Qaroline skrev 2014-01-02 21:52:33 följande:
Kommer antagligen få massa haters nu men allvarligt, när ska föräldrar sluta dalta med sina ungar?"Sitt tills du har ätit klart annars kan du lägga dig utan mat!" Låter extremt kanske men det är det inte, klart barnen äter det dom vill ha, gnäller dom så får dom det dom vill ha och det vet dom!
När jag va liten fick man äta det som bjöds på annars fick det vara och idag äter jag i princip allt.
Min granne som jag umgicks med när jag va mindre hade föräldrar som lät henne bestämma helt va hon skulle äta och hon käkade burkbarnmat tills hon va 14 år och hade special mat i skolan, liksom kom igen?!
Varför laga en och samma maträtt varje dag till en person bara för att det inte passar. Barn är oftast rädda att testa nytt då dom vet vilket dom gillar och inte har ätit.
Nu menar jag absolut inte att man ska tvinga barn att äta det dom inte tycker om men man måste tamefan prova innan man gnäller och med prova menas inte att ta en halv ärta på gaffeln, sticka ut tungan och snudda vid ärtan och säga blä utan smaka ordentligt.
Har en unge på jobbet som bara äter pasta med ost hemma, på jobbet äter hon numera det mesta då barn är lätta att lura tex: - Jag vill ha mera morot - Ja smakar du på potatisen och fisken kan du få mera morot. Sålänge man håller det man lovat barnet när den smakat på det andra på tallriken utan just det h*n gillar, föräldrarna blev helt tokiga av lycka när jag sa att hon ätit en hel hamburgare med ketchup och tomat i, de trodde dom aldrig då hon vägrat allt hemma, men här vet hon att hon inte kan tramsa så och äter och skrattar vid matbordet och vi har aldrig tvingat henne utan bara sagt att smakar man inte så kan man inte veta.
Och absolut kan man inte gilla allt men man kan inte gapa och skrika såfort maten man inte förväntar sig dyker upp på bordet. Mesföräldrar ta ton och stå ut med lite gnäll, det blir bara värre om man låter barn få precis som dom vill hela tiden.
Välkomna alla blivande haters men det är bara de jag tycker :)
Håller med till punkt och prickar. Min son daltade mycket med maten när han var mindre och jag lät honom göra det tills en dag som jag fick nog. Jag själv fick ta mig tusan äta den maten som serverats. Så så fick det bli. Han kan fortfarande trilskas lite men han inser fort att han inte kommer få någon annan mat.
Underlätta kan man ju göra genom att låta barnen få vara med och laga maten. Tex krydda eller röra runt i grytan. Provsmaka så det blir gott. Då tycker dom det år roligare att äta maten om se hjälp till att laga den :)
Min kkille på 3,5 tycker om väldigt mycket mat och han får själv lägga upp sin mat på tallriken och hälla mjölk i sitt glas.
Om han ska ha ketchup eller sylt på så brukar han få en glad gubbe på sin mat.
Ett roligt litet tips som får maten att se roligare ut är till exempel korv skuren i bitar (som man kan få in i munnen). Stoppa in massa spagetti igenom korven och sen koka det. Då ser maten genast lite roligare ut för små barn.