• Anonym (Hur?)

Min sambo är alkoholist!

Min sambo kan inte hantera alkohol. När han börjar dricka kan han inte sluta utan han dricker sig redlöst berusad! Alltså så att han knappt kan gå, prata eller ens komma in i huset.

Vi har barn. Sexåringen har börjat reagera när sambon dricker öl, blir ledsen och säger att han inte får dricka mer.

Nu har andra också börjat reagera, några av hans vänner säger rätt ut att han är alkoholist, inte till honom, men till mig. De tyckte också att jag dels borde hjälpa honom, dela vara "snällare" för då skulle han väl inte dricka så mycket...

Vi håller på att separera, bor bara ihop tills vi löst boendet, och det bidrar väl till att han fullständigt tappat kontrollen nu, men han har haft problem länge. Tog vi ett glas vin till middagen så hittade jag två tomma flaskor nästa morgon t ex. Jag dricker inte längre pga detta, men han dricker ute, efter jobbet, på lunchen, själv hemma etc. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo är alkoholist!
  • thenotmum

Håller ni ändå på att separera så är det ingen mening att försöka göra nåt.

Har varit i den situationen, försökte få honom o förstå att man inte behöver dricka tills man är sketfull.

Ja sluta dricka helt o kan idag ( 8år senare ) fortfarande tänka två gånger innan ja tar ett glas vin.

Tog ja ett glas vin så kunde ja ju inte säga nåt va han drack, tyckte han.

Har man problem så tror ja det måste va en utomstående som säger/hjälper till.

Ska tillägga att, han inte tog hjälp o har fortfarande problem idag samt tar ångestdämpande medicin.

Inget upplyftande att höra men ja menar -tänk på dig o barnet/barnen.

Han kanske fattar när ni väl separerat.

• Anonym (Hur?)
    thenotmum skrev 2014-01-05 13:52:41 följande:
    Håller ni ändå på att separera så är det ingen mening att försöka göra nåt.

Har varit i den situationen, försökte få honom o förstå att man inte behöver dricka tills man är sketfull.

Ja sluta dricka helt o kan idag ( 8år senare ) fortfarande tänka två gånger innan ja tar ett glas vin.

Tog ja ett glas vin så kunde ja ju inte säga nåt va han drack, tyckte han.

Har man problem så tror ja det måste va en utomstående som säger/hjälper till.

Ska tillägga att, han inte tog hjälp o har fortfarande problem idag samt tar ångestdämpande medicin.

Inget upplyftande att höra men ja menar -tänk på dig o barnet/barnen.

Han kanske fattar när ni väl separerat.

Även om vi ska separera så kommer han ju ha barnen så jag kan ju inte bara strunta i det.

Men du tror det är bättre att det kommer från någon annan, kanske en kompis? Hans föräldrar är clueless, de ser ingenting.
  • Anonym (acoa)

Bli inte medberoende

I vissa kommuner finns resurser för att hjälpa dig och erat barn att hantera problemen som det innebär att vara närstående en alkoholist.

Min mamma väntade tyvärr tills jag var 35 år innan hon av en annan anledning gick en anhörigutbildning, det var nästan 20 år efter att hon och min pappa separerat

Jag och mina syskon har många förlorade år som inte kommer tillbaks även om jag själv insåg och förstod allt då jag var 20.

Sök stöd och hjälp för dig och barnet.

• thenotmum
    Anonym (Hur?) skrev 2014-01-05 13:55:48 följande:

Även om vi ska separera så kommer han ju ha barnen så jag kan ju inte bara strunta i det.

Men du tror det är bättre att det kommer från någon annan, kanske en kompis? Hans föräldrar är clueless, de ser ingenting.
    Vet du om nån som han lyssnar på?

o som lyssnar o tar dig på allvar om du skulle berätta? Isåfall är det ett jättebra alternativ.

Oftast så är det svårt att ta in en sån sak från ens respektive, O då mena ja bara att håller ni på att separera dessutom så är risken att han "trotsar" som en barnunge o super värre om du tjatar om det.

Sen ska du inte lämna barnen om du tror det finns minsta risk att han dricker när de är hos han.
  • Anonym (acoa)

Du kan inte lösa hans problem - om du försöker gör det är risken stor att du dras i ett medberoende. Gör inte det.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (acoa) skrev 2014-01-05 14:08:18 följande:
    Du kan inte lösa hans problem - om du försöker gör det är risken stor att du dras i ett medberoende. Gör inte det.

Vad innebär det att bli medberoende? Ansvaret är ju hans, men jag vill ju att han får hjälp, för barnens skull.
  • Anonym (Hur?)
    thenotmum skrev 2014-01-05 14:02:26 följande:
    Vet du om nån som han lyssnar på?

o som lyssnar o tar dig på allvar om du skulle berätta? Isåfall är det ett jättebra alternativ.

Oftast så är det svårt att ta in en sån sak från ens respektive, O då mena ja bara att håller ni på att separera dessutom så är risken att han "trotsar" som en barnunge o super värre om du tjatar om det.

Sen ska du inte lämna barnen om du tror det finns minsta risk att han dricker när de är hos han.

Vet inte om han lyssnar på någon i nuläget, men chansen är ju större om det är någon annan än jag som säger det.

