• Capiona

    Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!

    Hej! Jag är ny här på familjeliv och brukar läsa trådarna för gravida då jag väntar mitt första barn 2014.

    Nu är det så att jag har fått väldigt olika BF datum och det gör mig livrädd!
    Vid inskrivningen på Mvc så blev datumet 28 februari (SM) och på KUB daterades jag några dagar till och fick 24 Februari som BF.
    Då jag gjorde kub privat fick jag inte sedan något ultraljud hos min barnmorska då läkaren där ansåg att " det behövs inte för dom har ju redan sett hur långt gången hon är på kub". Tänkte inte mer på detta just då, då jag mest ryckte på axlarna och sa "okej" medans barnmorskan ändrade datum i min journal.
    Lugnet fanns där och vi såg fram emot RUL. När vi gjorde RUL var jag v 20 (19+0) och jag och min sambo kände på en gång att barnmorskan som tog emot oss kändes stressad och inte särskilt lyhörd på våra frågor. När hon mätte bebisen tänkte jag att hon kändes väldigt slarvig jämfört med kvinnan på KUB som var väldigt noggrann och lugn. Men man ligger där och känner sig dum och vågar inte säga något.
    När hon hade mätt klart gav hon oss BFdatum 6 mars (!?!) och jag och min sambo blev bara chockade. När vi gick därifrån så pratade vi om det och vi både kände att det var fel.

    Jag testade positivt med ett starkt plus den 20 juni, hade ägglossning antingen 3 eller 7 juni (tempat och räknat via app) och det här datumet är helt fel! Jag ligger i övre kurvan och är antingen i v 34 (Kub) 33 (SM) eller 32 (RUL). Det känns inte bra! Jag har alltså aldrig heller fått ett ultraljud hos min BM.
    Med motivationen att "du hade ju så bra koll och visste när du blev gravid".

    jag har alltså 12 dagar diff på kub och rul. Min barnmorska har gett mig en tid hos en läkare för att berätta om min oro. Det som gör mig förbannad är det faktum att jag kanske är 40 v fullgången den 24 februari, men inte anses vara fullgången förrän 20 mars? ! Det är nästan en månad! !
    Vad händer om jag går över tiden ? Vad kan hända med mitt barn?! Jag är så ledsen och rädd över den här sista tiden, för det är ganska avgörande ju närmre februari kommer.

    Nu blev det här inlägget väldigt långt men finns det någon som varit med om samma eller som vet vad man kan få för hjälp? Har förstått att man kan få TUL men endast om bebisen är för liten.
    Jag vill ju gärna få en uppskattning då jag inte vill gå över tiden när det skiljer såhär mycket!! :( Fram tills för några veckor sedan har jag varit lugn inför förlossningen men nu är jag livrädd!!
    Tack för att ni tog er tid att läsa!


  • Svar på tråden Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!
  • Flickan och kråkan

    Men du är ju osäker på ÄL. Eftersom du enligt dig själv kan ha haft ÄL den 7 juni och att det stämmer överens med SM-datering bra samt diffar lite från RUL så låter det inte som något att gå och oroa sig för. Vid tidig graviditet mäter man hjässa-rumpa vilket inte ger lika säker datering som RUL där man mäter buk, lårben, skalle etc. Nu när jag gjorde RUL med trean exempelvis sä skildde det rätt mycket mellan de olika måtten också. Stor skillnad på dateringen av skalle och lårben exempelvis. Det är ju ett medelmått och medelålder man får utifrån de olika måtten som tas. Hade man gått efter lårbenets mått hade jag varit en vecka överburen när han föddes. Hade man gått efter skallen så kom han en vecka för tidigt. Hur ska man tänka då tänker du? Mer exakt än så blir inte dateringar. Det är bara om man har bebisar som växer exakt efter handboken som det stämmer klockrent.

  • Lindsey Egot the only one

    Jag gjorde RUL och blev flyttad från 4/6 till 15/6 fast jag visst exakt när befruktningen skedde. På denna tiden satte man inte heller igång förrän man gått 3-4 veckor över tiden. Min dotter kom 21 dagar efter bf utan induktion och hon hade börjat tappa i vikt.

  • nilla78

    Det är inte så konstigt att man flyttas runt - enligt sista mensens första dag är min BF 21/2 men enligt RUL är det 12/2. Utifrån den uträkningen var min ÄL när jag fortfarande hade mens och det är fysiskt omöjligt.

    Men här i Göteborg hår man på det BF som bestäms på RUL och bebis följer sin kurva.

