• Zunshin3

Tvååring vill inte sova på dagen men blir övertrött mot eftermiddagen och har svårt att somna inför natten

Min tvååring har sedan någon månad tillbaka börjat hoppa över att sova på dagen, har prövat att söva i både säng och i vagn men vissa dagar vill han inte. Han har sovit middag ungefär var 3-4:e dag. Nu har han inte sovit på dagen alls dem senaste två veckorna och eftermiddagen blir jätte jobbig. Har också prövat att bara mysa i soffan och läsa en saga men han lessnar efter några sidor och går iväg. Han börjar bli trött vid 15-16 tiden och är alldeles för trött för att äta middag klockan 17 men lyckas oftast peta i sig något. Men han vill inte komma till ro och somna förrän vid tidigast 20-tiden fast vi börjar nervarvningen vid 18-tiden. Igår och idag försökte jag ge honom middag vid 16-tiden men då ville han knappt ha och åt lite vid 17-tiden.

Är det någon som känner igen sig och har tips?

• Svar på tråden Tvååring vill inte sova på dagen men blir övertrött mot eftermiddagen och har svårt att somna inför natten
  • Apopan

Min son är strax över två år, och vi har skippat förmiddagsvilan sedan september månad. då han inte somnade förrän elva/tolv på kvällen/natten och sov bara 9h. Har alltid varit på liknande sätt och vi har ändå envisats med att han skall sova ordentligt under dagen.

Nu vet jag inte när ni går upp på morgonen, vi går ju upp vid klockan åtta, men sonen somnar inte förrän tidigast nio om kvällarna, oftast senare, vilket vi bara ser som en förbättring och han vaknar inte stup i kvarten längre heller. Bara ett par gånger om han inte är snuvig eller så.

Har pratat med barnmorskan om detta med hans väldigt begränsade sömnbehov, har nämligen alltid varit så (som sagt) och som svar har det alltid blivit att en del barn helt enkelt är på det sättet. De behöver inte de där timmarna som många andra gör. Visst är min knodd också supertrött under en period under eftermiddagen, och han vill ju inte mysa för då kanske han råkar somna, och det vore ju hemskt :P Så då gör vi något lugnt istället, ritar eller kollar på barnprogram t.ex.

Vi börjar natta efter klockan åtta, då det inte är värt att prova innan. Är ingen skillnad om han varit på förskolan under dagen heller. Och vi anpassar eftermiddags - och kvällsmålen efter hans dagsform. Bäst går det att vänta ut tröttheten och så får han äta rätt sen middag istället när han har kommit över segheten och är lite mer stimmig. Vi har helt enkelt accepterat att det är såhär och desto äldre han blir desto mindre trött blir han väl under eftermiddagen och då känns rutinerna bättre.

• En blå giraff

Kan han sova en väldigt kort stund fast senare på dagen? Om han skulle få sova säg 20 minuter klockan 15 på eftermiddagen, hur blir det då? Bara en tanke.

Svar på tråden Tvååring vill inte sova på dagen men blir övertrött mot eftermiddagen och har svårt att somna inför natten