• Anonym (Trött tjej)

Min "man" är en sån gnällspik!

Jag börjar undra om min man är en man på riktigt eller om han är nån sorts varelse, typ lipsill eller liknande. Han gnäller JÄMT. I början av förhållandet var det normalt, han kunde klaga på huvudvärk eller träningsvärk eller nåt sånt ibland, samma här, och fick såklart tröst och sympati. Men nu de senaste månaderna har det blivit helt outhärdligt. Oavsett vad han gjort eller hur han mår så gnäller han heeeeeeela tiden. Varje dag är det antingen huvudvärk, tandvärk, muskelvärk, ryggvärk, sprucken nagel, finne som gör ont, sticka i fingret, eller nån konstig diffus smärta som han inte kan beskriva. Saker vi tidigare gjorde med glädje tillsammans går inte längre pga hans gnäll. Vi tränade på gym tillsammans, men gnället om hans träningsvärk i upp till en vecka efteråt har gjort att jag inte längre pallar träna med honom. Vi kan knappt ha sex utan att han gnäller på att min fitta/röv "klämmer hans kuuk Gråter".

Hans favoritgnäll är att säga "jag mår så konstigt" och när jag frågar varför säger han nåt i stil med "det känns som att någon tagit mitt hjärta (eller annat organ), delat det på hälften och lagt ett papper emellan, och sen blåst på det med en hårtork". Liksom, VA?! Hur känns det ens??

En annan grej är att om, OM, han nån dag skulle svara "bra" på frågan "hur mår du" och jag då säger typ "själv har jag lite ont i nacken" så är han direkt på igen och ba "NEJ, jag menade inte alls bra, jag menade att jag har ont där och där och där och där" Kräks

Finns det nåt hopp för min man eller är det bara avlivning som gäller? Jag som var lite av en gnällspik förut (men inte i närheten av det han håller på med) har slutat klaga helt, för han är alltid värst ändå. Känner mig som en kärring som inte ens tror på honom nu när han har ont eller mår dåligt, ens om det KAN vara nåt allvarligt, för han gnäller ju JÄMT. Skulle vara så typiskt om han nu har en hjärntumör eller nåt och jag bara viftar bort det eftersom han dagligen klagar på 500 olika smärtor.

• Svar på tråden Min "man" är en sån gnällspik!
  • Anonym (lösning)
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-17 13:56:48 följande:
    funderar på att bara dumpa honom, för att behöva ta hand om honom när han har ont i en tånagel eller har ett böjt hårstrå när jag själv håller på att gå under, det klarar jag inte.
    Livet är för kort och han kommer inte lära sig i brådrasket. Troligen gör du honom en tjänst genom att lämna honom. I bästa fall får han upp ögonen och inser att han måste jobba med sig själv och sin självinsikt om han vill ha en tjej nån mer gång.
    Du lär hitta nån bättre, nån som är värd att satsa på för framtiden OCH i nuet.
  • Anonym (sjuk)

En sak jag inte hittar bland förklaringarna här är frågan om han faktiskt är sjuk? Hur vet TS att han inte faktiskt lider av någon allvarlig sjukdom? Jag har en god vän som under ett halvår då och då brukade klaga på att han mådde dåligt, hade en diffus smärta som kom och gick. Först fick han beskedet att han hade magkatarr och blev medicinerad för det, men han kände sig fortfarande krasslig. Ett par månader senare fick han reda på att han hade obotlig cancer.

Så, innan man gnäller på någon annans klagan över att denne känner sig dålig, kanske det smartaste är att se till att personen faktiskt blir ordentligt undersökt.

• Duktig69a

Min fru är likadan. Jag är så van med det , på riktigt alltså, så när allt är bra med henne blir jag genast lite oroad.

Hon simulerar eller ljuger inte heller. Nån form av hypokondri eller överkänslighet. Det minst onda gör typ alltid väldigt ont. Sen fokuserar hon stenhårt på det.

Om jag nån gång mår dåligt eller har ont så är dock väldigt rar.

• Anders 386

Steg ett är iaf att du måste berätta för honom hur du upplever honom. Sen är det han som får ta nästa steg och berätta vad han tänker göra åt det. Tyvärr är det ganska vanligt att människor lägger sig till med beteenden som dom inte riktigt ser själv förren nån påtalar det.

