• Anonym (Hjälp!)

Nya sambon VÄGRAR ha barnet i lägenheten "mer än nödvändigt".

Greta har ett barn med Ernst. Barnet bor hos Ernst och är hos Greta varannan helg. Detta har varit en ömsesidig lösning då Ernst haft en bättre bostad med eget rum för barnet, bättre ekonomi, boendes i ett område nära bättre utbildning, osv. Greta har nu (flera år efter att hon och Ernst separerat), träffat Bengt. Bengt är en förmögen man, bor fem minuters promenad från Ernst, har en väldigt fin bostad, osv. Greta flyttade in där för nästan ett år sedan - de delar på utgifterna, osv. Greta skulle gärna vilja att hennes och Ernst barn, kan få bo med Greta och Bengt varannan vecka istället för varannan helg. Ernst och barnet tycker att det är en strålande idé. Men det tycker inte Bengt. Han anser att det räcker med varannan helg. Han vill inte ha Gretas barn där "mer än nödvändigt". Han säger att om Greta aldrig träffat honom, så hade ett varannanveckasboende aldrig kommit på tal, för då hade hon bott kvar i sin lilla lägenhet utanför stan och inte kunnat haft barnet mer än varannan helg. Bengt menar att det är tack vare honom som varannanveckasboende ens är möjlig. Och så är det ju. Jag vet inte vad frågan är egentligen... Bengt äger lägenheten, fast Greta betalar för halv avgift, och mat, Bengt betalar för halv avgift och el. Det är om det de har kommit överens. Greta vill så gärna att barnet ska få bo varannan vecka. Det är i princip lika långt från Ernst hem som från Gretas och Bengts hem, till barnets skola, aktiviteter, kompisar, osv. Det vore ju så underbart! Men Bengt vägrar! Hjälp? :(

• Svar på tråden Nya sambon VÄGRAR ha barnet i lägenheten "mer än nödvändigt".
  • Ess
    Papito skrev 2014-01-03 14:30:41 följande:

Ja, du har flera poänger men det där med att man som barnfri ser det som finns, det är ju att göra det väldigt enkelt för sig.
    Vad händer om du och jag får till det, jag har mina barn vv och du köper det befintliga läget.....sen händer något hos mamman som gör att jag vill/måste ha barnen på heltid, ska jag inte kunna ha det för att det inte såg ut så när vi träffades, för att vår överenskommelse ser annorlunda ut?
    Eller att det kör ihop sig helt hos den ena föräldern under tonåren, ska man då inte kunna hjälpa sitt barn?

Har inte du också ett ansvar att tänka på olika framtidsscenarion? Det går ju inte att lägga allt på partnern. På samma sätt som den barnfria måste få vara med om beslut som påverkar båda måste ju den barnfria också bidra till att tänka till

Håller helt med om att man inte kan ha "barnen går först" som fultaktik, skitdåligt!

Men som förälder har man faktiskt det ansvaret. Sen kan man ha barnens bästa i åtanke utan att man kör fulspel.
    Nu pratar vi scenarion som kanske aldrig händer. Just dessa sakerna är sådant som KAN ev dyka upp på vägen, men som man då får diskutera och ta ställning till. Det kanske funkar jättebra med barnen så att det är ok att Kalle bor heltid. Men det kan också va så att det inte funkar speciellt bra, så om heltid kommer på tal så står man inför en skiljsmässa/isär flyttning.

Men ponera att du verkligen ville ha ditt barn på heltid/vv och såg chansen till det utav en eller annan anledning, efter vi flyttat samman. Då hade du förhoppningsvis sagt det redan från början, och inte som en överraskning när vi väl hade flyttat samman.
    Händer det något med den andra föräldern så kommer det i ett annat läge, oavsett om man väljer att då avsluta förhållandet eller inte. 
    Men har en person vh och alltid haft det samma så tror man att hen är nöjd med det, om inget annat sägs.
  • Ess
    Fettot skrev 2014-01-03 16:05:56 följande:

Så då antar jag att du skulle gå med på att inte låta ditt barn bo hos er om din sambo tröttnar på dem? För det är ju den problematiken vi talar om här.
    Barnet får bo med Greta exakt lika mycket som det gjort hela tiden sedan föräldrarna gick isär. Greta har haft vh hela tiden, så det är inte tal om att dra ner på umgänget, bara att fortsätta som det alltid varit.
  • Fanny b

Ni som tycker ts ska låta barnet bo vv, tycker ni  det är rätt emot barnet att låta det bo på nåder vv? Med risken att det och föräldern på sikt märker att ts ogillar detta?  Om ts skulle komma med motkrav, t e x att barnet inte alltid få ta hem kompisar, att ts sambo får ta hela ansvaret för barnet, så om han inte lagar mat till barnet så får barnet själva laga mat, etc? Att om barnet ska få ett eget rum hos ts får sambon betala en större del av hyran, för det rummet kan inte ts då använda.

• Anonym (?)

Snart har tråden fått 400 kommentarer. Kanske kommer ett nytt avslöjande då...?

