• Emelius

Ersättning innan nattning för bebis på 3 veckor?

Vår lilla flicka sover mycket på dagarna och äter ordentligt ungefär var 4:e timme. Jag helammar och hon har gått upp bra i vikt enligt senaste mätningen från BVC.

Min fundering är att hon vaknar till efter midnatt och men släpper tutten lätt och verkar bli frustrerad. Sen håller detta på under några timmar innan hon somnar ordentligt igen. Kan det vara så att mjölken inte riktigt räcker till när hon suger så långa stunder och att hon helt enkelt inte blir mätt? Jag försöker hjälpa henne med att skilja på dag och natt genom att nattetid stanna kvar inne i sovrummet med mörkt runt om och utan ljud så det är lugnt och tyst under amningen

Är det någon som har prövat att ge ersättning som "sista kvällsmål" för att bebisen ska stå sig lite längre utan att vakna hungrigt efter en liten stund igen? Igår natt var hon vaken och försökte snutta mellan 23 - 06.30...

Har detta fungerat för er som prövat? Hur mycket har ni gett i så fall?

• Svar på tråden Ersättning innan nattning för bebis på 3 veckor?
  • bomman

En så liten bebis bör amma ofta så mjölken kommer igång ordentligt. Vid 3 veckor brukar det vara en ökningsperiod- bebis vill amma lite mer vilket är bra för det är bebisens efterfrågan som reglerar mängden mjölk. Amma ofta

• Maggie Puh

Mina blev så när det kom för mycket på en gång. Prova pumpa ut det värsta trycket så går det bra efter det.

• bomman

Fasen hälften av mitt inlägg föll bort. Det jag ville säga var att din flicka är nog i en ökningsperiod vilket bl.a. brukar vara runt 3 veckors ålder. Låt henne hållas ett par dagar ( vet att det är skitjobbigt). Hennes småsnuttande gör att mjölkmängden ökar så småningom och nätterna återgår till lugna(förhoppningsvis)

• Natulcien

Du kan inte förvänta dig att en 3 veckor gammal bebis ska sova hela natten. En bebis ammar ju inte bara för mat. Hon kanske bara söker närhet och mys på natten?
    Dessutom ammar du henne ju väldigt sällan. Var fjärde timme på dagen är ju väldigt sällan. Prova att amma henne oftare dagtid så kanske hon står sig längre?

Jag ammade vår son minst varannan timme på dagarna.

Det är ganska poppis att tipsa om ersättning inför natten för spädbarn. Men nattsömnen har sällan med maten att göra.

• Camilllla

Håller med ovanstående - amma ofta! Om det skulle vara så att mjölken inte räcker till så visar det sig på BVC, och då kan ni ta ställning till det då. Men troligen är det som sagt bara en ökningsfas :)

• emi

Håller med tidigare talare och kan tillägga att det är jättebra med nattamning eftersom hormonet prolaktin som stimulerar mjölkproduktionen är mer aktivt då

• Emelius
    bomman skrev 2014-01-04 20:52:58 följande:
    En så liten bebis bör amma ofta så mjölken kommer igång ordentligt. Vid 3 veckor brukar det vara en ökningsperiod- bebis vill amma lite mer vilket är bra för det är bebisens efterfrågan som reglerar mängden mjölk. Amma ofta
    Jag vill inte gärna väcka henne under dagarna när hon sover eftersom hon förmodligen behöver all sömn hon kan få? Ammar så ofta hon visar att hon är hungrig
    Maggie Puh skrev 2014-01-04 20:55:04 följande:
    Mina blev så när det kom för mycket på en gång. Prova pumpa ut det värsta trycket så går det bra efter det.
    Ja jag märkte igår kväll att hon svalde och svalde och verkade få svårt att hinna ikapp med andningen i början, stackarn... Kanske ska pröva att pumpa först ändå och se om det hjälper. Tack för tipset
  • pigglet

Din mjölkproduktion styrs av hennes efterfrågan. Ammar hon oftare produceras mer mjölk. Speciellt nattamningen är bra för produktionen.

Att ge ersättning har alltså en nackdel att du kommer producera mindre mjölk, i stället för mer.
    Dessutom finns alltid en risk att barnet föredrar att få mat ur flaskan och därför börjar vägra bröstet. Vill du amma - skippa ersättningen.

• Elsis

Hur mycket väger hon? Fyra timmar mellan målen är ganska änge för en så liten. Kanske sover hon länge för att hon är för trött för att orka äta, och egentligen behöver äta oftare, för lite mat gör också en bebis trött.

• Maggie Puh
    Emelius skrev 2014-01-04 20:59:24 följande:
    Ja jag märkte igår kväll att hon svalde och svalde och verkade få svårt att hinna ikapp med andningen i början, stackarn... Kanske ska pröva att pumpa först ändå och se om det hjälper. Tack för tipset
    Jag gjorde det så smidigt som möjligt för oss och hade en liten handduk vid sängen. Pumpade för hand ca 5-7 tryck ner i handduken och sedan fick de bröstet. När de sög på det första förberedde jag det andra om de inte skulle bli mätta på ett bröst.

Lycka till
  • phillipha

Din lilla fattar inte skillnaden mellan natt och dag oavsett vad du gör. Hon är förliten. Vid ca 16 veckor kan man börja styra försiktigt innan dess är det meningslöst. Du har fått ett barn som sover när det är dag för oss och äter på natten. Det kunde varit tvärtom men nu är det bara att åka med i hennes tempo och hur hon vill. Börjar du medersättning nu är risken att du sabbar din amning totalt!

• Emelius

Ja då skippar jag ersättningen. Min tanke är inte att hon ska sova hela natten, jag vill bara att hon ska få lite mer ro och inte vara konstant hungrig OM det är så att mjölken inte ger tillräcklig mättnad.

Väcker ni era barn för att ge dem mat om de inte vaknar själva med lagom mellanrum?

Senaste vägningen var 30 december och då hade hon ökat ca 350 gram från 20 december då vi var på återbesök till BB och det tyckte kvinnan från BVC var alldeles lagom. Ska till BVC igen nu på onsdag så vi får se vad hon väger då. Kanske är så att jag ammar för lite ändå? Vill dock bara förtydliga att hon kan ligga och småsnutta en del mellan amningarna men att hon äter mer ordentligt ungefär var 4:e timme

• strojes

Om hon går upp bra i vikt och inte är slö och ointresserad när hon är vaken så fortsätt som du gör nu. Låt henne styra när hon vill äta så länge hon går upp bra i vikt. Finns ingen anledning att väcka henne dagtid för att äta mer så länge hon mår bra.

• bomman

Ha lite is i magen. Hon har ju gått upp i vikt bra. Låt henne hållas som sagt så styr hon själv mjölkmängden. Lycka till!

• Dr Mupp

En bebismage är inte stor, det är därför de behöver äta ofta.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pgw

Under de första veckorna räckte min mjölk inte riktigt till sent på kvällen. Efter att ha sugit båda brösten tomma i ett par omgångar var bebisen ändå inte nöjd utan fortsatte att skrika efter mat. Jag gav just så mycket ersättning så att han lugnade sig och kunde somna. Sen fanns det tillräckligt med bröstmjölk för resten av dygnet. Plötsligt en kväll var han nöjd med bara bröstmjölken, och efter det fick han inte ersättning längre.

Svar på tråden Ersättning innan nattning för bebis på 3 veckor?