• Anonym (Mamman)

Adoption av partners barn?

Har en fråga.

Kan man adoptera partners barn om denne har enskild vårdnad?

Biologiska föräldern visar inget intresse och har träffat barnet två gånger sedan barnet var ett år.

I mitt fall så är det min man som vill adoptera min fyra åriga dotter. Biopappan kommer garanterat att säga nej till adoption. Han har inte visat något intresse för barnet överhuvudtaget..ringer då och då.

Kan vi genomföra en audition ändå!?

Kan tillägga att fyraåringen ser styvpappan som en riktig pappa!

• Svar på tråden Adoption av partners barn?
  • Modernmom

Nej, biopappans medgivande måste ges. Har gjort precis en sådan adoption, men på initiativ av biopappan...

• Anonym (Hilo)

Ja om du har ensamvårdnad till ditt barn.

• Anonym (Hilo)

Vid en eventuell adoption så behöver inte din f.d make samtycke till adoptionen eftersom han inte har eller har haft del i vårdnaden. 4 kap 5a§ 2st FB. Han borde dock om möjligt höras så att han kan avlägga sin åsikt, han har dock inget ''veto'' i frågan. 4 kap 10§ 3st FB. Frågan om adoptionen ska godkännas prövas av domstol i den ort ni är bosatta. 4 kap 6§ se även 9§ FB. Med tanke på de omständigheter du beskriver rörande din dotters förhållande till din nuvarande man så torde det föreligga goda chanser att en adoption beviljas. Detta är dock givetvis något domstolen i fråga får ta ställning till.

Svar på tråden Adoption av partners barn?