Graviditetspenning eller sjukskrivning
Hej!
Jag undrar lite kring sjukskrivning och graviditetspenning när man är gravid.
Jag är sjukskriven på 50% i dagsläget och har varit det i över ett år.
Jag är nu gravid och handläggaren på försäkringskassan tipsade om graviditetspenning längre fram i graviditeten.
Jag undrar om jag istället inte kan fortsätta vara sjukskriven, då min arbetsförmåga inte har förändrats under graviditeten eller om jag måste söka graviditetspenning?! Eller brukar man fasa över de sjukskrivna till graviditetspenning trots att man har kvar sina sjukskrivningsbesvär (som inte beror på graviditeten)?
Nackdelen med graviditetspenningen är ju att jag inte får betalt efter 11 dagar innan BF och kan ju mycket väl gå över tiden med två veckor också, Om jag istället är sjukskriven fram till dess att jag får barn så kan det ju rent ekonomiskt för mig innebära att jag får betalt fler dagar, ända fram tills barnet faktiskt kommer. Skillnaden i hur jag får betalt kan alltså om jag förstått det rätt bli 11 dagar + om jag går över tid ca 14 dagar = 25dagar mer betalt om jag får fortsatt beviljad sjukskrivning. Tänker jag rätt? Är det i övrigt samma dagsersättning?
Sen undrar jag även om det går att kombinera de olika ersättningarna. Om jag kan vara sjukskriven på halvtid och få graviditetspenning på halvtid samtidigt och då alltså vara hemma helt från jobbet om det skulle behövas?!