• Anonym (hur?)

Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?

Ja, jag är impulsiv ibland när min partner berättar något som barnet gjort. Grejen är att det är högst normala saker för barn i den åldern, snudd på lite 'efter andra i samma ålder ibland.

Då händer det att jag kläcker ur mig något som jag sen genast känner var onödigt. Jag borde kunna låta min partner vara stolt över vad barnet gör även om det i sig inte är något som helst märkvärdigt.

Jag har försökt själv och blivit bättre på att om inte berömma så iaf nicka och le, men jag vill helt sluta kläcka ur mig saker som är 'förminskande' eller vad jag ska säga om barnet.

Obs att jag aldrig säger sådant till barnet! Tvärtom är jag mån om att barnet ska ha det bra här och vi har en god kontakt. Här finns mycket av det som saknas hos den andra föräldern (föräldrarna har olika åsikter om vad som är viktigt för barn) såsom pussel, böcker likväl som leksaker av olika slag.

• Svar på tråden Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?
  • Anonym (hur?)
    Påven Johanna skrev 2014-01-08 10:48:12 följande:
    Så för tre år sedan så gladdes din partner åt att barnet ätit själv och du lät undslippa dig det du för några inlägg sedan berättade att du sagt? Och för några dagar sedan - när barnet nu är sex år - så gladde sig din partner återigen åt att barnet ätit själv? 

Där ser man. 
    Hur står det till med läsförståelsen? Eller läste du himla fort? Kring en annan sak skrev jag. Men en sak som barnet, liksom detta med maten. är en sak som barnet kunde ha klarat av för länge sen, om det bara hade fått försöka.

• Anonym (tp)
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-08 10:30:17 följande:
    Nej, om den andra mamman inte vill inse och ändra sig så finns inget att göra, men prata om saken borde de iaf tycker jag. Inte för min skull, jag reder nog ut detta med att slippa vara översvallande, men för barnets.

Barnet har precis börjat 6 års nu. Inte gått på förskola tidigare, den andra mamman ville inte det. Hon har ett jobb hon kan styra mycket själv och har jobbat d vi har haft barnet eller lite så där på dagtid och så på kvällen när barnet lagt sig. (Hon jobbar hemifrån)

Då kommer det förhoppningsvis hända mycket med att vilja göra själv där, eller vad tror du?

Nej, det är ju grejen med att man skiljt sig att man ska slippa anpassa sig efter den andre men pratar om barnet gör de väl?
  • Påven Johanna
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-08 10:50:49 följande:
    Hur står det till med läsförståelsen? Eller läste du himla fort? Kring en annan sak skrev jag. Men en sak som barnet, liksom detta med maten. är en sak som barnet kunde ha klarat av för länge sen, om det bara hade fått försöka.

Kontinuerligt under tre års tid, senast för några dagar sedan men kring en liknande sak. 

Så du använder tre år gamla exempel för att ni inte ska bli igenkända samtidigt som du berättar om specifika andra saker som väl är betydligt troligare att barnets mamma känner igen. 

Nja va. 
  • Anonym (hur?)
    Påven Johanna skrev 2014-01-08 10:55:50 följande:
    Kontinuerligt under tre års tid, senast för några dagar sedan men kring en liknande sak. 

Så du använder tre år gamla exempel för att ni inte ska bli igenkända samtidigt som du berättar om specifika andra saker som väl är betydligt troligare att barnets mamma känner igen. 

Nja va. 
    Var mer andra än den andra mamman jag tänkte på. Jag har pratat om just den saken som hände för ett par dagar sen med några på jobbet bla. De vet dock inte om att jag lever med en kvinna nu tex. Benämner alltid min partner med sambon liksom de flesta andra där faktiskt.
  • Anonym (hur?)
    Anonym (tp) skrev 2014-01-08 10:55:33 följande:

Då kommer det förhoppningsvis hända mycket med att vilja göra själv där, eller vad tror du?
    Nej, det är ju grejen med att man skiljt sig att man ska slippa anpassa sig efter den andre men pratar om barnet gör de väl?
    Ja, jag tror ju och hoppas det. Därför vill jag att min partner pratar med den andra mamman så att hon inte fortsätter hindra barnet om barnet själv uttrycker att h*n vill. Barnet har ju genomgått 'kan själv' stadiet utan att få testa själv iaf så jag oroar mig lite.
    Sen oroar jag mig för hur de andra barnen reagerar, hur personalen reagerar osv. Barnet är ju lite i underläge redan iom att alla andra följts åt sen förskolan.
  • Anonym (Jane Doe)

Här skriver du så här:

"Det får de gärna göra, men jag vill inte förväntas hurra för varje liten bajskorv (ja, jag får info om detta med) som barnet presterar. Inte heller i det oändliga hurra för saker som jag ser att barnet lätt hade lärt sig för länge sen om det bara fått chansen."

