• majsan34

Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?

Hej!

Vi har varit lediga i två veckor nu och tänkte att vi skulle försöka gå 3-4 timmar om dagen med våra hundar, som vissa skriver att de gör. Vi har två hundar, en jakthund och en eftersökshund. Vi går vanligtvis ca. 7-9 km långpromenad med dem nästan varje dag, plus jakt och spår. Sen rastar de sig själva i trädgården.  Nu har vi varit ute och gått lite mer än tre timmar om dagen och både hundarna och vi känner att vi inte orkar längre. Att gå tre-fyra timmar om dagen blir ju 13-14 km varje dag! Hur orkar ni och era hundar? Både jag och min sambo är helt slut i kroppen. Håller era kroppar för så hård träning varje dag? Eller går ni väldigt sakta? Då har vi ändå tränat lite lydnad på promenaderna också så det har inte varit raskt tempo hela tiden. Nu ligger vi här i soffan och degar, vi och hundarna. Så kommer det att förbli resten av ledigheten...:)

• Svar på tråden Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?
  • Dexter dot com
    Lyckligaste skrev 2014-01-05 07:47:36 följande:
    Vakna! Så är det med allt folk skall vara så jävla duktiga därför drar de lögner om sånt!
    Det är väl inget duktigt med att tillgodose sin hunds behov. Man får väl se det som så att dom som köper hund utan att ha intresse att motionera & aktivera sina hundar är oduktiga ;)
  • Apopan

Man går ju lätt 5km på en timme, så lite mer hinner en ju med, men hur som helst. Jag kan lätt vara ute fyra timmar och promenera varje dag med min hund (och vara ute och göra annat utöver det eller samtidigt) eller under 5dagar i veckan snarare. Då är 1-3h av det att hunden får dra. En del dagar blir det bara kissrundor. Jag har uppfattningen att de som promenerar mycket med sina hundar alltid har en eller två dagar i veckan då det är väldigt slappt också, så det blir aldrig 4h 7dagar i veckan. Jag är för övrigt inte alls vältränad, och kondisen är det sisådär med. Det är ingen större ansträngning för mig att gå i rask takt, har inte körkort och har inte cyklat sedan jag var 9år, så att gå har jag gjort mycket i mina dagar. Annan träning skulle jag dock säkerligen krevera utav :P

Sedan så är det väl så att regelrätta promenader egentligen är det minst viktiga när det kommer till hundaktivering/träning. Så jag förstår inte varför en skulle skryta om det. Min hund skulle ju inte vara nöjd om det enda jag gjorde var att promenera med honom, något han för övrigt tycker är sisådär roligt också. Lite mer spänning och utmaning krävs här på hemmafronten ^^

• Fjärilslarv

Jag var hundvakt åt en kompis hund, då såg det ut såhär:
    07:00 morgonkissning ca 30 min 
    10:00 förmiddagskissning i ca 15 min.
    12:30 Lunchprommenad 1,5 h
    15:00 eftermiddagsprommenad ca 1h
    18:30 lite kissrunda ca 15 min.
    22:00 sista kissrundan ca 15 min

så det blir 3 h och 45 min.
    hon kunde hålla sig mkt längre än så, men jag passade på att få lite motion jag med =).
    vi var hundvakt i 10 dagar.

• myy
    Fjärilslarv skrev 2014-01-05 17:43:28 följande:
    Jag var hundvakt åt en kompis hund, då såg det ut såhär:
    07:00 morgonkissning ca 30 min 
    10:00 förmiddagskissning i ca 15 min.
    12:30 Lunchprommenad 1,5 h
    15:00 eftermiddagsprommenad ca 1h
    18:30 lite kissrunda ca 15 min.
    22:00 sista kissrundan ca 15 min

så det blir 3 h och 45 min.
    hon kunde hålla sig mkt längre än så, men jag passade på att få lite motion jag med =).
    vi var hundvakt i 10 dagar.
    Men att vara hundvakt tillfälligt när man inte jobbar är ju en helt annan sak än att aktivera hunden i vardagen när man jobbar, sköter barn, reparerar på huset, hjälper gamla släktingar osv.

En annan sak är att många verkar uppleva att hunden blir mest stimulerad med hundsport av olika slag, men det som slår ut min hund är storhelger med mycket folk, speciellt hundälskande sådana, och intensiva barn. Då sover hon som en stock efteråt. 
  • stinastearin

Kan ni inte ge tips på hur ni aktiverar era hundar?

• Fjärilslarv
    myy skrev 2014-01-05 19:10:41 följande:
    Men att vara hundvakt tillfälligt när man inte jobbar är ju en helt annan sak än att aktivera hunden i vardagen när man jobbar, sköter barn, reparerar på huset, hjälper gamla släktingar osv.

En annan sak är att många verkar uppleva att hunden blir mest stimulerad med hundsport av olika slag, men det som slår ut min hund är storhelger med mycket folk, speciellt hundälskande sådana, och intensiva barn. Då sover hon som en stock efteråt. 
    jag studerade heltid då, precis som jag gör nu...vilket är liksatt med att arbeta heltid.
  • Fjärilslarv

det var dessutom meningen att vi skulle överta hunden.
  • DeathByPickles

Mina byrackor är med på jobbet hela dagen. De får en halvtimme eller så på morgonen, sedan är vi på jobbet hela dagen. Spår, sök eller agility i ridhuset på lunchen då och då.
     Det ljusare halvåret blir promenaden på eftermiddagen/kvällen utan problem två till tre timmar. I mörkret blir vi naturligtvis lite mer begränsade, men försöker ta igen det till helgen.

