• Betty80

tappar all päls!!

Min katt fick ungar för två månader sen och upptäckte då att hon fått loppor med..
    Då hade hon bett vid svansroten som givetvis kliade och hon blev "naken" på en fläck. Där..
    Jag behandlade henne och såren försvann, men hon fortsätter tappa päls så nu är hon naken på hela rumpan och bakbenen...
    Pälsen hon har kvar är fin och glansig hon är pigg glad och busig.
    Till saken hör att hennes syster också varit fläckvis kal hela sitt liv men nu har hon päls när den andra tappat...
    Var hos veterinären med systern när hon var kal men han hade inga svar.. Hon fick en allergi spruta men hjälpte inte...
    De får bilanx foder och matrester...
    Tacksam för tips

• Svar på tråden tappar all päls!!
  • Lady Paraplyh

Varför avlar du på henne om hennes syster har problem? Vilken ras är hon?

Ta henne till veterinären och ge att de gör en ordentlig undersökning, inte bara klämmer och känner på henne. Du bör byta foder också, be veterinären om tips. Så fort hennes ungar är 12 veckor så kastrerar du henne. Se till att köparna till ungarna är medvetna om hennes problem. Ungarna bör också kastrerad då de blir tillräckligt gamla.

• Betty80

Varför förutsätta att jag avlar på henne??? Var en olycka med en hane jag inte hann kastrera innan "olyckan" var framme... Och ungarna ska INTE säljas... Tror knappast kastrering hjälper mot pälsen? Har försökt byta foder men alla andra foder blir de dåliga i Magen av...

Ja ska givetvis kontakta veterinären igen men ville höra om nån hade andra förslag med...

• Betty80

Hon är bondkatt men är lite långhårig så nånstans i släkten finns det ju långhårig ras.. Syster är korthårig..

• Lady Paraplyh
    Betty80 skrev 2014-01-04 20:08:44 följande:
    Varför förutsätta att jag avlar på henne??? Var en olycka med en hane jag inte hann kastrera innan "olyckan" var framme... Och ungarna ska INTE säljas... Tror knappast kastrering hjälper mot pälsen? Har försökt byta foder men alla andra foder blir de dåliga i Magen av... Ja ska givetvis kontakta veterinären igen men ville höra om nån hade andra förslag med...

Kastreringen hjälper så det inte blir någon mer olycka med en hane. Hur skedde olyckan? Smet hanen in i din bostad?

Vad har du testat för foder innan?
  • nemo1

Byt till bättre foder och ge inte katterna matrester, katter är känsligare än hundar. Servera endast blötmat, tex Mjau i tetra vilken är en av de bästa blötmatssorterna. Torrfoder i mataffär är big nono.

• nemo1

Ett ofderbyte ska fasas in under flera veckor så därför blev de dåliga i magen. "Hann" du inte kastrera honan heller? Vilken ursäkt....

• Betty80

Så typiskt familjeliv att hitta nåt att gnälla över.. Frågade inte över nåt annat än pälsen.. Lägger ner tråden...

Svar på tråden tappar all päls!!