Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 13:32:29 följande:
Jag är lika involverad i min dotters liv som hennes mamma. Vi har varannan vecka och jag är med på alla avslutningar/utv.samtal/uppträdanden etc. Jag är en lika närvarande förälder som hon. Och så har det varit sen vi separerade för snart sex år sen.
Vi har ett avtal att vi skall informera varandra skriftligt om praktisk information som gäller dottern. Detta kom vi överens om på Familjerätten då vi var där för att diskutera hennes osunda kontrollbehov och krav på information från min sida. Hon ville jag skulle berätta varje dag vad som hänt i vår dotters liv, vad hon pratat om, vilka hon lekt med etc etc etc. Så att jag väntade med att fråga var för att jag tog för givet jag skulle få infon innan de åkte. Och eftersom det inte är info jag behöver flera veckor i förväg så avvaktade jag. Därav det sena sms:et.
Jag är noga med att alltid informera henne. Jag är också noga med att alltid hålla en neutral och saklig ton. Vi har kommit till en punkt i vår relation som inte längre är konfliktfylld utan har fungerat bra ett tag. Och jag vill gärna att den skall fortsätta så.
Ok, vad tråkigt med en sån infekterad relation, måste vara jättejobbigt när man inte bara kan använda sunt förnuft utan måste dra in andra parter.
Då förstår jag varför du väntade med smset. Lite är det ju för att du anser att om du ska informera om allt så ska hon minsann också göra det. Jag förstår den känslan och hade säkert tänkt likadant.
Men faktum är att om det viktigaste är att veta vart dottern är så får du nog skita i småaktigheten (som är helt naturlig) och fråga i tid. Bry dig inte om hennes kontrollbehov eller att hon kräver informationen av dig. Var en lite bättre människa än henne, det vinner du på i längden.
Jag vet hur det är att tycka att den andre föräldern ska göra saker som man själv tycker är självklart att göra. Tyvärr kan vi inte förändra dem. Ibland får man bara bita ihop och vara den större parten oavsett hur orättvist det känns.
Skriv ett nytt sms där du förklarar att du tycker att det är viktigt att veta var de är just om det skulle hända något. Hotellnamn och flightnummer är väl lite för mycket men i vilken stad de är och när de kommer hem är ju relevant. Var övertrevlig om det behövs, det får bara dig att se bättre ut, attackera inte henne.