  • Capiona
    Pson1977 skrev 2014-01-06 11:16:52 följande:
    Dessutom tycker jag inte att de ska resonera så att bara för att du gjort ett privat KUB som du själv bekostat ska det inte utesluta ett ul el tul hos din BM



    Nej verkligen inte. Man blir så orolig bara när man inte har något annat att jämföra med än folk i ain omgivning. Tycker jag har fått så olikt någon annan. Tack för dina svar!
  • Capiona
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-06 11:17:44 följande:
    Men du är ju osäker på ÄL. Eftersom du enligt dig själv kan ha haft ÄL den 7 juni och att det stämmer överens med SM-datering bra samt diffar lite från RUL så låter det inte som något att gå och oroa sig för. Vid tidig graviditet mäter man hjässa-rumpa vilket inte ger lika säker datering som RUL där man mäter buk, lårben, skalle etc. Nu när jag gjorde RUL med trean exempelvis sä skildde det rätt mycket mellan de olika måtten också. Stor skillnad på dateringen av skalle och lårben exempelvis. Det är ju ett medelmått och medelålder man får utifrån de olika måtten som tas. Hade man gått efter lårbenets mått hade jag varit en vecka överburen när han föddes. Hade man gått efter skallen så kom han en vecka för tidigt. Hur ska man tänka då tänker du? Mer exakt än så blir inte dateringar. Det är bara om man har bebisar som växer exakt efter handboken som det stämmer klockrent.



    Det har du helt rätt i.. jag vet bara att oron är för mycket. Jag visste inte att det vara så olika på rul och på olika kroppsdelar. Kanske sånt som man skulle vågat fråga när man var där inne men som jag skrev kändes hon stressad och inte särskilt engagerad när man frågade något. Kanske hade bara jag otur med den upplevelsen och inte kan skaka av mig den. Tack för dina svar, det gör att jag kan se ur ett annat perspektiv.
  • Capiona
    Insanejane77 skrev 2014-01-06 11:10:26 följande:
    Förstår din oro fast säger dom inte att KUB ger en indikation på BF och att man får sitt riktiga BF först vid RUL?



    Det är mycket möjligt, barnmorskan på kub tyckte att jag var längre gången och jag antar att de kan se ganska nyck skillnad på ett foster som är 12 v fullgånget och inte.. då ser de ju så olika ut från v till v.
  • Capiona
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 11:45:39 följande:
    Jag gjorde RUL och blev flyttad från 4/6 till 15/6 fast jag visst exakt när befruktningen skedde. På denna tiden satte man inte heller igång förrän man gått 3-4 veckor över tiden. Min dotter kom 21 dagar efter bf utan induktion och hon hade börjat tappa i vikt.



    Oj, så lång tid låter inte bra. Hur gick det när hon väl kommit ut ?
  • Capiona
    nilla78 skrev 2014-01-06 12:46:41 följande:
    Det är inte så konstigt att man flyttas runt - enligt sista mensens första dag är min BF 21/2 men enligt RUL är det 12/2. Utifrån den uträkningen var min ÄL när jag fortfarande hade mens och det är fysiskt omöjligt.

    Men här i Göteborg hår man på det BF som bestäms på RUL och bebis följer sin kurva.



    Ja det är ju fysiskt omöjligt. Så svårt att få ett exakt datum såklaet för det stämmer sällan ändå. Det är ju bara en indikation men det kanske känna lättare för en när datumen är i närheten o inte skiljer så mycket.
  • Flickan och kråkan
    Capiona skrev 2014-01-06 15:13:05 följande:



    Det har du helt rätt i.. jag vet bara att oron är för mycket. Jag visste inte att det vara så olika på rul och på olika kroppsdelar. Kanske sånt som man skulle vågat fråga när man var där inne men som jag skrev kändes hon stressad och inte särskilt engagerad när man frågade något. Kanske hade bara jag otur med den upplevelsen och inte kan skaka av mig den. Tack för dina svar, det gör att jag kan se ur ett annat perspektiv.
    Jag blir också orolig över en massa saker när jag är gravid. Jag tror de flesta oroar sig på ett eller annat sätt - en del lättare och oftare (exempelvis jag ), andra inte särskilt mycket. Jag förstår också att du tycker att det är konstigt, men utifrån det du skriver så tycker jag inte att det verkar vara något att oroa  sig för. Ett datum som du tror att du rimligtvis kan ha haft ÄL, stämmer överens med sista mensen + RUL (att det diffar ett par dagar vid RUL får man räkna med) gör att det ändå verkar rätt rimligt. Om du kände dig väl bemött på den privata klinik du gjorde kub, kan du inte ringa dit och prata med dem? När man känner som du gör så kan det vara skönt att prata med någon som faktiskt kan det här.
  • Capiona
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-06 21:29:37 följande:
    Jag blir också orolig över en massa saker när jag är gravid. Jag tror de flesta oroar sig på ett eller annat sätt - en del lättare och oftare (exempelvis jag ), andra inte särskilt mycket. Jag förstår också att du tycker att det är konstigt, men utifrån det du skriver så tycker jag inte att det verkar vara något att oroa  sig för. Ett datum som du tror att du rimligtvis kan ha haft ÄL, stämmer överens med sista mensen + RUL (att det diffar ett par dagar vid RUL får man räkna med) gör att det ändå verkar rätt rimligt. Om du kände dig väl bemött på den privata klinik du gjorde kub, kan du inte ringa dit och prata med dem? När man känner som du gör så kan det vara skönt att prata med någon som faktiskt kan det här.



