• Sossiq

Immunbristsjukdom, dåligt immunförsvar, FLER som har?

Undrar om det finns fler personer här som själva har eller har barn som har en Primär eller Variabel Immunbrist eller som tror att dom kanske har en? 

Jag och min dotter lider båda två av immunbrist och jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med fler som har det. 
    Har försökt hitta något forum eller sida där man som immunsjuka kan samlas och prata och stötta varandra, svara på frågor, ge råd osv. 
    Men kan inte hitta något, så min tanke var väl att starta upp något på Facebook. Jag har några jag känner som också vill vara med. Men vi är nog rätt många i Sverige som har ett ofungerande immunförsvar. 

Kommer gå in lite då och då och puffa tråden så att man kan samla folk så man kan bilda en grupp och finnas för varandra precis som vi har när det gäller exempel SLE, MS eller Leukemi osv, 

Hoppas på bra respons nu :)

• Svar på tråden Immunbristsjukdom, dåligt immunförsvar, FLER som har?
  • Sossiq

Det kommer att starta en grupp sida via facebook inom kort, som PIO ordnar för oss med primär immunbrist eller för dom som är under utredning.

I fall någon är intresserad av medlemskap :)

• Plaosen

Hej! Jag har primär immunbrist! Har annonserat här på forumet för något år sen när jag fick diagnosen, men då fanns ingen här med samma problem. Har brist på IgA, IgG och IgE. Har medicinerat med immunglobuliner i drygt 1.5 år men har fortfarande dåliga värden. Jag har letat med ljus och lykta efter andra med samma problem och har även varit i kontakt med PIO ang detta. Låter spännande med ett forum i PIOs regi, och roligt att hitta er här i tråden!

• Sossiq

Hejsan. 
    Vad roligt, jag känner heller inte till några många som har primär immunbrist. 
    Vi håller nu på att starta upp inom kort. Jag kommer vara en av admin. Så jag kan säga till när vi har kommit igång. Välkommen :)

Vart i Sverige bor du? När fick du veta att du hade primär immunbrist? Funkar behandligen bra för dig? 
    Tycker också det är roligt att hitta fler, jag har också varit väldigt ensam om detta.

• Plaosen

Undrar om det är du som skrivit på PIOs facebooksida att gruppen är på väg då..... :) Jag bor i Norrbotten. Har aldrig varit så frisk som sedan jag började med immunglobulinerna för snart två år sedan, trots att värdena är urdåliga. Du då? Hur länge har du vetat om din immunbrist?

• Sossiq

Ja det är jag som har skrivit där :)
    Och vi håller på att ska dra igång gruppen inom kort. Är det dig jag har svarat till där då? 

Åh jag bor också i Norrbotten, får min behandling på infektion i Sunderbyn var tredje vecka. Det är väl dit du också hör hemma? Vad roligt att höra att du har blivit hjälpt så mycket av din behandling. Jag fick veta om den hm tror det var 2009, efter att ha haft en rad lunginflammationer mm Fick då behandling SCIG i en 2 år, men övergick sedan till IVIG som jag har fått nu i snart 3år. 

Jag har ju dock fortsatt ha en hel del infektioner i alla fall, hunnit med 10 antibiotikakurer 2013. Men jag har lite annorlunda bild. Jag har mycket fler delar nedsatt på dom vita blodkropparna än bara Ig delarna. 

Vad otroligt roligt att komma i kontakt med fler !

• hejhej1

hej jag utreds för immunbrist just nu. läkaren har hittat låga antikroppssvar i mina tester. ni som har detta är ni konstant trötta ? har det blivit bättre med behandling? har varit konstant sjuk i 3 år och onormalt trött

