• wi80

Hjälp till inköpslistan innan BF

Hej! Vi väntar en dotter som kommer i mitten av maj 2014😉 Underbart spännande, inköpslistan fylls på kan ni hjälpa oss att välja rätt i denna djungel? Bästa spjälsäng? Behöver man bröstpump? Bästa badbaljan? Måste ni inte klarat er utan? Tusen tack för hjälpen😉

• Svar på tråden Hjälp till inköpslistan innan BF
  • Rosa rugosa

Hade heller aldrig klarat mig utan bärsele, köpte så småningom en ergonomisk, men hade från början en billig begagnad Babybjörn.

• Mellanmjölkens land

Vad vi använt den första månaden
    Skötbädd
    Skötbord (inte nödvändigt men bekvämt)
    Kläder (lite i stl50 och lite i stl56, ev lite i stl62 som reserv)
    Blöjor
    Inytiol
    Idomin
    ICA Basics torra tvättlappar
    Våtservetter till när man är iväg och inte har tillgång till vatten
    Sjal
    Babyskydd
    Diverse filtar (till stora tjejen som föddes i april använde vi en tunn flanellfilt väldigt mycket)
    AmningsBHar
    Amningst-shirtar
    En väska att använda som skötväska

Vi har även haft vagn men 1an var en vagnvägrare de första månaderna och 2an sjalades från start så den har inte använts i början.

• Addis

Är helt naturligt att vilja ha allt som man tror sig behöva vid första barnet och jag har inte slutat va helt galen i att söka efter nya lösningar och saker man ska ha, hela tiden. Jag har en månad kvar nu och ska få mitt första barn. =) Jag har valt att ha Spjälsäng, skötbord, barnvagn, babygym, babysitter (inför framtiden när den blir lite större), bilbarnstol som kallas för babyskydd, och nu så har jag bara alla hälsoartilkar kvar att köpa till mig själv och bebis. Som blöjor och våtservetter, torrservetter och tvättlappar i tyg. Amnings bh, bindor till mig själv, bröstsalva. Bebistemometer. En napp har jag än så länge. Rapsolja/babyolja. Kräm för rådnader och exem i rumpan och vecken. Ev en nässugare för att barnet ska kunna andas bättre vid förkylning. Jag ville sy ett så kallat babynest, för jag tror att det är en bra lösning på saker som att ha bebis i dubbelsängen mellan oss, och i spjälsängen för den är van vid trångt sen magen, annars så kan man lösa det med filtar runt kanterna i sängen och ett lakan över dom ihoprullade filtarna som förminskar spjälsängen. Man kan även ha ett babynest på sommaren i barnvagnen. Och även bära runt med i lägenheten som va min första anledning, istället för en filt på golvet, när den är så pass nyfödd. Man kommer kanske inte alltid orka ta sig till badrummet, där jag har löst lägenhetsutrymmet genom ett hemmabyggt skötbord på tvättmaskinen. och man ska inte byta när tvättmaskinen är på så då får man ta den mjuka skötbädden med sig och byta i sängen eller nån annan stans under tiden. Jag Tänkte amma också så amningsinlägg så det inte läcker på kläderna är kanske bra, typ. Jag rekomenderar att försöka ta en paus från sökandet efter vad som behövs och inte behövs, jag är lite trött på mig själv, men godkänner att det är så olika hur man vill ha det. Du ska inte vara orolig för att du har missat nått iallafall, att vara på hugget och orolig ingår, allt ingår. ;) Lycka till!