"Att få uppdatering att barnet idag har bajsat två gånger, det är faktiskt inte intressant eftersom barnet bajsar normalt en gång om dagen. Särskilt inte när det framförs som en bedrift."

En gång till:

"Jo, jag kan glädjas med min partner åt dennes barn, men det går till överdrift när det tjoas och hurras för en bajskorv extra liksom. Eller detta med maten. Det gäller även annat som jag har skrivit."

Och nu har ni pratat om tråden och din sambo skrattar lite och tycker att det där med bajsandet nog var en överdrift från hens sida. Hur gamla är dina bajsexempel? Eller menar du att din partner nu när barnet tydligen  är sex år fortfarande gärna vill delge dig hur många korvar och gånger barnet bajsat under dagen? 

• Anonym (tp)
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-08 11:04:18 följande:
    Ja, jag tror ju och hoppas det. Därför vill jag att min partner pratar med den andra mamman så att hon inte fortsätter hindra barnet om barnet själv uttrycker att h*n vill. Barnet har ju genomgått 'kan själv' stadiet utan att få testa själv iaf så jag oroar mig lite.

Sen oroar jag mig för hur de andra barnen reagerar, hur personalen reagerar osv. Barnet är ju lite i underläge redan iom att alla andra följts åt sen förskolan.

Jag har inte barn i den åldern själv, en bonus som var något äldre när vi träffades. Min ettochhalvtåring kan jag inte hindra när hon vill själv, blir otroliga bråk då. Det jag isåfall tänker är om sexåringen blir uppgiven som inte kan som andra. Personalen vet nog hur de ska göra, det kan inte va första gången de mött detta.
  • Anonym (hur?)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2014-01-08 11:12:21 följande:
    Här skriver du så här:

"Det får de gärna göra, men jag vill inte förväntas hurra för varje liten bajskorv (ja, jag får info om detta med) som barnet presterar. Inte heller i det oändliga hurra för saker som jag ser att barnet lätt hade lärt sig för länge sen om det bara fått chansen."

"Att få uppdatering att barnet idag har bajsat två gånger, det är faktiskt inte intressant eftersom barnet bajsar normalt en gång om dagen. Särskilt inte när det framförs som en bedrift."

En gång till:

"Jo, jag kan glädjas med min partner åt dennes barn, men det går till överdrift när det tjoas och hurras för en bajskorv extra liksom. Eller detta med maten. Det gäller även annat som jag har skrivit."

Och nu har ni pratat om tråden och din sambo skrattar lite och tycker att det där med bajsandet nog var en överdrift från hens sida. Hur gamla är dina bajsexempel? Eller menar du att din partner nu när barnet tydligen  är sex år fortfarande gärna vill delge dig hur många korvar och gånger barnet bajsat under dagen? 

Ja, jag fick så sent som förra v uppdatering om bajsandet. (Tråden handlar dock inte om just den händelsen)  Och detta handlar inte om ett barn som haft problem med magen eller så, då hade jag fattat att man varit glad för att barnet äntligen bajsat.

• Vetalltidbäst

Vad förväntar du dig riktigt att få för svar på din TS? Det är väll klart att din sambo är stolt över sitt barn. Du verkar vara en dryg j-vel som tror sig vara bäst på allt och kunna allt, samtidigt som du ser ner på alla andra. Både på jobbet och hemma tydligen. Men vet du vad ts, med din inställning och dina krav är du troligen en riktigt usel förälder. Så bäst på allt är du ändå inte.