    Ja det finns ju såklart saker man blir mer orolig för än andra. Detta ligger ju också utanför vad man kan kontrollera. Jag vet att det kan diffa några dagar, det kanske gör att min rädsla för att gå över tiden är större. Jag ska få träffa en läkare imorgon och se vad han säger angående min oro. Förhoppningsvis kan det kanske göra mig lugnare inför vad som kommer. Tack för dina råd och tips, det känns skönt att få lite input från andra.
  • Flickan och kråkan
    Capiona skrev 2014-01-07 10:00:31 följande:



    Ja det finns ju såklart saker man blir mer orolig för än andra. Detta ligger ju också utanför vad man kan kontrollera. Jag vet att det kan diffa några dagar, det kanske gör att min rädsla för att gå över tiden är större. Jag ska få träffa en läkare imorgon och se vad han säger angående min oro. Förhoppningsvis kan det kanske göra mig lugnare inför vad som kommer. Tack för dina råd och tips, det känns skönt att få lite input från andra.
    Jag tycker att du ska prata med läkaren om din rädsla för överburenhet eftersom det är det det hela handlar om. När det gäller UL och dateringar så finns det alltid en massa osäkerhetsfaktorer. Många barn växer inte efter mall - som min trea som det skilde så mycket i tid på på olika kroppsdelar. Vissa barn har stora eller små huvuden för tiden (ärftliga faktorer) vilket ger ett för tidigt eller för sent BF etc. Inte ens om man vet när man hade ÄL kan man veta exakt dag. Dessutom är det ärftliga/gentetiska faktorer hos barn och mor som bestämmer när barnet kommer ut.
  • vanja83

    Jag skulle inte oroa mig om jag var du! Jag hade datum 24 juni enligt senaste mens med min dotter, och enligt datering siktar ljudet i vecka 18 ändrade de datumet till den 6/7 dvs 13 dagar senare om jag inte minns fel. Här i Stockholm går man från ultraljudet. Dottern är dock född spontant den 29/6. Vecka 38:6 alltså! Jag gjorde så att jag var förberedd på första datumet och trodde aldrig att jag behövde gå över andra datumet! Vid sista besöket hos BM (råkade vara 12h innan hon föddes) dvs en vecka innan ultraljudsdatum var jag så trött på att vara gravid att min BM och jag kom överens om att göra en hinnsvepning på dagen innan ultraljudet om förlossningen inte startat spontant, vilket då alltså inte behövdes :) Ett alt att ta upp med din BM kanske! Mitt råd är ändock att inte oroa dig för mycket!

  • DevilsDaughter

    Jag råkade ut för samma sak med sista barnet, dock gällde det bara en vecka då. Enligt ägglossning-sista mens- och tidigare ultraljud var jag beräknad en vecka längre än efter RUL. BF sköts alltså fram en vecka vid RUL. Detta gjorde mig inte orolig alls förren jag hade gått över två veckor enligt RUL-BFdatumet..  
    Då sa jag att jag faktiskt hade gått över 3 veckor egentligen och jag krävde att få komma in på en överburenhetskontroll (de ville skjuta fram överburenhetskontrollen några dagar eftersom det var dagen innan påskhelgen). Fick iaf komma in på en kontroll samma dag och jag var heelt omogen för förlossning, men blev ändå igångsatt samma dag pga att et inte fanns något fostervatten.

    Så länge du fortfarande har koll på ditt egentliga BFdatum och ser till/kräver att få regelbundna kontroller om du går över tiden så har du ju koll på att allt är som det ska.. Men skulle jag vara du så skulle jag räkna efter det gamla datumet och se till att du får vård utefter det om det skulle inträffa något. 

  • Krickalicka

    Nu är det här några år efter, men jag sitter just nu i v35+6 med mitt andra barn och hade din problematik 2014 med mitt första barn då jag hade ett datum enligt senaste mens (som jag hade asbra koll på och var regelbunden), fick ett nytt datum enligt kub (+1 vecka) och sen ännu ett datum på RUL (+ytterligare en vecka). Så istället för mitt datum 16 juli 2014 hade jag RUL 25 juli 2014. Lillan sparkade igång vattnet 35+4 enligt RUL och kom 36+0. Hon vägde 3190 g och var 49 cm. Enligt mitt datum kom hon ju ca 38+0 vilket är "normalt" men enligt RUL var hon ju prematur.

    Den här graviditeten skiljer SM och RUL bara 3 dagar så jag funderar lite på hur jag ska tänka nu. Jag är ju sugen på bebis redan nu men är ju dumt att gå och börja längta för tidigt..

    När kom din bebis? :)

  • Topcom

    Helt normalt. Enligt SM skulle min trea komma 31 mars, blev sedan flyttad till 7 april, hon kom 14 april. Min tvåa var beräknad 6 feb enligt SM, ul sa 12 feb, hon kom 20 feb.

Svar på tråden Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!