• veh

Alla barn och alla föräldrar är olika, så behoven ser olika ut. En plats att sova på, en plats att byta blöjor på och en möjlighet att förflytta sig är väl det viktigaste. Plus kläder då... Med mitt första barn hade vi ett skötbord, ikeas sniglar som var typ det enda som fick plats i bredd. Vi har bytt blöjor på skötplatsen tills barnet slutade med blöja, så väl värt att investera i, tycker jag. Med barn två har vi inget bra ställe i badrummet, men massor av bänkyta i tvättstugan, så där har vi skötplats nu. Spjälsäng har vi använt från start, litet eller mycket. I början har vi använt vagnen mycket för dagvilla, och försökt ha den ganska nära där vi är. Första barnet föredrog Babygymmet framför babysitter, och ville inte bli buren i sele. Tvåan älskar selen, och ville helst inte vara i vagnen om hen var vaken. Massa småhanddukar är ett bra tips, vårt första var en kräkis men även vid andra barnet har det behövts. Både vid amning och vid flaskmatning så har iaf våra barn sölat en del, sån liten handduk har sparat både mina och barnets kläder från konstant tvättande... Badbalja har vi, som aldrig har haft badkar, haft stor nytta av. Vår fyraåring vill ff plaska i baljan titt som tätt, och vi har faktiskt slitit ut silikonlisterna i botten på ikeas variant, och har därför köpt en ny. Bada i diskhon har jag aldrig gjort, det känns helt otänkbart. Likaså handfatet. Dessutom, hur längre funkar det? Några månader, innan barnet är för stort och för rörligt? Har heller inte behövt någon badahjälp eller liknande, mina barn har fått flyta fritt i vattnet. Ser det också som början till vattenvana... Försök att inte köpa för mycket nu, utan vänta och se vad du känner behov av, vad du saknar. Det är plättlätt att klicka hem grejer från internet, eller så har du förhoppningsvis en pappa till barnet som kanske gärna skickas på ett viktigt inköpsuppdrag, ifall det skulle behövas.

• momomo

Köp gärna saker begagnat, blocket, barnloppis etc. Sverige svämmar över av pyttesmå kläder som knappt hinner användas innan de är urvuxna. Sen kan man kanske kosta på sig enstaka finare plagg nytt Glad

Jag önskar att vi hade köpt första barnvagnen begagnat (och billigt). Gick på myten att man behöver något rejält med fyra fasta hjul för att kunna köra i snö och på grusväg, och den visade sig vara så tung (17 kg) att jag knappt fick den i och ur bilen med risig mammarygg.

Spjälsäng har vi inte använt första månaderna, babyliften till vagnen har varit sovplats istället.

Bröstpump kan vara bråttom att få tag i om man drabbas av mjölkstockning, men då brukar bb hemvård kunna hjälpa till fort - så är det nära dit kan man klara sig utan, och köpa vid behov eller låna av någon kompis.

Har man plats för ett skötbord i badrummet så kan det väl vara bra att ha, men en handduk på golvet duger nog så bra.

Mitt förslag på inköpslista / önskelista:

