Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?
Gäller barn upp till 5 år.
Syftet med tråden är att se hur andra straffar sina barn då jag tydligt märkt att folk uppfostrar olika. Skriv gärna något också. :)
Gäller barn upp till 5 år.
Syftet med tråden är att se hur andra straffar sina barn då jag tydligt märkt att folk uppfostrar olika. Skriv gärna något också. :)
Barnet skriker och slåss när denne ska ta på sig/få hjälp att få på sig kläderna/borsta tänderna/duscha etc nödvändiga ting.
Logisk konsekvens: ?
Följdriktigt konsekvens: ?
Barnet skriker och slåss när denne ska ta på sig/få hjälp att få på sig kläderna/borsta tänderna/duscha etc nödvändiga ting.
Logisk konsekvens: ?
Följdriktigt konsekvens: ?
Jag skriker lite för ofta kan jag tycka. Men inte ens de hjälper ibland. Har två barn på 2,5 och 4 år.
Va riktig arg förra veckan och tog in 2,5 åringen på rummet. Aå där fick hon skrika och gråta tills vi lugnat ner oss. Har dåligt samvete för det :(
Nu menade jag bokstavligt att man skulle hota sitt barn, utan mer som konsekvenser. Vägrar äta maten tex = utan godis
Vägrar gå och hålla hand över vägen= blir buren över vägen
Osv.
Tex jag säger till min 2,5 åring att han måste hålla mammas hand när vi ska gå över vägen, annars bär jag honom.
Vid några tillfällen då dottern 2½ har fått utbrott och vrålat länge och inte varit mottaglig för resonemang har vi faktiskt lyft in henne på sitt rum och sagt att hon får skrika där och kan komma ut när hon är klar (dörren igenskjuten). Då tog hon i och vrålade lite extra, sen kom hon ut och ville kramas.
Det är nog det värsta och har hänt kanske 4 ggr. Annars brukar vi bara skärpa rösten och försöka resonera eller helt enkelt gå till handling (klä på skrikande barn som inte vill gå ut, lyfta in barnet som inte vill gå in osv) lugnt och metodiskt.
Försöker alltid vara kreativ när det gäller bestraffningar.