• Krasan

    Yrsel, tryck i huvudet, pirrande känsla ryggen

    Ska försöka fatta mig kort. Har haft mina symptom sen april-maj 2013. Vaknade en dag o kände mig yr, sen blev det en massa besvär under hela sommaren 2013. Här är några symptom jag kännt. ? Yr, ej rotatoriskt. Som om man står på en brygga. ? Tryck känsla huvudet o bakom ögonen, och bihålan. Ej förkyld. ? Pirrande/brännande punkt på ryggen. Vid höger skulderblad ungefär. ? Domningar armar händer. Även ben har jag haft pirrningar. ? känslan att man dras åt ett hål, bakåt när jag går. Benen känns inte hundra. ? Stramt under underkäken ner mot halsen. ? Pulserande känsla i övre kroppshalva. Svårt att beskriva, väldigt diffus känsla. ? Borta i huvudet, koncentrationssvårigheter. Kan inte få in info. ? Huvudet känns tungt, känslan att man ska domna bort i huvudet är återkommande. Har förut sagt att det känns som jag inte får tillräckligt med syre o huvudet. Har gjort MRT och DT utan anmärkning, även blodvärden, sköldkörtelvärden visade inget anmärkningsvärt. Ej heller B12 brist. Har ätit Saroten, Inderal, Atarax och Levaxin ( min dr ville prova) samt muskelavslappnande läkemedel. Och voltaren o Naproxen. Inget har hjälpt. Har varit hos naprapat och fått akupunktur. Inget hjälper. Känner ngn igen sig?

  • Svar på tråden Yrsel, tryck i huvudet, pirrande känsla ryggen
  • Anonym (mimsan)

    har samma men besväras av muskelryckningar också. Har magnet röntgen av hjärna nu i veckan

  • Anonym (signe)

    borrelia? väldigt spända nackmuskler? amalgampåverkan?

  • Anonym (mimsan)
    Anonym (signe) skrev 2014-01-06 21:43:19 följande:
    borrelia? väldigt spända nackmuskler? amalgampåverkan?
    Har väldigt spända nackmuskler men tvekar om det gör att man kan må såhär dåligt?
  • Ann Cistrus

    Kollade de nacken? Tänker på cervikal spinal stenos. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Krasan

    Jag har väldigt spända muskler, ryggen o nacken. En massör sa att jag hade spända muskler nästan hela kroppen. Däremot hjälper ju inte åtgärder mot spända muskler. Jag börjar bli galen, vad det här kan vara. Jag har trott ms i omgångar, men neurologen avfärdar det då inget syntes på MRT.

  • Krasan

    Jag har väldigt spända muskler, ryggen o nacken. En massör sa att jag hade spända muskler nästan hela kroppen. Däremot hjälper ju inte åtgärder mot spända muskler. Jag börjar bli galen, vad det här kan vara. Jag har trott ms i omgångar, men neurologen avfärdar det då inget syntes på MRT.

  • Krasan
    Ann Cistrus skrev 2014-01-07 13:07:52 följande:
    Kollade de nacken? Tänker på cervikal spinal stenos. 



    Ja, på magnetröntgen kollade dom från huvudet och ner till sjärten som min neurolog sa :)
  • Krasan

    [quote=72153044][quote-nick]Anonym (signe) skrev 2014-01-06 21:43:19 följande:[/quote-nick]borrelia? väldigt spända nackmuskler? amalgampåverkan?[/quote

    Kan man ha Borrelia, utan att ha blivit fästingbiten? Amalgam är det icke, ha ej amalgam i min mun..

  • markusS

    Kan nästan säga att det du känner av är relaterat till ångestproblematik och därav dina symtom. Jag hade problem med balansen utan att veta att det var mina indre magmuskler som var svaga (styrketränar nu 5 dagar i veckan även mot en stel kropp ) Så hantera ångesten för det har du med sådana komplex när man vill kolla upp allt. Sök på youtube och skriv Tapping anixity följ 10 min av tapping , detta kommer frigöra energi. Tro mig , detta fick mig av medicine mot ångest , äter inget nu på 1 och 4 år. Modern medicine och hjälp är inte så bra och hjälpsamt som man tror. Löpning hjälper typ med det mesta även MS bevisat ( om man nu har det ) Börja äta lite tillskott och tro in på att man får i sig allt via kosten för det får du inte på långa vägar ,även det vetenskapligt bevisat. Gå inte till psykologer , de vet inte ett sk it occh börjar snacka om att du ska acceptera din situation. Jag var i den sitsen , jag sa till mig själv om man kan må dåligt snabbt , ska man kunna må bra snabbt. Därav hittade jag tapping av brad yates. 100 000 människor kan inte ha fel. I ditt fall är du stel , börja gå 3-4 gånger om dagen oavsett hur tråkigt det är och öka och bli tränad , kommer kroppen börja slappna av och du må bra. Att oroa sig ökar spänningar i kroppen. Försök meditera 5-10 min per dag sitt på en kudde och lär ryggen sitta rak.