Han har redan druckit sig rejält berusad när han var själv med äldsta, tyvärr, så inte ens det stoppar honom.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (acoa) skrev 2014-01-05 14:00:24 följande:
    Bli inte medberoende

I vissa kommuner finns resurser för att hjälpa dig och erat barn att hantera problemen som det innebär att vara närstående en alkoholist.

Min mamma väntade tyvärr tills jag var 35 år innan hon av en annan anledning gick en anhörigutbildning, det var nästan 20 år efter att hon och min pappa separerat

Jag och mina syskon har många förlorade år som inte kommer tillbaks även om jag själv insåg och förstod allt då jag var 20.

Sök stöd och hjälp för dig och barnet.

Ok, tack. Ska kolla om det finns något sådant här!
  • Anonym (acoa)
    Anonym (Hur?) skrev 2014-01-05 14:13:16 följande:

Vad innebär det att bli medberoende? Ansvaret är ju hans, men jag vill ju att han får hjälp, för barnens skull.
    http://www.codependencyinfo.com/

lkoholism, drogmissbruk och andra beroenden och missbruk får destruktiva konsekvenser för de anhöriga, för dem som står missbrukaren nära. Det kan vara din förälder, ditt barn, din sambo, en arbetskollega eller någon annan person du bryr dig mycket om. Är du ofta orolig för personen och lägger mycket av din energi på att försöka hjälpa missbrukaren? Känner du att du själv fastnat i din egen utveckling för att din tid och ork använder du till att försöka lösa missbrukarens problem? Då är du sannolikt medberoende.

klippt från wikipedia

Medberoende är ett tillstånd som kan drabba en person som lever tillsammans med en missbrukare, exempelvis en alkoholistnarkoman eller annat destruktivt eller problematiskt beteende. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa

Du och barnet behöver också hjälp för att inte dras i i de problem pappan har. Börja där.

Om kommunen inte har något stöd finns det ofta andra organisationer som kan ge er det stöd ni behöver

alanon tex

http://www.al-anon.se/

• Anonym (acoa)
    Anonym (Hur?) skrev 2014-01-05 14:16:47 följande:

Vet inte om han lyssnar på någon i nuläget, men chansen är ju större om det är någon annan än jag som säger det.

Han har redan druckit sig rejält berusad när han var själv med äldsta, tyvärr, så inte ens det stoppar honom.
    Hur gammal är äldsta barnet?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (acoa) skrev 2014-01-05 14:26:27 följande:
    Hur gammal är äldsta barnet?

Sex år.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (acoa) skrev 2014-01-05 14:25:12 följande:
    www.codependencyinfo.com/

lkoholism, drogmissbruk och andra beroenden och missbruk får destruktiva konsekvenser för de anhöriga, för dem som står missbrukaren nära. Det kan vara din förälder, ditt barn, din sambo, en arbetskollega eller någon annan person du bryr dig mycket om. Är du ofta orolig för personen och lägger mycket av din energi på att försöka hjälpa missbrukaren? Känner du att du själv fastnat i din egen utveckling för att din tid och ork använder du till att försöka lösa missbrukarens problem? Då är du sannolikt medberoende.

klippt från wikipediaMedberoende är ett tillstånd som kan drabba en person som lever tillsammans med en missbrukare, exempelvis en alkoholist, narkoman eller annat destruktivt eller problematiskt beteende. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa. 

Du och barnet behöver också hjälp för att inte dras i i de problem pappan har. Börja där.

Om kommunen inte har något stöd finns det ofta andra organisationer som kan ge er det stöd ni behöver

alanon tex

www.al-anon.se/

Ska läsa igenom det där i lugn och ro.

Men har ju fått höra att det ÄR mitt ansvar att hjälpa honom, och "varför gör hon inget" och så vidare. Det känns fruktansvärt orättvist för de har ingen aning om hur mycket jag kämpat, men man kan inte hjälpa en person som inte vill bli hjälpt.

Så jag kommer nog få höra en hel del i och med separationen, att jag överger honom och drar när han mår dåligt etcetera.
  • Anonym (acoa)
    Anonym (Hur?) skrev 2014-01-05 14:40:06 följande:

Ska läsa igenom det där i lugn och ro.

Men har ju fått höra att det ÄR mitt ansvar att hjälpa honom, och "varför gör hon inget" och så vidare. Det känns fruktansvärt orättvist för de har ingen aning om hur mycket jag kämpat, men man kan inte hjälpa en person som inte vill bli hjälpt.

Så jag kommer nog få höra en hel del i och med separationen, att jag överger honom och drar när han mår dåligt etcetera.
    Det är först och främst dig och ditt barn du har och ska ta ansvar för. Att de andra inte vet och förstår det är turligt nog deras egna problem

Det bästa sättet du kan hjälpa honom på är att ta ansvar för dig och barnen genom att inte utsätta dem och dig själv för det destruktiva i att leva med en alkoholist.

Hur kan det hjälpa honom? Jo, genom att han får ta ansvar för sig själv.

Att vara beroende och medberoende är två sidor av samma mynt. Ingen av dem är kapabla att ta ansvar för sig själv - den beroende tar ansvar för inget alls, den medberoende tar ansvar för allt, utom sig själv, och på fel sätt.

Du behöver bryta dig och barnen loss från det destruktiva medberoende som det verkar att du håller på att utveckla.

Be om hjälp
Svar på tråden Min sambo är alkoholist!