• Plaosen

Sossiq: Ja, det är mej du har svarat! :) Jag hör till Sunderbyn, men är bara där när jag träffar läkare 2 ggr/år. Eftersom jag tar min behandling själv här hemma blir det inte så många besök på sjukhus, tack och lov. Jag har försökt motivera min läkare att låta mej få intravenösa infusioner under några veckor eftersom min fibromyalgi gör att det gör ruskigt ont att sticka mej (fyra nålar subkutant under tre timmar varje vecka) men jag har fått nobben. hejhej1: Ja, jag har blivit piggare sedan jag började med immunglobulinerna. Är fortfarande trött, men har andra diagnoser som också bidrar till tröttheten. Sjukdomskänslan har blivit lindrigare med behandlingen. Håller tummarna för att du får rätt hjälp och blir bättre! Jätteroligt att få kontakt med er! Immunbrist är nåt få människor förstår sig på, jag får fortfarande "goda råd" att jag ska äta grönsaker och frukt för att få bättre immunförsvar. :/

• Sossiq
    Hejhej1: Hejsan, hur kändes det att få ett sådant besked då? Vilka delar var det du hade nedsatt? 
    Jag är konstant trött, vet dock inte om det beror bara på immunbristen eller även mina andra sjukdomar. Men man brukra ju kunna bli tröttare när man har immunbrist och mycket infektioner. Ja det blev lite bättre med behandlingen, i början vart det bättre men sen orkade det inte hålla sig så. Men jag vet att många blir piggare av behandligen, Jag får ju dock intravenös behandling pga även muskelsjukdom och jag blir lite piggare i några dagar för att drt sen ska dala. Om du har varit sjuk i konstant 3 år så förstår jag att din kropp är trött. Det är ju jätte jobbigt för kroppen även om det inte syns på samma sätt som för andra. 

• Sossiq
  • Plaosen

Sossiq: Jag har Magdalena Lindwall som läkare och har mest med sjuksköterskan Anita att göra. Fast det känns som att alla känner mej där av sköterskorna iaf... Ja, det är mycket möjligt att vi setts där. Tidigare var jag där ständigt och jämt känns det som. Jag fick Subcuvia från början och då stack jag i magen och fick fyra toppar på magen (under naveln) och hade klåda och ont även efteråt. Stack även i benen men det är helt kört nu. Det gör så ont att ens försöka ta mej genom översta hudlagret och gör ont i en timma efter försöket. Läkaren säger att det är Fibron som gör det, för det ska inte göra såhär ont. Nu tar jag Hizentra som är 10 ml mindre mängd (40 ml totalt) och sticker i magen under naveln. Det funkar bättre nu, men jag är ständigt öm i magen... Är det immunglobuliner du får, eller något annat? Vad har du för muskelsjukdom, om det är ok att jag frågar? Jag fick nobben när jag ville intravenöst under en period för att magen ska få vila, eftersom det är för tidskrävande att ha mej där i flera timmar åt gången med intravenös behandling. Fick veta att det varken fins rum eller personal för det. Resultatet är att jag gett upp att använda byxor för det trycker för mycket så det blir obehagligt......

• Sossiq
    Magdalena är också min läkare sedan många år. Hon är helt underbar. Det finns ju inte så många immunbristläkare här uppe. Anita är min sköterska också. Det är hon som sköter behandlingen. 
    Hade du mykcet infektioner då tidigare när du var där ofta?

Har du inte fått utskrivet emla innan du sticker? Det hade jag och då gick det lite bättre.
    Jag kommer ihåg hur jobbigt det var att hålla på, tog ibland bara 1 timme att få in alla nålar. Jag var också öm i magen nästan hela tiden. Inte kul när man inte kan använda dom kläderna som man vill.

Jo det är Immunglobuliner, jag får Gammagard, fick privigen tidigare men kroppen klarade inte av den så bytte.
    Får nu 1,6liter var tredje vecka. Tar hela dagarna. 
    Nä dom har tyvärr dåligt med rum eller personal, man måste ju ha speciell utbildning för att få ta sig an våra behandlingar. Dom har tagit sig an mig bara för att alla andra vägrade, både reumatologen, neurologen och hematologen. Fick åka ner till Umeå innan varenda gång vilket infektion tyckte var hemskt så dom var snäll och tog på sig att ge mig behandligen. Ibland har jag inget rum och får gå ut och sitta i allrummet under behandligen. När Anita har semester så måste jag åka ner till Umeå eftersom ingen annan vågar ge mig behandlingen. Jag har total IgAbrist med antikroppar så tål ju inte den så det har varit jätte svårt att få någon att vela ta på sig att hjälpa mig. 
    Jag har en muskelsjukdom som heter MMN "Multifokal Motorisk Neuropati" utan behandligen kan jag inte ens gå upp för en liten backe, elller ställa mig på en stol, Har dock ändå trots denna höga dos konstant infektioner. Min dotter på 6år har också Primär Immunbrist. 
    Har du barn? 