• Anonym (Trött tjej)
    Anonym (sjuk) skrev 2014-01-17 14:20:38 följande:
    En sak jag inte hittar bland förklaringarna här är frågan om han faktiskt är sjuk? Hur vet TS att han inte faktiskt lider av någon allvarlig sjukdom? Jag har en god vän som under ett halvår då och då brukade klaga på att han mådde dåligt, hade en diffus smärta som kom och gick. Först fick han beskedet att han hade magkatarr och blev medicinerad för det, men han kände sig fortfarande krasslig. Ett par månader senare fick han reda på att han hade obotlig cancer.

Så, innan man gnäller på någon annans klagan över att denne känner sig dålig, kanske det smartaste är att se till att personen faktiskt blir ordentligt undersökt.
    Han klagar på allt och i början när jag fortfarande tog honom på allvar hjälpte jag honom boka läkartider och sånt. Han har gjort EKG, datortomografi, tagit många olika blodprov och sånt, och det är aldrig något fel. Nu börjar jag känna mig skamsen som uppmuntrar att han ska gå till läkare, tänker att skattebetalarnas pengar går åt till att han ska ha dyra undersökningar osv. Samtidigt behöver jag själv hjälp men får ingen och det gör mig dubbelt ovillig att dalta med honom.
  • emm no1

Haha detta är en beskrivning som stämmer till 99% på min karls beteende 😝 härligt att höra att man inte är ensam 😊

• Nymphaea
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-17 13:56:48 följande:
    Jag kommer inte ihåg ordagrant hur han säger, men många gånger har det varit snarlikt det jag skrev. Han håller fortfarande på men jag har inte pallat skriva ner... jag har själv mycket att tänka på just nu, har varit sjukskriven för grejer som jag inte fått nån hjälp för och ska nu börja plugga fast jag egentligen mår sämre än nånsin för saker som kan förstöra mitt liv för all framtid (vill inte gå in i detalj pga anonymiteten). Så jag har inte tålamod med hans konstiga gnäll Skrikandes funderar på att bara dumpa honom, för att behöva ta hand om honom när han har ont i en tånagel eller har ett böjt hårstrå när jag själv håller på att gå under, det klarar jag inte.
    Finns det någon möjlighet för dig att skjuta på studierna? Det låter som att du skulle må bra av det (eller rättare sagt att det inte låter väl upplagt för dig att börja nu).

Att lämna, flytta, är omvälvande vare sig man är sambo eller gift, så ta det med i beräkningen: drar han ner dig ännu mer är det kanske värt det, annars kanske du skulle må bättre av att vänta lite. Såvida du inte vet att du har någonstans att flytta såklart - då blir det ju lättare.

Hoppas du får den hjälp du behöver.
  • Nymphaea
    Duktig69a skrev 2014-01-17 14:38:29 följande:
    Min fru är likadan. Jag är så van med det , på riktigt alltså, så när allt är bra med henne blir jag genast lite oroad.

Hon simulerar eller ljuger inte heller. Nån form av hypokondri eller överkänslighet. Det minst onda gör typ alltid väldigt ont. Sen fokuserar hon stenhårt på det.

Om jag nån gång mår dåligt eller har ont så är dock väldigt rar.
    Sista meningen stämmer ju inte in på TS man; det verkar ju snarare som att hans tävlingsinstinkt kickar in när hon mår dåligt...
  • Anonym (Trött tjej)
    Nymphaea skrev 2014-01-18 02:55:53 följande:
    Finns det någon möjlighet för dig att skjuta på studierna? Det låter som att du skulle må bra av det (eller rättare sagt att det inte låter väl upplagt för dig att börja nu).

Att lämna, flytta, är omvälvande vare sig man är sambo eller gift, så ta det med i beräkningen: drar han ner dig ännu mer är det kanske värt det, annars kanske du skulle må bättre av att vänta lite. Såvida du inte vet att du har någonstans att flytta såklart - då blir det ju lättare.

Hoppas du får den hjälp du behöver.
    Nej, jag har varit sjukskriven från studierna i ett år redan men utan att få någon hjälp. Nu får jag inte vara sjukskriven längre för CSN och studienämnden säger att jag förlorar min studentlägenhet om jag inte börjar plugga. Så jag har inget val direkt. Min sambo jobbade dock och lever på soc eller nåt (vet inte hur det funkar) så han påverkas ju inte, dessutom får han ju hjälp som enligt mig är bortslösad på honom då det inte är nåt fel på honom.
  • 79an
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-17 19:09:19 följande:
    Han klagar på allt och i början när jag fortfarande tog honom på allvar hjälpte jag honom boka läkartider och sånt. Han har gjort EKG, datortomografi, tagit många olika blodprov och sånt, och det är aldrig något fel. Nu börjar jag känna mig skamsen som uppmuntrar att han ska gå till läkare, tänker att skattebetalarnas pengar går åt till att han ska ha dyra undersökningar osv. Samtidigt behöver jag själv hjälp men får ingen och det gör mig dubbelt ovillig att dalta med honom.

