• Studsjessi

Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????

Hej
    Ska börja plugga v 5 och ska sluta dagamma, ska amma morgonen, kväll och natt.
    Behöver han tillägg ellet räcker det med vanlig mat, frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmat?

• Svar på tråden Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????
  • Natulcien
    isolande skrev 2014-01-06 21:35:58 följande:
    Ja det är hysteriskt att tro att ett glas vin under en graviditet, lite rått kött nån gång eller en snus innan man ens plussat skulle skada barnet. Tror man det på allvar måste man vara indoktrinerad...
    Jag tror inte att någon här tror att man skadar barnet. Däremot finns en risk att man kan skada barnet. Vissa är beredda att ta den risken. Andra vill inte ta risken. Jag ville inte ta risken att dricka ett glas vin när jag var gravid. Och jag vill inte ta risken att åka bil med vår 3-åring framåtvänd i bilen. Men om du vill ta de riskerna med dina barn, så gör det. Inget jag bryr mig om. Men att gapa HYSTERI och INDOKTRINERING är ju ganska befängt.
  • isolande

Mina inlägg är inte riktade till dig personligen och speglar inte hur jag själv gjort ( förutom att ge mat till min då 6-månaders). Jag gapar inget, har skrivit helt normala inlägg med små bokstäver. Yttrat min mening i frågan precis som alla här.

• Natulcien
    isolande skrev 2014-01-06 22:10:21 följande:
    Mina inlägg är inte riktade till dig personligen och speglar inte hur jag själv gjort ( förutom att ge mat till min då 6-månaders). Jag gapar inget, har skrivit helt normala inlägg med små bokstäver. Yttrat min mening i frågan precis som alla här.
    Ok. Så du har alltså inte själv druckit vin när du var gravid? Är du hysterisk?
  • Tekaka
    Natulcien skrev 2014-01-06 13:03:04 följande:
    Fast BVC har faktiskt riktlinjer att följa. Om det var okej att de fick sitta och hitta på egna saker så kan man ju avskaffa BVC och gå med bebisen till grannen eller mormor istället, för då är BVC inte längre en professionell institution.
    BVC är inga dietister, de håller koll på barns utveckling och ger svar på frågor, men några dietister är de inte!
    Alltså kan man heller inte sätta sig och skriva att BVC gör fel. 
  • La Lola
    Tekaka skrev 2014-01-06 23:51:38 följande:
    BVC är inga dietister, de håller koll på barns utveckling och ger svar på frågor, men några dietister är de inte!
    Och ska följa vissa riktlinjer......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Tekaka skrev 2014-01-06 23:51:38 följande:
    Nej, de är inga dietister. Men de ska fortfarande följa riktlinjerna... så jo, de kan göra fel.

Konsekvensen av det du skriver är ju att BVC kan säga och göra precis vad som helst, och då kan man lika gärna avskaffa BVC och fråga en främling på stan vad man ska ge sitt barn...
  • isolande
    Natulcien skrev 2014-01-06 22:13:03 följande:
    Ok. Så du har alltså inte själv druckit vin när du var gravid? Är du hysterisk?
    Nej , jag tycker inte jag är särskilt hysterisk eftersom jag utgår från vad som fungerar bäst för mina barn och vår familj. Vissa delar i det avviker från rekommendationerna, andra inte.

Som förstagångsförälder är man så rädd för att göra fel. Det blir knappast bättre av att folk skrämmer upp varann/ger skamkänslor/kritiserar de som vill göra avsteg från eventuella riktlinjer för att få vardagen att gå ihop.
  • Natulcien
    isolande skrev 2014-01-07 09:37:27 följande:
    Nej , jag tycker inte jag är särskilt hysterisk eftersom jag utgår från vad som fungerar bäst för mina barn och vår familj. Vissa delar i det avviker från rekommendationerna, andra inte.

Som förstagångsförälder är man så rädd för att göra fel. Det blir knappast bättre av att folk skrämmer upp varann/ger skamkänslor/kritiserar de som vill göra avsteg från eventuella riktlinjer för att få vardagen att gå ihop.
    Jag tror faktiskt att alla här i tråden utgår från vad som fungerar bäst i respektive familj och att alla följer rekommendationer ibland, och ibland inte. Det kan man ju göra när man vet vad som gäller. Då kan man avgöra om man vill följa riktlinjerna eller göra ett avsteg. Men då måste man ju känna till dem först...

Och TS frågade, som sagt, om råd eftersom hen inte visste vad som gäller, och då ger man ju lämpligen adekvat information utifrån de riktlinjer som finns istället för att hitta på annat.
    Det är inte skrämsel utan rekommendationer. Och om någon blir skrämd av rådande rekommendationer så är det ju tråkigt. Men då kanske inte ett internetforum är rätt plats att söka sig till, utan då är det bättre att prata med en vårdpersonal, tror jag.
  • isolande
    Natulcien skrev 2014-01-07 09:47:42 följande:
    Jag tror faktiskt att alla här i tråden utgår från vad som fungerar bäst i respektive familj och att alla följer rekommendationer ibland, och ibland inte. Det kan man ju göra när man vet vad som gäller. Då kan man avgöra om man vill följa riktlinjerna eller göra ett avsteg. Men då måste man ju känna till dem först...

Och TS frågade, som sagt, om råd eftersom hen inte visste vad som gäller, och då ger man ju lämpligen adekvat information utifrån de riktlinjer som finns istället för att hitta på annat.
    Det är inte skrämsel utan rekommendationer. Och om någon blir skrämd av rådande rekommendationer så är det ju tråkigt. Men då kanske inte ett internetforum är rätt plats att söka sig till, utan då är det bättre att prata med en vårdpersonal, tror jag.
    Jag tycker tonen varit mycket att man "ska" göra hit och dit och att BVC som gett råd som avviker från riktlinjerna har "dålig koll" och "borde läsa på", är inte att lita på osv.

De är ju vårdpersonal vi kan vända oss till, de ser till varje individs situation och råder utifrån det och rekommendationerna.
  • Natulcien
    isolande skrev 2014-01-07 10:35:47 följande:
    Jag tycker tonen varit mycket att man "ska" göra hit och dit och att BVC som gett råd som avviker från riktlinjerna har "dålig koll" och "borde läsa på", är inte att lita på osv.

De är ju vårdpersonal vi kan vända oss till, de ser till varje individs situation och råder utifrån det och rekommendationerna.
    Ja...man uppfattar ju saker olika. Jag tyckte att tonen var trevlig ända tills ord som 'hysterisk' började dyka upp...
  • Tekaka
    isolande skrev 2014-01-07 10:35:47 följande:

• Studsjessi

Vad bra att ni fick nytta av min tråd för att lufta era tankar om en massa MÅSTEN, SKA och BÖR.

Natulcien: Jag vet inte varför jag har något emot ersättning, även om det är riktigt bra att det finns för dom som inte vill eller kan amma av olika skäl.

Men vi gör nog så att lillen kommer få lite större smakisar som avslutas med ersättning för mättnads skull.

Ni får gärna fortsätta med era samtal om hysteriska saker!

• johanmalmo
    pigglet skrev 2014-01-04 13:26:20 följande:

Ts ska börja plugga och någon annan ska alltså vara hemma med barnet under dagarna.
    Ok! Ja då förstår jag.
Svar på tråden Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????