• Anonym (hur?)
    Vetalltidbäst skrev 2014-01-08 16:10:10 följande:
    Vad förväntar du dig riktigt att få för svar på din TS? Det är väll klart att din sambo är stolt över sitt barn. Du verkar vara en dryg j-vel som tror sig vara bäst på allt och kunna allt, samtidigt som du ser ner på alla andra. Både på jobbet och hemma tydligen. Men vet du vad ts, med din inställning och dina krav är du troligen en riktigt usel förälder. Så bäst på allt är du ändå inte.
    Har aldrig påstått att jag är bäst. Jag förväntade mig några bra svar och några skitsvar. Fick vad jag förväntade mig

Min partner har nu läst hela tråden och vi har pratat. Hon håller med om att hon varit överdriven om vissa saker men har inte än bestämt sig för om hon tycker det är värt att ta upp detta med sitt ex.
  • Gung Ho
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-08 21:08:30 följande:
    Har aldrig påstått att jag är bäst. Jag förväntade mig några bra svar och några skitsvar. Fick vad jag förväntade mig smile1.gif

Min partner har nu läst hela tråden och vi har pratat. Hon håller med om att hon varit överdriven om vissa saker men har inte än bestämt sig för om hon tycker det är värt att ta upp detta med sitt ex.
    Fast om du beklagar dig över att din sambo 'tjatar' om sitt barn så får nog majoriteten av människor inte en positiv bild av dig. Ibland får man inte de svar man önskat dig, sånt är livet...
  • Anonym (hur?)
    Gung Ho skrev 2014-01-12 14:41:11 följande:
    Fast om du beklagar dig över att din sambo 'tjatar' om sitt barn så får nog majoriteten av människor inte en positiv bild av dig. Ibland får man inte de svar man önskat dig, sånt är livet...
    Fast det har jag fått. Jag har fått många bra svar och problemet är löst.
  • amalie79

Bara läst TS... men förstår precis vad du menar, jag har två bonusbarn som är jättebra men högst ordinära på de flesta sätt, man får komma ihåg ibland, som häromdagen när deras farmor sa att "ååh jag är så stolt över dem för att de båda två läser redan!"

Ehh... de är 7 och 9 år, de läser som jag gjorde när jag var 5 ungefär.
    Jag får  hela tiden påminna mig att jag inte kan utgå från mig själv, alla kan inte vara först hela tiden. Någon måste ju komma efter. Det är ju inte deras fel att de inte kan klockan tex. Nu har jag dock sänkt mina krav för jag märkte att det inte funkade att säga att "jag kommer klockan fyra" för då börjar de ringa två och fråga var man är.
    Istället får man bara säga jag ringer när det är dags, eller att klockan fyra är när den långa visaren står på 12 och den lilla på 4, och hålla upp 4 fingrar i luften.
    Likadant på kvällen, inte säga klockan är halv åtta, utan säga klockan är läggdags, eller "det är natten" när de vill upp och leka på morgonen. Ha konkreta exempel eftersom de inte kopplat detta med tidsbegreppen än.

• Anonym (Tecken)

Jag har börjat med stödtecken till mina bonusar för då märker jag de stannar upp och lyssnar när de är uppe i varv.

Jag tänker mig det är som med en hundvalp, innan den lär sig riktigt. Jag visar stanna med handen samtidigt som jag säger det. Eller kom, sitt nu och ät, med tecken till. Det låter knäppt men jag märker nu de lyssnar bättre än när jag förut försökte förklara varför vi skulle göra vissa saker.

• slutatsnusa
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-07 07:33:26 följande:
    Barnet är äldre än 3 nu, men jag tog just det som ex på vad det kan gälla som jag får berättat för mig och som jag förväntas glädjas omåttligt åt.

Barnet blir uppmuntrat, det är när föräldern berättar som det blir jobbigt då det förväntas att jag ska glädjas lika mycket som föräldern åt barnets framgångar, som ju inte är några direkta framgångar eftersom det är högst normala saker som barnet ofta borde ha kunnat mycket tidigare. Jag vet ju att barnet lär sig dessa saker sent eftersom det hämmas/hindras av den andra föräldern och jag tycker att den förälder jag bor med är för flat, det har jag insett nu, att det är mest det som irriterar mig så det ska jag ta upp på ett konstruktivt sätt med föräldern, inte anklagande. Därför får det vänta ett par dagar känner jag

men då ÄR det ju framgångar för barnet
    varför kan du inte bara låta föräldern (din partner) vara stolt över sitt barn och låta deras relation utvecklas i deras egen takt utan din inblandning?
    det blir med alla säkerhet inte bra om du talar om för din partner hur hen ska vara mot sitt eget barn det måste komma innifrån eftersom det hela, hela tiden uppstår nya situationer som måste reageras på direkt.
    träna på att glädjas med din partner utan att se det som konkurrens
Svar på tråden Hur ska jag hejda mig från att förminska bonusbarnet?