• alla har olika åsikter

Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?

Gäller barn upp till 5 år.
    Syftet med tråden är att se hur andra straffar sina barn då jag tydligt märkt att folk uppfostrar olika. Skriv gärna något också. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:58:56 följande:
    Hittar inte det som begrepp om jag googlar. Länka gärna. Naturlig, logisk och ologisk konsekvens vet jag finns men följdriktig har jag aldrig hört. Utgår från vad ordet följdriktig betyder.
    Det var konstigt. Logisk är den direkta konsekvensen. Följdriktig är konsekvensen av den logiska. Konstruerad konsekvens är bara skit.

Tex

Man slår sönder en leksak.

Logiska konsekvens: man blir utan den leksaken.

Följdriktig konsekvens: man får betala en ny med veckopengen.

Konstruerad: man får inte åka till badhuset.
  • Arbetsmyran76

Barnet skriker och slåss när denne ska ta på sig/få hjälp att få på sig kläderna/borsta tänderna/duscha etc nödvändiga ting.

Logisk konsekvens: ?
    Följdriktigt konsekvens: ?

• puss
    Arbetsmyran76 skrev 2014-01-09 13:21:15 följande:

Barnet skriker och slåss när denne ska ta på sig/få hjälp att få på sig kläderna/borsta tänderna/duscha etc nödvändiga ting.

Låter som om barnets beteende är en respons på hur den vuxne hanterar situationen.

Annars, om man slåss:

Logisk: kompisen blir ledsen och vill inte leka

Följdriktig: man måste säga förlåt och trösta

Konstruerad: man får inget lördagsgodis.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 13:03:55 följande:
    Det var konstigt. Logisk är den direkta konsekvensen. Följdriktig är konsekvensen av den logiska. Konstruerad konsekvens är bara skit.

Tex
    Man slår sönder en leksak.
    Logiska konsekvens: man blir utan den leksaken.
    Följdriktig konsekvens: man får betala en ny med veckopengen.
    Konstruerad: man får inte åka till badhuset.
    Olika begrepp då för samma företeelser.

Naturlig konsekvens är det som följer utan ingripande på något vis:
    Kalle tar leksak från Lisa. Naturlig konsekvens: Lisa blir ledsen/arg. Kalle får leksaken

Logisk konsekvens innebär ett ingripande men är logisk och därmed följdriktig.
    Kalle tar leksak från Lisa. Logisk konsekvens: Kalle och Lisas mamma ser till att leksaken omgående återbördas till Lisa. 

Ologisk konsekvens innebär att konsekvensen saknar koppling till det som händer.
    Kalle tar leksak från Lisa. Ologisk konsekvens: Kalle får gå och lägga sig utan middag.

När jag googlar så hittar jag konstruerad konsekvens som likställs med ologisk konsekvens, men annars enbart logisk och naturlig. 

Oavsett så kan man självklart hota om en logisk/följdriktig konsekvens eftersom den inte är naturlig utan innebär ett ingripande från någon annan. 
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 13:36:33 följande:
    Olika begrepp då för samma företeelser.

Naturlig konsekvens är det som följer utan ingripande på något vis:
    Kalle tar leksak från Lisa. Naturlig konsekvens: Lisa blir ledsen/arg. Kalle får leksaken

Logisk konsekvens innebär ett ingripande men är logisk och därmed följdriktig.
    Kalle tar leksak från Lisa. Logisk konsekvens: Kalle och Lisas mamma ser till att leksaken omgående återbördas till Lisa. 

Ologisk konsekvens innebär att konsekvensen saknar koppling till det som händer.
    Kalle tar leksak från Lisa. Ologisk konsekvens: Kalle får gå och lägga sig utan middag.

När jag googlar så hittar jag konstruerad konsekvens som likställs med ologisk konsekvens, men annars enbart logisk och naturlig. 

Oavsett så kan man självklart hota om en logisk/följdriktig konsekvens eftersom den inte är naturlig utan innebär ett ingripande från någon annan. 
    Det är inte samma företeelser. Det är därför de benämns olika.
  • frökenelisabeth
    Arbetsmyran76 skrev 2014-01-09 13:21:15 följande:

En logisk konsekvens av detta skulle ju kunna vara att barnet inte får borstat tänderna och därmed riskerar hål i tänderna. Eller att barnet inte får på sig kläder, och därmed får stanna hemma.

Dessa konsekvenser är ju dock svåra att använda sig av, som ansvarstagande förälder måste man se till att barnen borstar tänderna, och man kan inte låta bli att gå ut alla gånger bara för att barnet inte vill ha ytterkläder på. I stället får man försöka se bakom beteendet.

Jag tänker att barn som skriker och slåss vid påklädning/tandborstning gör det av en anledning. Man ska inte underskatta barns behov av autonomi/självbestämmande, och även barns personliga integritet. Det är inte säkert att beteendet ska uppfostras bort, ofta försvinner det av sig själv när barnet blir lite äldre. Föräldern bör i stället hitta någon strategi för att hantera situationerna så de blir så enkla som möjligt för både barn och förälder.