Jag ifrågasätter snarare vilken människa som INTE pallar med tre till fyra timmars rörelse om dagen? O_o

Liksom hos myy blir mina hundar dessutom Utslagna efter en halvdag på stan efter bussturer och intryck (i jämförelse med familjemiddagar då, sådana har inte vi. =) ), men jag tror inte att det är en särskilt positiv utmattning i längden. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • DeathByPickles
    DeathByPickles skrev 2014-01-05 19:23:38 följande:

Liksom hos myy blir mina hundar dessutom Utslagna efter en halvdag på stan efter bussturer och intryck (i jämförelse med familjemiddagar då, sådana har inte vi. =) ), men jag tror inte att det är en särskilt positiv utmattning i längden. 

Skulle vara -också-, inte dessutm.
    När, oh när ska vi få en redigerafunktion på FL?
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Dexter dot com

Men jobbar man så tar ju hundvakten/dagiset ansvar för promenaderna på dagen så hunden får sin motion/aktivering iaf. Går/aktiverar man själv en timme innan hunden lämnas och en timme på kvällen så får ju hunden lätt 3-3,5 timmars aktivitet per dag.

Det är ju en väldig skillnad på en trött hund som är trött efter att ha använt nosen och skallen och en hund som är däckad av stress, för mycket intryck, ljud och stoj. Det förstnämna är naturligtvis att föredra.
  • MinnaQ

Här spenderar vi nog 3-4 timmar om dagen åt hunden men då räknar jag all aktivitet och inte bara promenader.
    Rena promenader blir ca 1 ½-2 timmar en vanlig dag och sen kör vi lek,lydnad och lite trix.
    Har vad vissa betecknar som "råtta" men han hänger gärna med några timmar i skogen på lediga dagar :)

• T4bb3

Vi har två hundar, det blir väl ett par promenade på ca 40-60 min vardera och utöver det några kortare om dagen. Sedan är det väl lite aktivering utöver det. Våra kroppar hänger med utan problem det är snarare svårare att hinna få ihop vardagen ordentligt.

Egenföretagare, hundägare och jägare!
  • myy
    DeathByPickles skrev 2014-01-05 19:25:46 följande:

Skulle vara -också-, inte dessutm.
    När, oh när ska vi få en redigerafunktion på FL?
    DeathByPickles skrev 2014-01-05 19:23:38 följande:
    Mina byrackor är med på jobbet hela dagen. De får en halvtimme eller så på morgonen, sedan är vi på jobbet hela dagen. Spår, sök eller agility i ridhuset på lunchen då och då.
     Det ljusare halvåret blir promenaden på eftermiddagen/kvällen utan problem två till tre timmar. I mörkret blir vi naturligtvis lite mer begränsade, men försöker ta igen det till helgen.

Jag ifrågasätter snarare vilken människa som INTE pallar med tre till fyra timmars rörelse om dagen? O_o

Jag menar naturligtvis inte att man skall ersätta alla spårövningar eller kamplekar med släktumgänge. Däremot upplever jag henne inte som stressad när hon leker/tränar med brorsbarnen eller får promenera med folk och hundar hon sällan träffar annars. Hur ser man skillnad på utmattning och utmattning? Bussturer är förvisso en favorit, med det är väl för att det brukar leda till något spännande :)

• Hundbloggerskan

Jag går ca 1-2h om dagen med min hund, tränar minst 1 timme (agility, freestyle, lydnad eller liknande) och går även 2-3 rastrundor på ca 20-30min med min hund. Hon brukar även få leka med kompisarna i 30min-2h om dagen. Så jag skulle väll kunna säga att det är som 3-4timmars långrunda för hunden, inte för mig då när hon leker är det ju inte så jobbigt för mig haha.
    Men jag har inga problem med det alls. Man börjar ju långsamt när de är valpar och sen har man fått upp tempot och konditionen samt musklerna. Så enligt mig är det inte alls svårt!
    Men min hund går/tränar/springer alltså ca 5 timmar om dagen på en normal dag. Men jag har henne på skolan så jag tränar och går rundor med henne på rasterna så jag kan "fuska" lite då jag har tid när vanligt folk är på jobbet. Och jag har tillgång till både utomhus och inomhus hall för träning med utrustning. Även superbra rundor och alltid någon med hund som vill följa med på långrunda så det hjälper till en del!

• Hallonbåt02

Vi drar med våra hundar och på vintern så drar dem lätt 20-30 km varannan dag och det tar ca 3-7 timmar beroende på tempo och hur mycket packning vi har med, på sommaren så gör vi fjällturer och går minst 2 timmar åt gången håller rast och så fortsätter vi.
    Aktivering sker även i form av att spåra en klöv  samt åka in till stan för att få lite omväxling.
    Jag/vi gör egentligen det mesta med våra hundar och dem är ofta med oss 2 av dem  kan även följa med på en ridtur på minst 2-3 tim då och då.

Svar på tråden Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?