• lotie

vilken bärsele? ergobaby eller Beco Gemini eller butterfly 2?

Letar efter ny sele och kan inte riktigt komma fram till skillnaderna mer än att geminin är den enda man kan ha barnet framåtvänd i. Men ingår samma huvudöverdrag till geminin som till de andra två? Hittar ingen bild på det och den gillar jag ju verkligen!

• Svar på tråden vilken bärsele? ergobaby eller Beco Gemini eller butterfly 2?
  • Flickan och kråkan

Det är ju mycket en smaksak....och "kroppssak". Jag är lite för liten för ergon så hade jag fastnat för den så hade det blivit en pognae som är nästan idenrisk (några små detaljskillnader) som passar snå bärare bättre. Beco passar min kroppstyp bättre. Ogillar egentligen butterfly II:s konstruktion men skulle jag ha 0-9 månaders under en stor del av vinterhalvåret så är den praktisk då man kan ta i och ur barnet utan att ta av den egna jackan (använder bärjacka). Framåtvänd har jag aldrig haft mina barn, men wn fördel med geminin är att man slipper spädbarnsinlägg. Passar inte större barn så bra dock (har t.ex inte huvudstöd utan ett nackstöd som kan fällas upp). I dagsläget hade jag nog valt en boba 4G (har inte kommit till Sverige än dock så får inporteras, men jag hade hört mig för med de butiker som säljer 2 och 3G om de tänkt ta in den nya). Vet inte om du blev klokare av detta .

• lotie
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-06 00:01:42 följande:

Det är ju mycket en smaksak....och "kroppssak". Jag är lite för liten för ergon så hade jag fastnat för den så hade det blivit en pognae som är nästan idenrisk (några små detaljskillnader) som passar snå bärare bättre. Beco passar min kroppstyp bättre. Ogillar egentligen butterfly II:s konstruktion men skulle jag ha 0-9 månaders under en stor del av vinterhalvåret så är den praktisk då man kan ta i och ur barnet utan att ta av den egna jackan (använder bärjacka). Framåtvänd har jag aldrig haft mina barn, men wn fördel med geminin är att man slipper spädbarnsinlägg. Passar inte större barn så bra dock (har t.ex inte huvudstöd utan ett nackstöd som kan fällas upp). I dagsläget hade jag nog valt en boba 4G (har inte kommit till Sverige än dock så får inporteras, men jag hade hört mig för med de butiker som säljer 2 och 3G om de tänkt ta in den nya). Vet inte om du blev klokare av detta smile1.gif .

Tack för svar. Jag är 168 och väger ca 50 kg. Är ergon för stor för mig med då?

Vad är det för fel på konstruktionen på butterfly?

Så det stämmer att gemini inte har huvudskyddet som man kan vika upp som ergo och butterfly har?

Har du provat pognae?
  • Flickan och kråkan

Jag tror ergon fungerar fint om du inte väljer största modellen. Kan tyvärr inte ergo jättebra, tror att det ör ergo sport som är större än de övriga. Jag är för kort för ergon men är bara 160 cm. Jag har provat Pognae - gillade den. Passar mindre bärare bra. Det är absolut inget fel på butterfly II:s konstruktion. Den är bara annorlunda jämfört med andra ergonomiska bärselar. Barnet sitter på samma sätt i "groda", men den har en innersele som gör att jag - obs enbart petsonligt tyckande -

• Flickan och kråkan

Hoppsan, mobilen . Gör att jag tycker att den är omständlig. Konstruktionen har dock ett par fördelar: man kan ta i och ur barnet utan att ta av sig den jacka man har över eftersom panelen knäpps av och på från axelremmarna (praktiskt vintertid) och man kan sätta i barnet i selen innan man sätter på sig hela ekipaget på ryggen (en del tycker att det underlättar när man ska ha upp barnet på ryggen ). Om du söker på de olika bärselarna på youtube så finns det jättebra filmsnuttar som visar skillnaderna.