det här äter rätt bra på dig och eran relation,,

jag kan närmast jämföra mig med en tjej jag hade för nåt år sedan som var fruktansvärt beroende av uppmärksamhet,,konstant från morgon till kväll och under dagen skulle det bekräftas med långa sms hur mycket jag älskade henne och hur mycket jag tänkte på henne,,hon fejkade även gärna lite "åkommor" för att bli ompysslad och bekräftad,,efter ett tag insåg jag att hon faktiskt inte VAR sjuk och det gjorde att min uppmärksamhet avtog..

till slut orkade jag inte med detta längre(2år) och avslutade det hela,,försökte hela tiden prata och förklara hur jag kände och såg på det hela men det gick aldrig fram,hon var inte alls på utan det var såhär och det var normalt.

hur normalt det nu kan vara att få närmare 100sms under en arbetsdag där det första plingade till redan innan man lämnat trapphuset och där hon frågade om jag saknar henne och tänker på henne,,tog det längre än 5min att svara så blev det kattastrof och jag älskade inte henne längre osv osv,,trots att man försökte förklara att man varit på toa eller helt enkelt inte kunde svara på en gång...

som sagt inte samma som för dig men ändå mycket krävande att hela tiden måsta lyssna och lägga energi på nåt som egentligen inte borde vara..
  • J a d e d

TS är det du vars man kom hem med bandage runt bröstkorgen, efter mycket mödosamt avtagande av detta bandage avslöjar en stackars finne därunder som plågat honom så..?

Annars kan du väl iallafall trösta dig med att du inte är ensam. Men så länge det finns människor som förtsätter curla och dalta med sådana här energitjuvar så kommer de fortsätta.

• 79an
    J a d e d skrev 2014-01-19 01:34:11 följande:
    TS är det du vars man kom hem med bandage runt bröstkorgen, efter mycket mödosamt avtagande av detta bandage avslöjar en stackars finne därunder som plågat honom så..?  

allvarligt?Förvånad
  • J a d e d
    79an skrev 2014-01-19 02:03:12 följande:
    allvarligt?

A real man.
  • Anonym (Man)

Min syn som man på det hela är att han tycker om den sorts uppmärksamhet och sympati han känner att han får när han berättar att han har ont så pass mycket att han har blivit "beroende", kanske omedvetet. Behöver inte alls betyda att han plågas så mycket eller är mesig utan bara att han tycker om hur du hanterar det så du får försöka avvänja honom, men att sluta cold turkey är nog ingen bra idé.

• Anonym (Trött tjej)
    J a d e d skrev 2014-01-19 01:34:11 följande:
    Annars kan du väl iallafall trösta dig med att du inte är ensam. Men så länge det finns människor som förtsätter curla och dalta med sådana här energitjuvar så kommer de fortsätta.
    Ja, det är faktiskt jag... sådär håller han på hela tiden.
  • J a d e d
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-19 12:54:42 följande:
    Ja, det är faktiskt jag... sådär håller han på hela tiden.

Okej men varför vill du ha en vuxenbebis att ta hand om..?
  • Anton Chigurh
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-17 19:09:19 följande:
    emm no1 skrev 2014-01-17 19:09:56 följande:
    Haha detta är en beskrivning som stämmer till 99% på min karls beteende 😝 härligt att höra att man inte är ensam 😊
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-17 20:37:33 följande:
    har en likadan hemma..

Detta låter ju......inget vidare. Nä.

Du, TS, kanske bör fundera på ett byte, kan knappast bli sämre i det avseende som tråden avhandlar. Jösses alltså !!!

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • webbman

Vet inte din mans ålder, men om han är mellan 45-55 år kan han ha klivit in i ett manligt "klimakterietillstånd" precis som de flesta kvinnor hamnar i förr eller senare. Brist på manligt hormon påverkar mannens humör, han blir gnällig, känslig och självömmande. ,har han humörsvängningar samt svallningar så är det ett tydligt tecken. Botas med Testosteron behandling.

Svar på tråden Min "man" är en sån gnällspik!