• Plaosen

Hej igen! Nej emla har jag inte. Det funkar ändå bättre att sticka i magen än i låren, jag sticker hellre hundra nålar i magen bara jag slipper sticka i låren. Ja har du suttit i korridoren har vi ju säkert setts. Jag var till Magdalena flera gånger under utredningen och sen var jag där en gång i veckan i sex veckor när jag lärde mej att ta immunglobilinbehandlingen. Sen har jag ju varit på återbesök och även på undersökningar när jag haft symtom. Skönt att infektion i Sunderbyn tog sig an dig så du slipper åka till Umeå så ofta! Det krävs ju inte särskilt mycket för att bli uttröttad när man har denna j*^#* immunbrist! All personal jag träffat på infektion i S-byn är väldigt serviceinriktade och vänliga. Låter jobbigt med Multifokal Motorisk Neuropati. Har just läst om vad det innebär. Tur att det finns något som hjälper i alla fall. Immunbrist ökar ju risken för autoimmuna sjukdomar. Upptäcktes muskelsjukdomen före immunbristen? Eller samtidigt? Jag har två barn varav den ena haft symtom på immunbrist. Han är kollad och har tack och lov inte immunbrist. Får din dotter immunglobuliner också då? Har läst att det är samma behandling till barn som till vuxna och oj, så tappra barnen får vara då! Det känns ju löjligt roligt att få "prata" med dig som också är i "immunbristträsket"! Det är uppenbart svårt för folk att förstå vad det innebär att sakna ett fungerande immunförsvar.

• Sossiq
    Hej :)

Funderade på om vi skulle fortsätta prata någon annanstans? Fb? Jag skulle kunna be om vänförfrågan om du vill eller om vi skriver mer privat här. Här läser ju alla vad man skriver. Eller vad tycker du? 

• maja1983

Hej!! Vill puffa upp den här tråden, är nu under utredning för immunbrist, ska börja behandling på måndag. Har massor med frågor och vill gärna komma i kontakt med andra i samma sutustion.

Älskar honom mest på jorden..
  • maja1983
    maja1983 skrev 2014-10-11 20:25:54 följande:

Hej!! Vill puffa upp den här tråden, är nu under utredning för immunbrist, ska börja behandling på måndag. Har massor med frågor och vill gärna komma i kontakt med andra i samma sutustion.

Älskar honom mest på jorden..
    *situation
  • usk1984

Jag har 3 pojkar i åldrarna 2, 3 och 5 år som har primär immunbrist. Har även en pojke på snart 8 månader som ligger i utredning för det, då han är alltid sjuk. Är på behandling 1 gång varannan vecka med mina i lund

• tessan27

Hej igen.
    Under hösten var sonen nu 4,5 år sjuk någonting varje vecka under 8 veckor, det var lite olika sjukdomssymptom, sår på tummen som inte läkte utan blev en varböld och krävde penecelin, konstiga magsjukor, feber, förkylning mm. Så jag sökte för detta på barnmottagningen. Det togs prover på immunförsvaret igen då. Ett utav proven kom tillbaka med förhöjda värden... Någonting med globulin b?? Proverna ska tas om i februari så får vi se vad det innebär, men att någonting är fel med hans immunförsvar hade jag väntat mig. Dottern fortsätter med långdragna infektioner, som förkylning i 5 veckor nu sist, inte bra ännu...

• Myhanna

Intressant! Håller på och utreder mitt immunförsvar nu!

Svar på tråden Immunbristsjukdom, dåligt immunförsvar, FLER som har?