    Kroppen består av Energi så som allt annat. Energi som förhindras = smärta , eller dylikt.

    lyxcka tikl !

  • Krasan
    markusS skrev 2014-04-08 13:24:16 följande:
    Kan nästan säga att det du känner av är relaterat till ångestproblematik och därav dina symtom. Jag hade problem med balansen utan att veta att det var mina indre magmuskler som var svaga (styrketränar nu 5 dagar i veckan även mot en stel kropp ) Så hantera ångesten för det har du med sådana komplex när man vill kolla upp allt. Sök på youtube och skriv Tapping anixity följ 10 min av tapping , detta kommer frigöra energi. Tro mig , detta fick mig av medicine mot ångest , äter inget nu på 1 och 4 år. Modern medicine och hjälp är inte så bra och hjälpsamt som man tror. Löpning hjälper typ med det mesta även MS bevisat ( om man nu har det ) Börja äta lite tillskott och tro in på att man får i sig allt via kosten för det får du inte på långa vägar ,även det vetenskapligt bevisat. Gå inte till psykologer , de vet inte ett sk it occh börjar snacka om att du ska acceptera din situation. Jag var i den sitsen , jag sa till mig själv om man kan må dåligt snabbt , ska man kunna må bra snabbt. Därav hittade jag tapping av brad yates. 100 000 människor kan inte ha fel. I ditt fall är du stel , börja gå 3-4 gånger om dagen oavsett hur tråkigt det är och öka och bli tränad , kommer kroppen börja slappna av och du må bra. Att oroa sig ökar spänningar i kroppen. Försök meditera 5-10 min per dag sitt på en kudde och lär ryggen sitta rak.

    Kroppen består av Energi så som allt annat. Energi som förhindras = smärta , eller dylikt.

    lyxcka tikl !



    Tack för ditt svar! Du har rätt i att det kan vara ångest. Vaknade nu mitt i natten som vanligt med ångestattack. Började googla som vanligt på alla möjliga diagnoser. Råkade googla in mig i den här gamla tråden. Ditt svar Markus fick mig att bli lugnare. Ska kolla upp det här med tapping. Jag ska fokusera nu ett tag på att det är ångest o inget annat. Inte oroa mig för att det ska vara nån annan sjukdom. Återstår att se om jag blir bättre :)
  • vaken nu

    Kunde inte sova? tänkte måste googla, det är inte B12 brist, eller något med köldkörteln men det pirrar så i mina muskler + allt annat vilket det gjort nu i 6-12 mån och jag får ingen ro. Döm om min förvåning när denna tråd dök upp. EXAKT samma symtom! Som om jag själv skulle ha försökt beskriva det! Har starkt trott på att det är MS men neurologen tror att det är kroppsstress? Fick diskbrock som opererades för 2,5 år sedan, så på sätt och vis kan förstå att känseln saknas lite här och där men det här är ju inte klokt, kan kroppsstress ge en tryck bakom ögon, yrsel, känselbortfall, pirrningar och dånande känsla i kroppen och hela kittet. Skulle kanske kunna beskriva känslan i huvudet som om man är på Grönan och åker neråt i en berg och dalbana, hjärnan "lättar" och det snurrar duktig. Skall göra en MR i morgon, måste utesluta MS? värst av allt, jag är sjuksköterska själv men detta stressar mig till vansinne och alla prov hittills visar ok.
    Snälla hur gick det sen, hittade ni kroppslig orsak? ?eller är det ångest och stress som får kroppen att löpa amok?

  • jenka78

    samma symtom här också, har dock fått borreliahelvete i spinalvätskan, i nervsystemet. fästingen syntes aldrig till men man kan nog inte missa blånaden där den suttit. jag har  slitit bort bäddmadrassen å sover på hårt underlag, då slipper jag i alla fall den där brännande/svidande känslan i bakhuve, andra troliga orsaker som jag kan tänka är benlängdskillnad, diskbråck i halskottorna eller muskelinfl i skulderbl..skriv gärna om ni hittat nån lösning.

