• Anonym (Fundersam)

Jag verkligen hatar att titta på film, någon mer?

Finns det någon mer än jag som verkligen avskyr att se på film/serier? Alla jag träffar ska jämt se på film, förstår inte varför man ska se på film med kompisar det är väl hur osocialt som helst? Alltid när man "dejtar" någon ska man se på film, hur lär man då känna varandra? Min pojkvän vill alltid se på film eller serier, men jag kan kolla i max 10 min sen har jag helt plötsligt min telefon i handen igen. Jag är helt ointresserad av att kolla på film, egentligen vet jag inte riktigt varför. Men kan kanske ha att göra med att allt är på låtsas det är ju inte på riktigt, det är bara massa skådespelare framför en kamera som spelar en roll dem inte är. Läsa böcker kan jag, men bara verklighets baserade. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att att se eller läsa om något som inte finns? Har någon enstaka gång tyckt att en dokumäntär har varit helt okej, men aldrig något jag vill se igen Som barn såg jag självklart på film, men när jag kom upp i tonåren så försvann intresset nästan helt, Idag är jag 22 och intresset för film är helt borta. Alla tycker att jag är hel knäpp som inte kan kolla på film, men jag kan inte setta mig in i filmer. Det plågar mig att sitta tyst och se en film! Jag kan dock kolla på olika program på tv som kanske idol, bonde söker fru, men det är inget jag skulle sätta på frivilligt. Kan ju tillägga att jag är ganska social av mig, kan det ha något med det att göra? Någon mer som hatar att se på filmer? Någon som vet varför man inte tycker om det? Alla tycker det är avkopplande men jag tycker det är störande. Kan också tillägga att min pojkvän har försökt få mig att se alla sorters filmer, men det är mycket få gånger jag har orkat mig ta igenom mig filmen, och då har jag gjort det för hans skull. Detta leder nu till att min pojkvän tycker jag är extremt tråkig, visst det kanske jag är(iaf för en film älskare) Men jag gör hellre saker som har någon nytta/mening i livet, för mig är film bara slöseri med tid och tråkigt. Vet inte om denna tråd riktigt hör hemma på relationsproblem, men jag hitta ingen bättre kategori och tillslut blir ju detta ett problem i våran relation iaf.

• Svar på tråden Jag verkligen hatar att titta på film, någon mer?
  • ShinMama

Adhd och ADD är ju samma sak nuförtiden, så tekniskt har jag inattentive ADD medan min syster har mixed och hon älskar att kolla på film! Hon har heller inga sömnsvårigheter, något jag lider otroligt av.

• Helly
    VictoriaJ02 skrev 2014-01-05 06:46:27 följande:
    Känner så väl igen det. Och det värsta jag vet är att framförallt yngre människor alltid ska se det senaste och häftigaste, de blodigaste actionrullarna och värsta splatterfilmerna. Kommer man med ett filmförslag på någon gammal komedi eller någon äldre film man gillar pga att den är mer lättsam och enkel, så får man höra hur hopplöst ute man är, att man har konstig humor och att man inte har hängt med i utvecklingen osv

Jag vägrar titta på filmer som inte tilltalar mig. Jag hatar filmer som bara går ut på att skjuta och döda och med meningslösa biljakter eller något high-tech påhitt som t.ex. Matrix. Det är bara grottmongos som blir underhållna av såna filmer. Tycker det är rätt patetiskt att se hur de sitter där och låtsas försöka se superintresserade av vad som händer i filmen samtidigt som de dricker öl och mosar i sig chips. Verkligen neanderthalarnivå alltså.
    Vi är nog inte överens om vilka som är grottmongos.

Själv tycker jag att det är tragiskt grottmongo-beteende när folk bara sitter och ser gammal skåpmat och inte vill ta till sig nya idéer, koncept och fantasier. Rosebud, rosebud.... kyss mig där bak.

Själv kan jag uppskatta både Borta med vinden och tokblodiga/porriga TV-serien Spartacus. Och Matrix. Jag kan till och med äta samtidigt som jag avnjuter en film.

