. Därefter upptäckte vi att han även har navelbråck för ca 1 vecka sen. Läkaren sa att han inte har ont av det och att man inte opererar. Det ska tydligen växa bort av sig själv. Hursomhelst så är han sedan 3-4 tillbaka väldigt missnöjd bebis. Hans vakna tid är han gnällig och ganska otröstlig. På kvällarna runt 21 börjar han gråta och skrika. Vi tröstar honom med napp, massage, vaggning mm och efter mycket möda blir han lugn.... En kort stund innan han börjar igen. Hans skrik låter som att han har ont i magen/tarmarna. Jag undrar om det är navelbråcket som gör ont trots att läkarna säger att det inte ska göra ont eller om han kanske har kolik. Vad har ni för erfarenhet av kolik. Han håller på så fram till 2-3 på natten tills han somnar. Han sover inte mer än 3 h. Och när han vaknar för att äta tar det ca 2 h att lägga honom igen. Han äter och bajsar bra. Pysventil funkar inte Vad ska vi göra? Jag kommer gå i väggen snart. Vi har även en 14 månader liten tjej som också kräver mycket uppmärksamhet och lek under dagarna så vi hinner inte vila ut. Hur länge varar kolik? Hjälper Gripe Water? ALLA tips är välkomna, //trött mamma

• Svar på tråden Har han kolik & hjälper Gripe Water?
  • Jacqueline

Vad är gripe water???Vad jag vet så är det i princip bara miniform droppar/mag droppar som fungerar vid kolik...se till att rapas ordentligt flera gånger under matningen istället för en rejäl gång efter tömd flaska.

Fungerade på min tös hyfsat iaf.hoppas de löser sig.

• Flisan79

Låter som kolik ja. Kolik brukar börja när barnet är runt 2-4 veckor och kan hålla på allt från ett par veckor till 6 månader (dock ovanligt). Vanligast är väl att det håller på i ca tre månader, där av namnet tremånaderskolik. Vad jag har läst brukar det vara som värst vid ca 8 v och sen långsamt bli bättre.

Min för första dotter hade kolik. För mig hjälpte det att sluta med kolsyrad dryck och choklad. Detta ökade nämligen hennes gaser. Tyvärr så kom jag inte på det förrän efter nästan 3 månader så hon var redan på bättringsvägen.

Kolla om du kanske äter något gasbildande. Googla och se vad som är vanligt.
    Testa med magdroppar och minifom.
    Se om BVC kan hjälpa till att lära er magmassage.

Jag vet hur jobbigt det är, håll ut, det kommer att gå över.

• honeydew

Vi testade och för oss hjälpte det inte vår bebis tyvärr. Men en del tycker att det funkar.

Akupunktur eller ta med er bebis till kiropraktor (googla för info) har hjälpt många.

Styrkekramar!! Är hemskt för hela familjen med ett kolikbarn...

• Mabaja

Du kan ju även testa mjölkfri kost. Det har hjälpt oss. Med andra barnet tog det ett tag men nu med tredje tog vi bort mjölkprodukter redan första levnadsveckan när hon började få ont i magen.

• NiCe1213

Ska väl tilläggas att jag inte ammar. Han dricker semper1.

Ska kolla upp akupunktur och kiropraktor (?!) låter lite radikalt dock m kiropraktor.

• Mabaja

Testa med mjölkfri ersättning?

• tundra

På Apoteket. Pepticate, nutramigen, althera. Det finns olika sorter.
    Be om att få det på recept via BVC.

Amningste kan hjälpa mot lättare magstrul.

Svar på tråden Har han kolik & hjälper Gripe Water?