• Anonym (Orolig pappa)

Hon vill separera utomlands

Hej 
    Jag är gift med en fransk kvinna som jag träffade i sverige. Vi gifte oss här och har 3 barn. Det sista året har hon varit lite upp o ner. Så vi bestämde att flytta till frankrike. Vi han bara bor där i knappt 3mån innan hon säger att hon vill separera. Måste barnen kvara kvar i frankrike? Vi är svenska medborgare och har inget fransk id eller nått. Det kändes som att hon planerat detta. Jag är i sverige just nu med barnen. men jag vill veta vad jag har för rättighetter. Jag vill inte gå bakom ryggen på henne och göra det svårare än det redan är. För barnens skull. Men jag vill veta allt ifall hon försöker lura mig eller så. Finns det nån man kan vända sig till? Jag tog kontakt med en svensk konsulat i frankrike och hon viste inte vad som gäller och tyckte att jag skulle bara vara kvar. Men jag pratar inte franska och kan inget om deras system och sånt. Måste jag lära mig att bor i ett annat land när vi är svenska medborgare? I år är vi gifta i 6 år. Hur funkar det när man ska ansöka om skilsmässa? Måste vi båda komma till sverige? Lite hjälp.  

• Svar på tråden Hon vill separera utomlands
  • Anonym (Z)

Skynda dig att slänga in en ansökan om skillsmässa i Sverige när du och barnen är här. Var är barnen skrivna? Folkbokför dem här i sverige så blir vårdnadstvisten i sverige med svenska lagar

• pappajohn

för ca 1 mån blev vi utskrivna från där vi har bokförd men vi är inte officiellt in skriven i frankrike. Hur funkar det men skilsmässan i frankrike? Måste vi bokföra att vi är gifta bara för att sen säga att vi ska skiljas? Som sagt jag vill inte gå bakom ryggen för då bli det bara jobbet för barnen. Vill göra det bästa för barnen. Men jag vill veta vad som gäller så jag har lite kött på benen om det blir jobbigt!

• Cocolino

Kontakta den svenska ambassaden i Frankrike, de kanske kan hjälpa eftersom både du och barnen är svenska medborgare. Och kontakta en advokat som kan ge råd, du är inte den första att gå igenom en internationell skilsmässa och det kan bli väldigt knepigt. Ofta säger domstolen att barnen ska stanna där de är rotade, om ni inte varit så länge i Frankrike kan det vara till din fördel om du vill ha vårdnaden och återvända till Sverige... kolla med en advokat.

Svar på tråden Hon vill separera utomlands