Kläder stl 56 3-5 pyjamas med fötter, 5-10 omlottbodys, 6 byxor (gärna med fötter), ev någon bäbisoverall, 2-3 bomullsmössor i hjälmmodell, ett par dräggelscarfar  stl 62 3-5 pyjamas med fötter, 5-10 bodys, 6 byxor, ev någon bäbisoverall, någon större mössa, kofta, fleece- eller ylleoverall Strumpor köpråd: 2 par polarn och pyrets tjockare frottestrumpor. Sitter kvar och värmer små fötter med dålig blodcirkulation. går att ha som vantar också. köp stl 4 mån eller nåt sånt, de funkar från början ändå 3 st bomullsfiltar 1 st yllefilt några billiga fleecefiltar (ikea, rusta) Vagn som babyskydd går att knäppa fast på och har lätt löstagbar hårdlift eller liggdel. Köp begagnat och var beredd att byta när ni vet vad ni vill ha. Jag förespråkar Bugaboo Cameleon, har skaffat sån till andra barnet, eller en buffalo om ni hittar det beg Babyskydd (köp efter vagnen, och välj ett som passar direkt eller har billiga adaptrar) Bra myggnät till vagnen Regnskydd till vagnen En nappflaska (föreslår MAM med ventilerad botten) och ett paket ersättning (så ni slipper panik om amningen strular) En bunt handdukar eller små flanellfiltar (ikea har)  (bädda i vagn, ha i knäet om babyn ofta kräks, svalt att bädda över med om det är varmt, skötunderlägg...) Blöjor, ett paket stl 1, ett paket stl 2 Tvättlappar. Gillar ica basic och coop Xtra. Billigare och mjukare än de dyrare. Idominsalva Babyolja (oparfymerad, t.ex änglamark) Sophink med pedal och lock för beg blöjor En speldosa att ha vid skötplatsen. Brukar kunna lugna missnöjd bebis. Handsprit (till besökare första veckorna...) Skötväska om ni inte redan har något att använda som det. Stadium har en "bike-bag" för 99 kr som fungerar ypperligt att hänga på vagnen. Ergonomisk bärsele (ergobaby, manduca eller liknande) Plastad frotté att lägga i mammas säng mot mjölkspill minst 2 st apotekets bandage-bh (Att använda som nyförlöst och att sova i, vänta med dyrare amningsBH tills brösten hittat sin storlek någon vecka efter förlossningen). Amningsinlägg. En bal hushållspapper Glad (kräkbebisar bägge två) Ett par nappar Tvättmaskin (om ni inte redan har det)... Febertermometer (och får babyn feber första månaderna så ska ni åka in till akuten direkt - dvs inget behov av alvedon hemma om ni inte bor väldigt mitt i obygden) Babyvakt - ej nödvändigt, men väldigt praktiskt att ha. Sätt er in i utbudet och köp en bra. Badbalja tycker jag är smidigt, även om de minsta kan bada i handfatet i början. Babysitter kan man fynda begagnat, babybjörns är bra. Är inte nödvändigt, men ganska praktiskt Babygym samma sak, kolla begagnat ifall ni vill ha.

Saker som kan vara bra att ha till första vintern, och kan gå att fynda på våren:
    Voksi påse (i alla fall om ni ofta har kallt på vintern, supervarm åkpåse som kostar över 2000 nytt, men 500 beg på våren) Tunn ylleoverall (t.ex Reima) för att ha i vagnen, åka bil m.m. gissar på stl 80 som lämpligt tlll en maj-bebis  Varma tossor (typ stl 20, gör inget om de är stora)
  • Flickan och kråkan

Ja, som sagt, man är olika. Har tre barn. Till spädbarn behöver och använder vi:

- Sovplats (finns redan då vi samsover)
    - Babyskydd till bilen
    - Sjal + ergonomisk bärsele
    - Andningslarm (jag behöver det, högst individuellt)
    - Skötplats (skötbord + skötunderlägg)
    - Badplats (vi har diskho + badkar)
    - Torra tvättlappar
    - Blöjor
    - Handdukar (använder sådana vi har)
    - Locabase repair (vi har anlag för atopiskt eksem så därför behöver vi det).
    - Febertermometer + alvedonsuppar (skönt att ha hemma)
    - Bumbo + matstol
    - Lite kläder - omlottbodysar - beroende på årstid.
    - Bärjacka (eftersom vi bär våra barn så är det praktiskt).
    - Dreggelhaklappar. 
    - Bitringar behövs rätt tidigt här då de får tänder tidigt, någon kul leksak brukar också vara intressant inom första halvåret.

