• Saturnus

Din upplevelse av - Vitanova i Danmark

Hej!

Jag håller på att byta klinik och jag tänkte prova på Vitanova. Någon som varit på Vitanova som kan berätta om den kliniken? Har du varit nöjd? Hur var personalen? Hur var din upplevelse?

/Tacksam för svar

• Svar på tråden Din upplevelse av - Vitanova i Danmark
  • Ciconiidae

Jag lägger till min upplevelse om ngn söker upp tråden.

Jag har varit på två inseminationer och är nu i vecka 6. Personalen är väldigt vänliga. Lokalerna ligger med gångavstånd från centralen och det går ganska enkelt att ta sig dit med bil. De har egna parkeringar som är gratis.

Man kan välja mellan hårfärg, ögonfärg och längd. Jag valde även att han skulle vara akademiskt utbildad. Inskrivningssamtalet skedde över telefon och innan inseminationen gick de igenom hur allt går till. Efter inseminationen får man ligga kvar i rummet upp till 30 min om man vill.

Jag rekommenderar Vitanova, jag tyckte de var toppen!

• Eva 77

Jag tog mitt samtal på danska/svenska och det gick snabbt. Åker ner om ungefär 6 veckor så slutet av oktober. Om jag räknat rätt så kommer jag ha ÄL 25-26/10. Kanske blir BF 26/7 ? Samma dag som jag hade när jag väntade dottern men födde min dottern 24/7 Hoppas de inte får samma födelsedag! :)

• Eva 77

Ikväll åker jag ner, så imorgon bitti gäller det! Börjar bli nervös men samtidigt lika glad som jag såg första positiva gravtestet när jag väntade dottern! Jag är så glad över beslutet att göra detta själv. När jag väntade dottern hade jag konstant illamående- ångest, pga exets psykiska kränkningar. Inatt sover pluttan hos sin pappa, och jag sover på tåget till Köpenhamn. Jag har inte berättat om mitt beslut för någon, men jag vet att hela min familj stöttar mej om/ när jag berättar.

Vem har ni som stöttar under graviditeten och förlossningen? Jag funderar på doula för det ville jag ha förra graviditeten.

• Ciconiidae

Vad spännande! Stort lycka till! Jag har både vänner och familj som stöttar, och det är många som vill vara med under förlossningen. Så det kommer snarare bli jobbigt för dem som inte får vara med. Max två personer får vara med hörde jag från bm, och nu är det tre st som vill vara med. :P

Eva 77 skrev 2014-09-28 14:08:58 följande:

Ikväll åker jag ner, så imorgon bitti gäller det! Börjar bli nervös men samtidigt lika glad som jag såg första positiva gravtestet när jag väntade dottern! Jag är så glad över beslutet att göra detta själv. När jag väntade dottern hade jag konstant illamående- ångest, pga exets psykiska kränkningar. Inatt sover pluttan hos sin pappa, och jag sover på tåget till Köpenhamn. Jag har inte berättat om mitt beslut för någon, men jag vet att hela min familj stöttar mej om/ när jag berättar.

Vem har ni som stöttar under graviditeten och förlossningen? Jag funderar på doula för det ville jag ha förra graviditeten.

• Eva 77

Åh det gör ont i ägglossningen nu... Jösses, imorgon kanske jag blir gravid! Eller, ja ni vet vad jag menar.... Jag funderar på att fråga min syster vara med vid förlossningen- hon har ju 5 barn! Jag tror hon hann vara på förlossningen 12 minuter tills lillkillen kom ut. Min dotter var ute på en timme. Kanske ni kan ge era tips- jag kände att Västerås vill jag inte föda på med dottern. Och det var verkligen ingen positiv upplevelse- mycket för exets psykiska misshandel. Min syster bor i Helsingborg. Kan jag välja vilket bb jag vill föda på? Med tanke på förra graviditeten så ville jag redan då ha med min syster, och nu när jag ska göra detta ensam- vill jag ännu mer ha med min syster- eller doula. Men jag vill även att min dotter ska få se sitt syskon så snart som möjligt. Så dottern är i Västerås- där jag inte vill föda igen, och det blir svårt för min syster med 18 månaders bebis, 3-åring och så en på 6 år och 8 år. Vad skulle ni ge förslag på att göra med så långa avstånd? Kanske bäst ta doula och min syster kanske kan komma snabbt efter förlossningen... Hon var ju snabbt uppe med sin då 8 månaders kille när min dotter föddes.