  • Yonnnn

    Hur har det gått? Skrämmande lika symtom. Startade en tråd om detta, väldigt likt.

    Ikväll tex känner jag ett pirr i kroppen/n på högvarv, tryckande/spänd känsla i huvudet, nacke, hals och käka, bihålor.

    Även när jag sväljer nu så är det något i gommen som gör ont? Man blir tokig på känna detta till och från, men lever vanligt ändå.

    Även upplevs yrsel, muskelryckningar, oro, lockkänsla i öron, tunga ögon osv.

  • LilxVixen

    Ångest stress spänningar. De skadar kroppen i det långa loppet. Min nacke va såååå spänd att ja hade kronisk daglig huvudvärk å nackvär, värk över bihålor bakom ögonen etc. Om ifall du läser detta så ska jag dela med mig av va jag lärt mig efter 20 år av detta. 1 nagnesium jag använder magnesium från great earth. Minna pirrningar i musklerna försvann . Mina kramper i bena pooof borta. Å ja spänner migmindre. 2 googla vad spänningar i käken kan orsaka.du kommer inte tro dina ögon. Sen e risken att du andas kostalt, dvs ytligt me bara överdelen av bröstkorgen. Där igen har du nått som kan ställa tilldet från lilltån till huvudet. Och triggar prints ( tryckpunkter) ja började efter ha hittat en bra video om det, söka igenom min nacke /axlar å började lösa upp mina spänningar. Jisses va öm ja va i början . Men värt det. Ja e nu 2 veckor huvudvärks fri. Vaknar inte me huvudvärk var dag. Min spontana kännsla när jag läste din tex, va ångest ,stress och spänningar , som pågått länge å sakta orsakat mer å mer synptom. Lycka till.

  • Anonym (Hampus)

    Någon som fått bukt på problemen, vad kan det vara och vad kan man göra?

    Mina symtom:
    Känsla av tryck och svälld känsla i huvudet 
    Känsla av att ?koppla bort? hjärnan/huvudet kort stund
    Tung känsla över bröstkorg ibland
    Känsla av tryck över bihålor, nacke och övre rygg
    Sticker ibland i fötter (ganska sällan)
    Svårt att ta djupt andetag (ganska sällan)
    Känsla av lätt förvirring/bortkopplad
    Orolig
    Känns som kroppen är på högvar inuti utan att vara det
    Stel
    Mörbultad när jag sovit

    Känns ok när jag jobbar/tränar.

    Har perfekt liv för mig runtomkring, fin relation, många intressen och vänner. Dock stressigt jobb.

    Vad kan det vara? Börja för ett år sen från ingenstans. Gjort vanlig hälsoundersökning och provtagningar för 6-8 mån sedan, visa inget, förutom nån liten brist som åtgärdata? inte blivit bättre.

  • Anonym (Hampus)
    Anonym (Hampus) skrev 2024-03-05 19:51:07 följande:

    Någon som fått bukt på problemen, vad kan det vara och vad kan man göra?

    Mina symtom:
    Känsla av tryck och svälld känsla i huvudet 
    Känsla av att ?koppla bort? hjärnan/huvudet kort stund
    Tung känsla över bröstkorg ibland
    Känsla av tryck över bihålor, nacke och övre rygg
    Sticker ibland i fötter (ganska sällan)
    Svårt att ta djupt andetag (ganska sällan)
    Känsla av lätt förvirring/bortkopplad
    Orolig
    Känns som kroppen är på högvar inuti utan att vara det
    Stel
    Mörbultad när jag sovit

    Känns ok när jag jobbar/tränar.

    Har perfekt liv för mig runtomkring, fin relation, många intressen och vänner. Dock stressigt jobb.

    Vad kan det vara? Börja för ett år sen från ingenstans. Gjort vanlig hälsoundersökning och provtagningar för 6-8 mån sedan, visa inget, förutom nån liten brist som åtgärdata? inte blivit bättre.


    Även slemmig och harklar upp snor en del under lång period.

    Även skakis ibland.
  • Anonym (Hampus)

    Vet inte om tryckutjämna är bra? Men har testat nån gång att göra det. Oftast ganska svårt för mig att göra och känns lite som ett tryck.

Svar på tråden Yrsel, tryck i huvudet, pirrande känsla ryggen