• littlemisssunshine08

Jag fick min första för 3 månader sen, och ville såklart köpa både det ena och det andra.. saker som jag tycker har underlättat är
    skötbädd (men den låg på en byrå)
    tvättlappar, oh my går åt hur många som helst till kräk, dreggel, snor. 

badkar - helt onödigt, handfat är mycket enklare!

bröstvårtskräm - den som är i 100% lanolin

jag har använt eko-blöjor, och torra tvättlappar med vatten - funkar prima

ang kläder så är omlottbodys verkligen att föredra, min pojke var stor så 50 hade han jättekort tid. Jag gillade inte byxor med fötter, utan har kört på vanliga bomullstrumpor under byxorna och sen tjock-socka över. 

pump hyrde jag först och köpte sen en egen, men det var säkert en dryg vecka efter vi kom hem från bb, så det skulle jag inte köpa innan. 
    bärsele har vi ergobaby, men jag har använt en lånad babybjörn fram tills för nån vecka sen. 

en tunn filt och en i ull (båda var presenter) har varit toppen, ullfilten använde vi först i vagnen som täcke och sen som täcke hemma. 

min bebis har sovit i vagga och spjälsäng, men också hos mig. 
    babynest har jag inte något och inte heller saknat, amningskudde tror jag skulle vara skönt att ha men har inte köpt någon och kommer inte göra det heller. en vanlig kudde funkar ju liksom... 

nappar - mam i strl 0-2 månader, de andra tyckte jag var så stora, men då var han ju iaf ett par veckor. Jag bor centralt i en storstad, så för mig har det aldrig varit något problem att bara gå till konsum och köpa.. 

filtar och kläder i strl 62 har varit de flesta presenterna :)

att kunna göra smoothies, varma mat snabbt, ha bra enkla frukost-grejer var guld när bebin väl var ute. en rejäl vattenflaska!

ang bindor använde jag apotekets i ett par dagar innan jag köpte vanliga. Alvedon kan vara bra att bunkra med! lite svamligt kanske, men jag hoppas det kan vara till någon hjälp! det är ju så roligt att handla/göra, men det är verkligen mycket man inte behöver. sen tyckte jag att det var en del saker som jag inte tänkt på, men ett behov som uppstod. min son fick ersättning när han var en dryg vecka, men det var ju inga problem att köpa på vägen hem från BVC liksom.

Grattis - det är fantastiskt att vara mamma!  

• 6 mån

Tycker ni ska köpa kläder i storlek 56 ( tex 3 pyjamasar, 3 sparkdräkter, 3 omlott bodysar och 3 byxor). OM dom skulle vara för stora för det inget. Sedan är det svårt å veta också vilka klädmärken som passar ens barn innan barnet är fött (något jag aldrig tänkte på då jag var gravid och inhandlade alla kläderna...). Exempelvis fick inte vi igenom huvudet på några av kläderna =D för att hennes huvudomkrets var lite större än snittet och vissa byxor var för korta redan från dag ett för att hon var några cm längre än snittet - tråkigt att inhandla kläder för flera hundra (!) som aldrig kan användas. Nyfödda sover ju merparten av dygnet så satsa på bekväma kläder (sparkdräkt, pyjamas etc) i mjuka material - klä bebisen i samma "mjuka kläder" som du själv ha på dig när du ska mysa i soffan/sova - tex en bomull mukiscdress, (köp inte exempelvis jeanstyg eller annat "hårt/styvt" material). En varm overall utan hål för händer/fötter (för de första veckorna/månaderna) + "rånarluva" + mössa (vantar/skor är helt onödiga då de oftast är omöjliga att trä på ett nyfött barn) 

Hygienartiklar (tvättlappar, blöjor etc) samt medicin (termometer etc) tycker jag i efterhand var det viktigaste. 

• Funderingar01
    Rosa rugosa skrev 2014-01-09 22:15:45 följande:
    En sak som jag inte hade en aning om innan jag fick barn är att i början gör det skitont att amma. Kanske inte för alla men jag tror det är ganska vanligt. Finns bröstvårtsskydd på apoteket, himla bra uppfinning, slipper man få blödande såriga bröstvårtor.

Instämmer!
  • backen15

Köp aldrig bröstpump, även om du har mycket mat i början, så får du mycket svårare att komma i balans med en bröstpump, brösten vet aldrig då hur mycket dom ska producera. Dom tror att dom ska producera i massor då;)  bara ett tips. 

Svar på tråden Hjälp till inköpslistan innan BF