Köp gärna saker begagnat, blocket, barnloppis etc. Sverige svämmar över av pyttesmå kläder som knappt hinner användas innan de är urvuxna. Sen kan man kanske kosta på sig enstaka finare plagg nytt 
Jag önskar att vi hade köpt första barnvagnen begagnat (och billigt). Gick på myten att man behöver något rejält med fyra fasta hjul för att kunna köra i snö och på grusväg, och den visade sig vara så tung (17 kg) att jag knappt fick den i och ur bilen med risig mammarygg.
Spjälsäng har vi inte använt första månaderna, babyliften till vagnen har varit sovplats istället.
Bröstpump kan vara bråttom att få tag i om man drabbas av mjölkstockning, men då brukar bb hemvård kunna hjälpa till fort - så är det nära dit kan man klara sig utan, och köpa vid behov eller låna av någon kompis.
Har man plats för ett skötbord i badrummet så kan det väl vara bra att ha, men en handduk på golvet duger nog så bra.
Mitt förslag på inköpslista / önskelista:
Kläder stl 56 3-5 pyjamas med fötter, 5-10 omlottbodys, 6 byxor (gärna med fötter), ev någon bäbisoverall, 2-3 bomullsmössor i hjälmmodell, ett par dräggelscarfar stl 62 3-5 pyjamas med fötter, 5-10 bodys, 6 byxor, ev någon bäbisoverall, någon större mössa, kofta, fleece- eller ylleoverall Strumpor köpråd: 2 par polarn och pyrets tjockare frottestrumpor. Sitter kvar och värmer små fötter med dålig blodcirkulation. går att ha som vantar också. köp stl 4 mån eller nåt sånt, de funkar från början ändå 3 st bomullsfiltar 1 st yllefilt några billiga fleecefiltar (ikea, rusta) Vagn som babyskydd går att knäppa fast på och har lätt löstagbar hårdlift eller liggdel. Köp begagnat och var beredd att byta när ni vet vad ni vill ha. Jag förespråkar Bugaboo Cameleon, har skaffat sån till andra barnet, eller en buffalo om ni hittar det beg Babyskydd (köp efter vagnen, och välj ett som passar direkt eller har billiga adaptrar) Bra myggnät till vagnen Regnskydd till vagnen En nappflaska (föreslår MAM med ventilerad botten) och ett paket ersättning (så ni slipper panik om amningen strular) En bunt handdukar eller små flanellfiltar (ikea har) (bädda i vagn, ha i knäet om babyn ofta kräks, svalt att bädda över med om det är varmt, skötunderlägg...) Blöjor, ett paket stl 1, ett paket stl 2 Tvättlappar. Gillar ica basic och coop Xtra. Billigare och mjukare än de dyrare. Idominsalva Babyolja (oparfymerad, t.ex änglamark) Sophink med pedal och lock för beg blöjor En speldosa att ha vid skötplatsen. Brukar kunna lugna missnöjd bebis. Handsprit (till besökare första veckorna...) Skötväska om ni inte redan har något att använda som det. Stadium har en "bike-bag" för 99 kr som fungerar ypperligt att hänga på vagnen. Ergonomisk bärsele (ergobaby, manduca eller liknande) Plastad frotté att lägga i mammas säng mot mjölkspill minst 2 st apotekets bandage-bh (Att använda som nyförlöst och att sova i, vänta med dyrare amningsBH tills brösten hittat sin storlek någon vecka efter förlossningen). Amningsinlägg. En bal hushållspapper

(kräkbebisar bägge två) Ett par nappar Tvättmaskin (om ni inte redan har det)... Febertermometer (och får babyn feber första månaderna så ska ni åka in till akuten direkt - dvs inget behov av alvedon hemma om ni inte bor väldigt mitt i obygden) Babyvakt - ej nödvändigt, men väldigt praktiskt att ha. Sätt er in i utbudet och köp en bra. Badbalja tycker jag är smidigt, även om de minsta kan bada i handfatet i början. Babysitter kan man fynda begagnat, babybjörns är bra. Är inte nödvändigt, men ganska praktiskt Babygym samma sak, kolla begagnat ifall ni vill ha.
Saker som kan vara bra att ha till första vintern, och kan gå att fynda på våren:
Voksi påse (i alla fall om ni ofta har kallt på vintern, supervarm åkpåse som kostar över 2000 nytt, men 500 beg på våren) Tunn ylleoverall (t.ex Reima) för att ha i vagnen, åka bil m.m. gissar på stl 80 som lämpligt tlll en maj-bebis Varma tossor (typ stl 20, gör inget om de är stora)