• Anonym (Why?)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-01-02 18:41:55 följande:

Som sagt så känner jag mig väldigt utnyttjad. De har alltid haft varannan helg. Förstår inte varför man ska ändra på ett vinnande koncept?
    Men du - bena ut det här nu. Det var alltså du som föreslog att din sambo skulle flytta in? Du var då medveten om anledningen till varför han bara hade barnet varannan helg? Hur kan du då uppfatta det som att det handlar om ett utnyttjande av dig? Din sambo betalar halva avgiften på boendet, och oavsett det egentligen, oavsett vilken deal ni har kring det ekonomiska, så är det fruktansvärt ogint av dig att inte låta din sambo, som du borde önska det allra bästa för, leva fullt ut i ert gemensamma hem. Om du inte kan se boendet som Ert sålänge ni är tillsammans borde ni antingen inte vara tillsammans, eller så får ni väl sälja och flytta till nytt gemensamt. Det här barnet det handlar om är fortfarande ganska litet, och Du har alltså fortfarande en chans bli en uppskattad familjemedlem för det, om du beter dig på rätt sätt. Varför vill du missunna dess förälder, som du som sagt borde bry dig om, en så god relation som möjligt med sitt barn? Varför, när du skriver att du ändå inte skulle träffa barnet särskilt mycket, kan du inte även om du nu inte bryr dig ett dugg om barnet, bry dig tillräckligt mycket om fadern för att inte förneka honom det här? Vilken slags förhållande är det du vill ha egentligen?
  • lillajag82

Dags å avslöja nu, TS, att tråden är fejk?
    Du har fått massor av svar på din trådstart!

• Anonym (Fia)
    lillajag82 skrev 2014-01-03 21:42:50 följande:
    Dags å avslöja nu, TS, att tråden är fejk?
    Du har fått massor av svar på din trådstart!
    Hon har ju redan avslöjat att det är sant men könen är omvända och det är hon som är Bengt och Greta är nya sambon som är man för att hon hoppades undvika att hon var "elak styvmor" - fast det gick väl inte så väldigt bra, har inte hunnit läst allt men de flesta tyckte väl Bengt betedde sig rätt träligt i vilket fall?
  • Papito
    Anonym (?) skrev 2014-01-03 15:08:37 följande:
    Tack Papito att du orkar skriva det jag tänker och resonera med galningarna här i tråden. Nej, jag säger inte att alla som har kommentarat här inne är galna men det finns ändå i övervägande majoritet, en väldigt konstig och ensidig inställning.

Jag tror inte vi behöver oroa oss för Bengt, Greta, Ernst eller deras barn. De finns ju inte och berättelsen är uppdiktad, som ett experiment för att se vad folk har för åsikter. Sen tror jag att de flesta som har lite sunt förnuft ger upp och lämnar tråden, som det så ofta är på FL's anonyma forum.

Tack!

Jag misstänker också att det är en fejktråd men det är ändå intressant att höra hur människor tänker.

Kan ju säga att det finns så många (långt fler än jag trodde) som har en helt annan syn på sunt förnuft och värderingar så numera är jag ganska noga och snabb med att kolla av värderingar när jag ska dejta någon
  • Ess

Även om det skulle va en fejktråd, så är det intressant att se hur olika människor ställer sig till att prata med sin partner och lyssna på varandra.
    Scenariot i tråden är ju inte helt uppdiktat utan kan mycket väl hända i verkligheten. Det är ju inte helt ovanligt att en förälder eller ett barn vill förändra umgänget. Det intressanta är hur många som tycker att det är okej att köra över partnerns vilja då, eftersom den som är förälder har någon form av företräde när det gäller att bestämma i förhållandet, även i saker som drabbar den andre parten. 
    Säger man nej till förändringen eller säger att man vill separera om hen ska ha sitt barn mer, då är man en hemsk människa. Det är ju självklart att man ska älska sin partners barn enbart för att de är just partnerns barn. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av person barnet är, för man bara SKA älska det rakt av och helst stå i givakt och ta hand om det. Även om det skulle råka va vuxet, och fullt kapabelt att klara det själv.

• BioBonus
    Ess skrev 2014-01-04 12:15:51 följande:
    Även om det skulle va en fejktråd, så är det intressant att se hur olika människor ställer sig till att prata med sin partner och lyssna på varandra.
    Scenariot i tråden är ju inte helt uppdiktat utan kan mycket väl hända i verkligheten. Det är ju inte helt ovanligt att en förälder eller ett barn vill förändra umgänget. Det intressanta är hur många som tycker att det är okej att köra över partnerns vilja då, eftersom den som är förälder har någon form av företräde när det gäller att bestämma i förhållandet, även i saker som drabbar den andre parten. 
    Säger man nej till förändringen eller säger att man vill separera om hen ska ha sitt barn mer, då är man en hemsk människa. Det är ju självklart att man ska älska sin partners barn enbart för att de är just partnerns barn. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av person barnet är, för man bara SKA älska det rakt av och helst stå i givakt och ta hand om det. Även om det skulle råka va vuxet, och fullt kapabelt att klara det själv.
    Ja, jag har också reagerat på hur okej det verkar vara i många förhållanden att inte diskutera med varandra händelser som påverkar alla i familjen. Jag har svårt att förstå att ett sånt förhållande kan fungera öht. Att bli överkörd av sin sambo/make/partner känns inte som en bra grogrund för kärlek och 