• Familjen Knasboll

Lycka till imorgon, Eva 77!!
    ...och på tal om förlossning.
    Bor du nära Västerås? I så fall så är ju avståndet inte sååååååå långt till Uppsala.
    Och två fantastiska doulor bor i trakterna dessutom - en av dem hade jag med på min senaste förlossning och den andra var back-up. Båda är helt underbara!

Enastående ensamstående Fyrbarnsmamma
  • Saturnus
    Familjen Knasboll skrev 2014-09-28 20:50:48 följande:

Lycka till imorgon, Eva 77!!
    ...och på tal om förlossning.
    Bor du nära Västerås? I så fall så är ju avståndet inte sååååååå långt till Uppsala.
    Och två fantastiska doulor bor i trakterna dessutom - en av dem hade jag med på min senaste förlossning och den andra var back-up. Båda är helt underbara! smile1.gif

Enastående ensamstående Fyrbarnsmamma
    Vilken/vilka doula kan du rekommendera i Uppsala? Tar gärna tips!
  • Eva 77

Tar gärna också tips på doula, och Uppsala är ju faktiskt en bra idé !! Nu blev jag lugn i tankarna igen. Känner mej som en mosig gravidhjärna redan hahaha!! Tur ni finns i trådarna :) nu kör tåget, godnatt alla stöttande singelmorsor! =D

• Eva 77

Tar gärna också tips på doula, och Uppsala är ju faktiskt en bra idé !! Nu blev jag lugn i tankarna igen. Känner mej som en mosig gravidhjärna redan hahaha!! Tur ni finns i trådarna :) nu kör tåget, godnatt alla stöttande singelmorsor! =D

• Eva 77

• Eva 77

Kan verkligen rekommendera Vitanova! Lätt att hitta, gångavstånd från Centralstationen, varm personal, tryggt bemötande, och eftersom jag åkt nattåget och var väldigt trött så fick jag sova på kliniken efteråt, tror jag sov 90 minuter :) de bara bokade rummet extra länge så kunde jag gå när jag vilat klart :) det kändes också bra att de blev glada för att ägglossning gjorde ont idag :) nu är det bara att vänta 10-15 dagar!

• Smoothie

Hej,
    Vad kul att läsa så mycket positivt om Vitanova. Jag har precis varit nere på mitt 4e och sista inseminationsförsök. Efter det blir det IVF. Jag håller med om att de är supertrevliga och jag tycker det känns skönt att de satsat på att skapa en lugn och harmonisk atmosfär.

Jag undrar om nån har gjort IVF där som har gått vägen? Jag hade informationssamtal igår och fick träffa en doktor som jag inte kommer ihåg vad han hette, men han var väldigt kort :) Samma doktor fick jag träffa förra ggn när jag även bad om ultraljud innan inseminationen. Har de endast en doktor? Är det någon som har några åsikter om honom? Jag tyckte han verkade bra.

Ni som har gjort  IVF, har ni gjort den långa eller korta behandlingen? Läkaren menade på att man i stort sett bara gör den korta numera, men när jag för 2,5 år sedan frös ner ägg i sverige fick jag göra den långa eftersom det gav fler ägg.

• Eva 77

Jag har missat en ÄL, den kom på kvällen och jag kunde inte hinna med att åka till kliniken i tid. Förra ÄL missade jag. Jag har gjort en insemination. Finns det en speciell tidsfrist som jag måste ha genomfört semination på Vitanova? Det är väl 3 inseminationsförsök?

• Ciconiidae

Det finns väl ingen begränsning, men genomsnittet ligger runt 5-6 försök. Efter det rekommenderar de nog en till t ex hormontillskott, spolning, ivf eller liknande. Prata med dem när du är där nästa gång hur det fungerar.

Jag gjorde inte mitt första försök förrän över ett år efter alla tester och samtalet, för det blev ändrade planer. Sedan tog det bara två försök så jag vet inte hur de går vidare. Men inom två år från tester och samtal är det bara att köra på.

Eva 77 skrev 2014-11-28 12:49:18 följande:

Jag har missat en ÄL, den kom på kvällen och jag kunde inte hinna med att åka till kliniken i tid. Förra ÄL missade jag. Jag har gjort en insemination. Finns det en speciell tidsfrist som jag måste ha genomfört semination på Vitanova? Det är väl 3 inseminationsförsök?

• Aeei

Jag inseminerades för första gången på Vitanova den 15/1. Fantastisk personal, vackra och harmoniska rum...inga sjukhuskänslor. Lokalen ligger i ett gammalt lägenhetshus. Centralt! Kände mig så trygg med dem. Rekommenderar varmt. Har BIM den 31/1.

Svar på tråden Din upplevelse av - Vitanova i Danmark