Att inte förmå ta del av konstnärlighet i form av film/serier eller ens skönlitteratur tror jag tyder på en viss brist på fantasi och inlevelseförmåga. Det är inte nödvändigtvis fel (alla måste inte ha fantasi) men det är lite begränsande, eftersom det finns så mycket fantastiskt att uppleva och så många tankar och känslor som förmedlas genom tidsåldrarna genom sådan konst.
  • Knota
    VictoriaJ02 skrev 2014-01-05 06:46:27 följande:
    Känner så väl igen det. Och det värsta jag vet är att framförallt yngre människor alltid ska se det senaste och häftigaste, de blodigaste actionrullarna och värsta splatterfilmerna. Kommer man med ett filmförslag på någon gammal komedi eller någon äldre film man gillar pga att den är mer lättsam och enkel, så får man höra hur hopplöst ute man är, att man har konstig humor och att man inte har hängt med i utvecklingen osv

Jag vägrar titta på filmer som inte tilltalar mig. Jag hatar filmer som bara går ut på att skjuta och döda och med meningslösa biljakter eller något high-tech påhitt som t.ex. Matrix. Det är bara grottmongos som blir underhållna av såna filmer. Tycker det är rätt patetiskt att se hur de sitter där och låtsas försöka se superintresserade av vad som händer i filmen samtidigt som de dricker öl och mosar i sig chips. Verkligen neanderthalarnivå alltså.
    Det är lite mer grottmongo isåfall att gilla enkla filmer. Man har inte intelligens nog att förstå något mer.
  • VictoriaJ02
    Helly skrev 2014-01-05 14:47:59 följande:
    Vi är nog inte överens om vilka som är grottmongos.

Själv tycker jag att det är tragiskt grottmongo-beteende när folk bara sitter och ser gammal skåpmat och inte vill ta till sig nya idéer, koncept och fantasier. Rosebud, rosebud.... kyss mig där bak.

Själv kan jag uppskatta både Borta med vinden och tokblodiga/porriga TV-serien Spartacus. Och Matrix. Jag kan till och med äta samtidigt som jag avnjuter en film.

Att inte förmå ta del av konstnärlighet i form av film/serier eller ens skönlitteratur tror jag tyder på en viss brist på fantasi och inlevelseförmåga. Det är inte nödvändigtvis fel (alla måste inte ha fantasi) men det är lite begränsande, eftersom det finns så mycket fantastiskt att uppleva och så många tankar och känslor som förmedlas genom tidsåldrarna genom sådan konst.
    Fast man behöver inte ha så stor fantasi eller inlevelseförmåga om det är tydligt att hela filmens koncept går ut på att döda, skjuta folk blodiga och våldta.

• VictoriaJ02
    Knota skrev 2014-01-05 14:51:07 följande:
    Det är lite mer grottmongo isåfall att gilla enkla filmer. Man har inte intelligens nog att förstå något mer.
    Eller så kanske man är en person som inte har tålamod nog att sitta och se en film full med dödande, skjutande och våld.

Film ska vara avkoppling och nöje.

Vi har väl elände och våld och mord i samhället redan som det är?

• VictoriaJ02
    Hypnotica skrev 2014-01-05 14:37:36 följande:
    Sci-Fi regerar! :D Allting high-tech och futuristiskt gillar jag.
    Inte jag. Jag tycker att det mesta var bättre för. "High-tech"-samhället har bara gjort människor avtrubbade, passiva och handlingsförlamade.

• annelius

Jag tycker inte om att se på film. De brukar vara alldeles för långa och innehålla för mycket "dravel" som inte hade behövt vara med för handlingens skull. Jag tycker lika när det gäller för tjocka böcker. Ta bort lite här och lite där så det blir "lagom" mycket Flört

• Fobiker

Jag älskar att se film och tv-serier, även om jag i långa perioder kommer bort från det. Genre har inte så stor betydelse, bara det är något som tilltalar mig. Fast jag har en viss dragning till filmer från 50-talet av någon anledning, gärna sci-fi och skräck från denna period. Har väldigt lätt för att sugas med i handlingen, så mycket att jag inte kan stänga av en tv-serie för att gå och lägga mig när jag väl börjat titta. Det som däremot stör mig vansinnigt är alla jävla reklamavbrott. Har inte tålamod att sitta och kolla på reklam femtielva gånger i timmen, utan börjar istället kanalsurfa och då är det lätt att tappa bort sig. Film och tv-serier är bäst på bio eller på dvd/blu-ray.

