• miinimee1981

min dotter vaknar med torkat blod på läpparna :-(

Som rubriken lyder. Min dotter vaknar upp med torkat blod på läpparna. Vad kan detta bero på? Det är bara läpparna ingen annanstans i munnen. Blir juh orolig att det ska vara något onormalt. Är det någon mer som har varit med om något liknande? Tacksam för svar // orolig mamma

• Svar på tråden min dotter vaknar med torkat blod på läpparna :-(
  • vikarien

Kan jag med göra, har sjukt torra läppar ibland och då spricker det när jag sover. Smörj med lite olivolja på kvällen

• Fjärilslarv

Jag har också väldigt torra läppar, smörjer in med Locobase från apoteket varje kväll =)

• Kan vara ITP

Hej,

Jag svarar här eftersom jag hamnade på denna sida när jag googlade för ett par dagar sedan. Kanske hjälper mitt svar någon annan som googlar en annan gång.

Min unge vaknade tre morgnar med torkat blod runt läpparna och blodfläckar på kudden. Jag tvättade av blodet och trodde att läpparna helt enkelt blivit torra och spruckit.

Den tredje morgonen hade hen även blåmärken (små och lite större) på skenben och knän. Jag trodde att hen ramlat på dagisutflykten (hen sade själv att hen ramlat från ett staket och det var säkert sant).

Den fjärde dagen vaknade hen med blåmärken över hela kroppen. Inte stora och inte jättemånga, men spridda på många olika ställen. Hen hade också små röda prickar (punktformade hudblödningar) på benen och händerna. Hen kissade rödbrunaktigt och när jag tittade närmare på hens läppar såg jag små blodblåsor på insidan.

Barnakuten nästa och snart var hen diagnosticerad med ITP (idiopatisk trombocytopeni). Det betyder att hens mjälte trodde att trombocyterna i blodet var något annat och förstörde dem. När hen kom in hade hen en trombocytnivå på under 5 (normalt har man cirka 150). Därför blev det blåmärken även av lätta stötar och blodblåsor när hen tuggade på läppen eller när den skavde mot tänderna.

Symtomen kommer först när trombocytnivån är under 30. Åk alltså direkt till akuten om era barns symtom stämmer med dem jag beskriver. Men var inte oroliga! 97% blir snabbt bra, nästan alla blir bra på lite sikt och resten klarar sig finfint med lite medicin. Min unge kom hem från sjukhuset efter två dagars behandling med dropp.

Tips till er föräldrar som googlat er hit:

- De runda små hudblödningarna är typiska för ITP, men svåra att skilja från utslag. Tryck botten av ett dricksglas mot några prickar och titta på dem genom glaset. Om de blir ordentligt ljusare eller försvinner är det utslag. Om de ser precis likadana ut genom glaset så är det hudblödningar.

- Blodblåsorna i munnen är också typiska. Kolla alltså om läpparna är vanligt torrspruckna, eller om det först bildas blåsor som sedan spricker.

- Håll även koll på avföring och urin och berätta för läkaren om ni sett blod. Om barnet har inre blödningar vill man nämligen sätta in behandling, men annars räcker det att bara följa trombocytnivån. Ta med ett urinprov till akuten om du kan, det går fortare då.

- Om du misstänker att ditt barn har ITP, låt det inte cykla, åka skridskor, klättra i träd, spela innebandy, (eller krypa och resa sig obevakat om det är en bebis), tills du fått mätt barnets blodstatus. Slag mot huvud eller inälvor kan ge trista blödningar om man har otur.

- Men bli inte livrädd om barnet redan hunnit slå sig. Läkaren berättade att han träffat massor av barn nästan utan trombocyter som slagit sig rejält, i de allra flesta fallen slutar det bra.

- Ge absolut inte barnet någon medicin med acetylsalicylsyra eller dylikt (Ipren, Magnecyl, Aspirin, Treo eller dylikt), det är farligt att äta sådan om man har ITP.

- Det finns en sjukdom som heter Henoch Schönleins purpura (HSP) som har delvis samma symtom som ITP men är vanligare. Jag har dock ingen aning om den kan ge blodblåsor på läpparna.

Lycka till!

Hoppas att ditt barn blir bättre lika snabbt som mitt.

Svar på tråden min dotter vaknar med torkat blod på läpparna :-(