Att saker som förändrar en hel vardag (som här tex att få en tonåring boende hemma vv men skulle väl lika gärna vara att man tar ett arbete som innebär att man jobbar borta från hemmet vv, skaffa hund eller sälja flytta) inte skall behöva diskuteras utan den andra parten ska bara gilla läget annars är man en galning med obegripliga värderingar. Märkligt. Jag tycker inte det har nånting att göra med att det här råkar vara ett barn inblandat i den stora förändringen. U

Alla som påverkas av en förändring borde har rätten att säga sitt. OCH lyssnas på.
  • nevermind

Men va?? Varför kan barnet inte bo varannan vecka?? Det kommer inte kosta "Bengt" ett dugg, om man är vuxen och tar ekonomiskt ansvar för sitt barn. Självklart ska pappa Greta betala de extra kostnaderna själv.

• Anonym (bd)
    Ess skrev 2014-01-04 12:15:51 följande:

Man kan ju undra om det är samma människor bakom de åsikterna som själva kör över andra. Och hur långt de är beredda att gå. Skulle de helt sonika ändra umgänge till heltid, ta hem hela barnets bohag och låta partnern själv upptäcka att hoppsan, barnet har visst spenderat tid här länge nu. Var går gränsen liksom?
  • Gung Ho
    Anonym (bd) skrev 2014-01-04 13:15:48 följande:

Man kan ju undra om det är samma människor bakom de åsikterna som själva kör över andra. Och hur långt de är beredda att gå. Skulle de helt sonika ändra umgänge till heltid, ta hem hela barnets bohag och låta partnern själv upptäcka att hoppsan, barnet har visst spenderat tid här länge nu. Var går gränsen liksom?
    Ja, halmgubbar liksom.. :-/
  • Gung Ho

'Greta' får väl helt enkelt fundera om 'Bengts' idéer kring familj och partnerskap är kompatibla med hennes/hans...

Om inte, gör slut. Om ja, gå med på Bengts begränsningar..

Själv hamnar jag i den första kategorin..

• Anonym (bd)
    Gung Ho skrev 2014-01-04 15:05:18 följande:

Nu får du förklara "halmgubbar", inget jag hört förut och känner inte till innebörden.
  • Gung Ho
    Anonym (bd) skrev 2014-01-04 18:56:01 följande:

Nu får du förklara "halmgubbar", inget jag hört förut och känner inte till innebörden.
    Referens till 'Straw man arguement' som jag tyckte ditt inlägg lutade starkt åt...
  • Anonym (not really)
    Gung Ho skrev 2014-01-04 15:05:18 följande:

Jag tycker inte att det är en halmgubbe när frågan är var gränsen går.  Om det är en halmgubbe så vill jag hävda att det finns ett helt gäng sådan i tråden som beskriver scenarion där sambon tröttnar på Gretas barn eller att sambon vill ta ifrån Greta något som hon har. 

Nu vet jag inte hur just Bengt är, men jag misstänker att det Greta har gjort i många fall hade varit  just den avgörande skillnaden mellan att barnet blir accepterat av den nye partnern och att barnet inte blir accepterat. Det finns all anledning att undra om det verkligen är barnet och inte Greta som går först för Greta.  
  • Anonym (bd)
    Gung Ho skrev 2014-01-04 19:13:35 följande:
    Referens till 'Straw man arguement' som jag tyckte ditt inlägg lutade starkt åt...

Intressant. Ja, jag tycker faktiskt att de som menar att man inte behöver fråga sin partner kring förändringar ska få anstränga sig lite i att förklara var gränsen går. De som för fram dessa åsikter gömmer sig ofta bakom argumentet "jag tänker på barnen" vilket i sin tur skulle betyda att de och endast de har barnens bästa i fokus, som om det måste finnas ett motsatsförhållande. Jag är inte bra på retorik men det finns säkert ett namn för den sortens argument också.
  • Anonym (?)

Om vi ser till barnet, som man trots allt kanske borde utgå från, så är det viktigt för ett barn att känna en trygghet i att båda ens föräldrar kommer finnas där för en och att de aldrig kommer att välja en ny partner framför en själv. Och det behöver inte vara ett motsatsförhållande; barn - eller ny partner - såvida de vuxna inte gör det till ett sådant problem. Föräldern måste försöka släppa in den nya partnern och göra hen delaktig och partnern måste försöka engagera sig den tid barnet är där. Och allt detta förenklas om båda kommunicerar.

Däremot går det naturligtvis inte att likställa föräldraskapet med att ha en hund eller en hobby. Om man inte förstår skillnaden, bör man nog avstå både eget föräldraskap och att bli ihop med någon som har barn.

När det kommer till Bengt, verkar hen ha så liten tillit till partnern Greta att de ändå borde göra slut. Är man så snål och har så låg tillit till andra bör man leva ensam.

Svar på tråden Nya sambon VÄGRAR ha barnet i lägenheten "mer än nödvändigt".