Men ser man på film tillsammans med andra så tillkommer ju även en social aspekt. Den gör så att själva filmen inte blir lika viktig, men inte helt oviktig såklart. Tycker själv att se på film tillsammans hemma hos någon kan vara ett utmärkt sätt att umgås, bara man tar sig tid att snacka lite mellan varven. Saknar filmkvällarna jag hade förr tillsammans med en kompis. Bio däremot är för mig mer ett sätt att njuta av film, inte så mycket ett sätt att umgås. När jag ser film på bio sugs jag in i handlingen så mycket att jag behöver kanske någon halvtimme på mig för att komma tillbaka till verkligeheten igen.  

Hade en moster som var precis som TS. Tio minuter max kunde hon sitta still och kolla på tv, sedan gick hon in i något annat rum och började läsa eller göra något annat. Verkade lite tråkigt faktiskt, främst eftersom alla andra satt kvar vid tv:n, men jag vet ju inte hur hon kände.       

• Anonym (sanna)

Jag gillar inte att se filmer eller tv-serier, har aldrig gjort det, så jag förstår dig ts. Och jag har INTE nån diagnos, varför skulle man behöva ha det för att inte gilla en grej? :) Problem att sitta still har jag inte, jag har en lång akademisk utbildning med mycket självstudier :D

Jag ser film någon gång/år kanske. Gärna ensam så jag kan se något jag gillar, och sluta se om den är trist. Filmer är ju rätt långa, så det är jobbigt om de är dåliga :/ Samma med serier, har inte följt en serie på flera år, men det har hänt. Att ha filmkväll med kompisarna anser jag totalt skittrist, så pass att jag brukar somna. Jag ser inte meningen med att aktivt bestämma träff för att sitta och stirra på tv i grupp, och särskilt inte flera filmer i rad. Inte särskilt socialt  tycker jag och ännu mer meningslöst blir det i grupp för man tappar lite koncentrationen. Efter flera filmer minns man knappt vilka som var med i vilken film, helt rörigt. Bio någon gång är väl ok, samma där, är filmen bra så kan det ju vara kul enstaka gång. Jag ser inte jättemycket på tv, men ser helst något mer dokumentärt eller tex konserter. 

• Anonym (Tråkig)

Jag avskyr också att se på film!
    Det är inte roligt att känna så!
    Vill gärna slippa se början och sedan att någon berättar så man kan se den senare delen. 
    Man kan inget om skådespelare, filmer och så.
    Jag gillar heller inte att läsa, bara faktaböcker och tidningar.  

• cirkusmusen

Hej! Har bara läst TS. 

Jag är likadan, men nu har jag kommit på att det beror på att jag är ansiktsblind. Att se en film med massa olika ansikten är SÅÅÅ förvirrande, jag kan inte fokusera på handlingen så jag hänger inte med = att se film blir fruktansvärt tråkigt för mig.

Jag tycker dock att de låter lite som att du har ADHD. 

• Knota
    VictoriaJ02 skrev 2014-01-05 16:11:59 följande:
    Eller så kanske man är en person som inte har tålamod nog att sitta och se en film full med dödande, skjutande och våld.

Film ska vara avkoppling och nöje.

Vi har väl elände och våld och mord i samhället redan som det är?

På grund av att man är lite grottmongo kanske? Man klarar bara av enkla filmer, så som i drömmarnas trädgård.
  • Anonym (tv, nej tack)

Jag tycker inte heller om att titta på film eller serier. Jag har så svårt att titta på något som är påhittat och förstår inte hur man kan tycka det är intressant...Måste sitta och pilla med annat medan tvn står på.

För mig gäller dokumentärer och nyhetsprogram. Fast jag hade klarat mig utan tv, den är mest på som sällskap i bakgrunden så man slipper känna sig ensam.

Aldrig tänkt på att jag kanske har någon diagnos pga detta haha. Har mest sett det som en mognadsfas...

• Skölden89

Man måste ha tålamod, jag älskar film och kan sitta en hel dag framför film ibland. Jag skulle säga att jag är motsatsen.

Svar på tråden Jag verkligen hatar att titta på film, någon mer?