Hemma hos oss brukar vi titta på en liten film när overallen och skorna ska på. Det funkar oftast bra. Tandborstning är värre, där går det sällan att hitta något som distraherar, då borstar vi helt enkelt ändå, och försöker bekräfta sonen i att man vet att han inte tycker om det man gör, men att det måste göras.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 14:07:39 följande:
    Det är inte samma företeelser. Det är därför de benämns olika.
    Nej du missförstod mig. 

Naturliga, logiska och ologiska konsekvenser är andra benämningar på det som du kallar logiska, följdriktiga och konstruerade konsekvenser. Jag har bara inte hör din variant tidigare. Naturliga, logiska och ologiska/konstruerade konsekvenser är de begrepp jag känner till. 
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 14:34:56 följande:
    Nej du missförstod mig. 

Naturliga, logiska och ologiska konsekvenser är andra benämningar på det som du kallar logiska, följdriktiga och konstruerade konsekvenser. Jag har bara inte hör din variant tidigare. Naturliga, logiska och ologiska/konstruerade konsekvenser är de begrepp jag känner till. 

jaha, ok. var det så du menade. det verkar stämma.
    *puss puss puss puss*
  • Tulpanen89

Jag skriker lite för ofta kan jag tycka. Men inte ens de hjälper ibland. Har två barn på 2,5 och 4 år.

Va riktig arg förra veckan och tog in 2,5 åringen på rummet. Aå där fick hon skrika och gråta tills vi lugnat ner oss. Har dåligt samvete för det :(

• alla har olika åsikter

Nu menade jag bokstavligt att man skulle hota sitt barn, utan mer som konsekvenser. Vägrar äta maten tex = utan godis

Vägrar gå och hålla hand över vägen= blir buren över vägen

Osv.

Tex jag säger till min 2,5 åring att han måste hålla mammas hand när vi ska gå över vägen, annars bär jag honom.

• Flickan och kråkan
    alla har olika åsikter skrev 2014-01-09 21:40:41 följande:
    Nu menade jag bokstavligt att man skulle hota sitt barn, utan mer som konsekvenser. Vägrar äta maten tex = utan godis Vägrar gå och hålla hand över vägen= blir buren över vägen Osv. Tex jag säger till min 2,5 åring att han måste hålla mammas hand när vi ska gå över vägen, annars bär jag honom.

Exempel två = logisk/följdriktig konsekvens. Exempel ett = ologisk/konstruerad konsekvens.
  • isolande

Vid några tillfällen då dottern  2½ har fått utbrott och vrålat länge och inte varit mottaglig för resonemang har vi faktiskt lyft in henne på sitt rum och sagt att hon får skrika där och kan komma ut när hon är klar (dörren igenskjuten). Då tog hon i och vrålade lite extra, sen kom hon ut och ville kramas.

Det är nog det värsta och har hänt kanske 4 ggr. Annars brukar vi bara skärpa rösten och försöka resonera eller helt enkelt gå till handling (klä på skrikande barn som inte vill gå ut, lyfta in barnet som inte vill gå in osv) lugnt och metodiskt.

• Gathehielm

Försöker alltid vara kreativ när det gäller bestraffningar.

Förvägrar dem xboxen. genom att själv spela på den fem timmar per kväll. Tvingar dem att laga mat, vilket alltid resulterar i att de köper pizza för månadspengen- Snor och gömmer alla deras coola skor inför skoldagen, så att de får nöja sig med gummistövlar. Lyssnar på "gubbmusik" (dvs. allt producerat före 1997) i bilen. Antingen så plågas de, eller så lär de sig tycka om Meatloaf. Win-win. Bygger skulpturer med deras lego, och placerar dem på hyllor dit de inte kan nå. Har nu tre fulla hyllor. Beter mig som ett spån när deras vänner är hemma. Förra lördagskvällen tittade ena avkomman på Fredagen den Trettonde på sitt rum med ett par skolkamrater, trots att jag uttryckligen sa att den dvd'n är off limits (främst för att han har en tendens att repa skivor, och jag älskar tamejfan Fredagen den Trettonde). Jag hämnades genom att dra på mig farfars svarta oljerock, försvarets gasmask och svarta läderhandskar, och bankade på hans fönster med en vedyxa precis under scenen när en av tonåringarna får en pil tryckt genom luftstrupen. Planen gick dock lite smått i baklös när de tre skrek så högt att jag spatt till, tappade fotfästet, föll i rabatten, och fick åka till lasarettet med yxsår på smalbenet, och remmarna till gasmasken intrasslade i håret. När sjuksköterskan frågade hur det gick till sade jag att jag hade halkat på en oljefläck i garaget, och köpte pojkarnas tystnad för 300 kronor och ett löfte om att lämna tillbaka allt lego.
Svar på tråden Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?