• Hjärtefröjd

Vi har en beco gemini och den passar både mig (160 cm) och min man (185 cm).

Och jo, den har så man kan fälla upp för huvudet när bebisen är liten.

Fördelen med beco gemini jämfört med ergon är att man slipper köpa ett extra spädbarnsinlägg (den funkar ändå från stt barnet är i princip nyfött)

samt att man kan vända barnet framåt (även om det inte är lika ergonomiskt).

• Flickan och kråkan
    Hjärtefröjd skrev 2014-01-06 01:28:38 följande:
    Vi har en beco gemini och den passar både mig (160 cm) och min man (185 cm).

Och jo, den har så man kan fälla upp för huvudet när bebisen är liten.

Fördelen med beco gemini jämfört med ergon är att man slipper köpa ett extra spädbarnsinlägg (den funkar ändå från stt barnet är i princip nyfött)
    samt att man kan vända barnet framåt (även om det inte är lika ergonomiskt).
    Ja, man kan fälla upp nackstödet men den har inte ett ordentligare huvudstöd i form av en "huva" som de andra selarna har som man behöver till ett lite större sovande barn på ryggen exempelvis.
  • lotie

Ok. Nu står det mellan:
    Ergobaby
    Pognae
    Beco butterfly

Något tips?

• Gaytjej
    lotie skrev 2014-01-06 19:59:28 följande:
    Ok. Nu står det mellan:
    Ergobaby
    Pognae
    Beco butterfly

Något tips?
    Jag tycker att Beco Butterfly 2 är krånglig med sin innersele. Sätter man på sig selen först så som man gör med de andra selarna blir det tungt att hålla i barnet samtidigt som man ska knäppa axelremmarna. En fördel med BB2 är att det är lätt att få upp barnet på ryggen om man är ovan vid det annars.

ErgoBaby som jag också har är smidigare i mitt tycke, men tristare i designen.

Att bära i är de nog rätt lika, använder inte BB2:n längre så jag vet inte hur den är nu när barnen är tyngre. BB2:ns babyinlägg är förresten fiffigare än Ergon. Ergons babyskydd använde jag knappt alls utan jag körde med en hopvikt handduk under rumpan på barn 1 och barn 2 bar jag i trikåsjal första tiden i stället (rekommenderas!).

Pognae har jag inte provat, men de är fina tycker jag!

Tittat på Wompat?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • lukrecja7

Jag rekommenderar BabaSling - som är det enkla bärselet, med upp till fem bärpositioner och två amningspositioner. lätt att bytta position utan att behöva ta ur barnet eller knäppa upp selet. Se hur den fungerar 
    " rel="nofollow nofollow" target="_blank">

köpte själv och den älskar jag och min man med eftersom den är så enkel!

Bärsele
  • Kronärtskocka
    lukrecja7 skrev 2014-01-28 15:55:46 följande:
    Jag rekommenderar BabaSling - som är det enkla bärselet, med upp till fem bärpositioner och två amningspositioner. lätt att bytta position utan att behöva ta ur barnet eller knäppa upp selet. Se hur den fungerar 

själv och den älskar jag och min man med eftersom den är så enkel!
    Bärsele

Kul att ni har hittat ett bärdon som ni trivs med, visst är det mysigt att ha barnet nära . Den är som en vanlig traditionell ringsjal, fast med mer vaddering och spännen istället för ringar. Bra att bära i korta stunder, men letar man efter ett sätt att kunna bära barnet under längre tid är en sjal eller sele bättre. Detta eftersom de fördelar barnets tyngd över hela bärarens kropp. Bär du ett barn under lång tid i en babasling/ringsjal så riskerar du som bär att snedbelastning din rygg. Så vill man bara köpa ett bärdon som funkar för både korta och långa stunder rekommenderar jag en sjal eller ergonomisk sele istället.
Svar på tråden vilken bärsele? ergobaby eller Beco Gemini eller butterfly 2?