• ohanajoline

Känner inte av bebis

Jag är gravid i vecka 24 och är förstföderska. Är 18 år och har en bf den 1:e Maj. Allting har sett bra ut på kontrollerna hos barnmorskan och vi har även fått veta att de är en liten pojke vi väntar. Men börjar bli orolig då jag inte har känt någon spark eller rörelse på fem dagar nu. Kan de ha hänt något, är han bara nöjd med läget eller är han bara väldigt trött och att de kanske börjar bli lite trångt i livmodern? Som sagt jag är förstföderska så kan ingenting om graviditeter. Kanske andra som har upplevt samma sak och sedan kanske barnet sparkat en dag igen? Vilket min bebis inte gjort!

• Svar på tråden Känner inte av bebis
  • JuwliaL

Min första slutade röra på sig i v 31 men han var inte direkt så aktiv över huvud taget i min mage. Bvc kollade hjärtljuden och det var inga konstigheter. De sa att det var väldigt trångt för honom. Han kom v 35+3

Ja menar mest att det inte behöver inte bara allvarligt. Men kolla för säkerhetens skull. :)

• JuwliaL
    The Fugly skrev 2014-01-07 07:59:08 följande:
    Nej, det där är en myt. Bebisen ska absolut inte sluta röra sig i slutet av graviditeten!! Rörelserna kan ändra karaktär och bli mer svepande eller buffande snarare än sparkar men bebisen ska alltid fortsätta kännas lika ofta som innan.

TS, ring förlossningen direkt och be om att få komma in på en koll. Det kan finnas många ofarliga anledningar till att du inte känner, ex att bebisen vänt sig och bara sparkar inåt eller rakt in i moderkakan men det ska kollas upp.

Vaddå myt? Jag själv har ju haft en unge i magen som inte rört sig! Ljuger ja,då tror du? Ungen kanske rör lite på sig men är så små rörelser så man inte känner, va fin vet ja. Det enda jag vet är att jag slutade känna fosterrörelser i v31 nångång. Nu är han 3,5 och sitter inne på sitt rum och leker.
  • Tealhawk
    JuwliaL skrev 2014-01-07 11:56:12 följande:

Vaddå myt? Jag själv har ju haft en unge i magen som inte rört sig! Ljuger ja,då tror du? Ungen kanske rör lite på sig men är så små rörelser så man inte känner, va fin vet ja. Det enda jag vet är att jag slutade känna fosterrörelser i v31 nångång. Nu är han 3,5 och sitter inne på sitt rum och leker.
    Bara för att du är ett undantag när det gick bra är det dumt att invagga någon annan att det är normalt. Och det ÄR en myt att bebisen rör sig mindre på slutet. Rörelserna förändras eftersom det är trångt, men det blir inte färre. Har man inte känt rörelser på ett dygn efter vecka 24 (som TS är i) ska man ringa in till förlossningen och för henne har det gått 5 dagar. Förhoppningsvis har bebisen vänt sig in mot magen och är aktiv medan hon sover, men det är väldigt legitimt att vara orolig.
    These are not the droids you're looking for
  • JuwliaL
    Tealhawk skrev 2014-01-07 12:01:04 följande:
    Bara för att du är ett undantag när det gick bra är det dumt att invagga någon annan att det är normalt. Och det ÄR en myt att bebisen rör sig mindre på slutet. Rörelserna förändras eftersom det är trångt, men det blir inte färre. Har man inte känt rörelser på ett dygn efter vecka 24 (som TS är i) ska man ringa in till förlossningen och för henne har det gått 5 dagar. Förhoppningsvis har bebisen vänt sig in mot magen och är aktiv medan hon sover, men det är väldigt legitimt att vara orolig.

Men herregud, jag menar ju självklart inte att det är helt normalt. Jag säger bara detta för att det kan vara så och det hände mig med min första. Det hjälper ju inte henne av att skrämma upp henne som många här gör. Jag tycker också att hon borde kolla upp det så att allt står rätt till. Och att vänta 5 dagar är lite väl länge. Jag hörde ju av mig direkt. Men som sagt skräm inte upp tjejen. Barnet mår ju inte bra av att man är stressad.
  • The Fugly
    JuwliaL skrev 2014-01-07 11:56:12 följande:

Man ska fortfarande känna barnet. Att sluta känna barnet i v 31 är långt ifrån normalt eller vanligt. Jag ifrågasätter inte att det var så för dig och att det gick bra men det är och förblir en myt att det är vanligt och ok att bebisar rör sig mindre i slutet av graviditeten. Det är inte samma sak som att jag säger att du ljuger.

Det ska inte heller kollas upp via barnmorskan som lyssnar på hjärtljud utan det ska göras en CTG-mätning och ultraljud för att slutsatsen ska kunna dras att förändringen i rörelsemönster inte beror på att barnet mår dåligt på något sätt.
  • aja80

Håller helt med ovanstående om att bebisen ska aldrig sluta sparka samt att det är fel att bebisen slutar sparka för att det blir trångt. 
    Har precis varit en stor "kampanj" gällande detta, bland annat på Facebook samt på sjukhusen, "Barnuppropet" heter det. Där står klart och tydligt att "trångbott är bara en sak till som ditt barn fixar helt perfekt, det slutar inte sparka för det". 
    Man ska alltid kontakta sjukhuset vid minskade fosterrörelser.
    Hoppas allt gått bra för dig TS!!!

• ohanajoline

Tack för alla svar. Ska ringa förlossningen och fråga om jag kan få komma in för att de ska se om de kan väcka honom. Jag har en adapter som finns här hemma då jag kan höra bebisens hjärtljud och hörde dom hela tiden. Ska ringa in ändå och kolla vad dom säger. Tack ännu en gång!

• ohanajoline

Jag ringde som sagt till förlossningen. När människor skriver "barnet är säkert dött" så började man gråta i telefonen när man ringde in till förlossningen, de sa att jag skulle andas och ta det lugnt för de är sån liten chans att mitt barn är dött. Åkte som sagt ner, förbannad och rädd på denna kommentar! Blev mottagen och hjärtat slog fint samt att barnet sov. De är normalt att dom lägger sig och sparkar inåt i kroppen och man känner inte de lika tydligt sa barnmorskan. 
    Men mitt barn blev stressad när vi skulle höra hjärtat och barnet ville inte vara med längre. De var inte kul tyckte barnet. Då jag skulle försöka stå ut med de jätte hårda sparkarna i 20 minuter. De gjorde jätte ont då jag har foglossning och barnet sparkade ner mot bäckenet. 

De var de jävligaste jag har hört att barnet har dött. Fy f*n säger jag bara. Helt ärligt? Jag var helt förstörd och tänkte att alla köp varit onödiga och att jag kommer få gå bebis lös. Jag är förstföderska och blir rädd, fruktansvärt rädd när någon skriver så till en!

• LillaJag06

Jag tror ingen ville skrämma dig TS men vi är många som förlorat våra bebisar i magen eller pga annat.

Vad bra att det gick bra för dig och inte var något allvarligt.

Men snälla du, bli inte arg på folk som vill hjälpa till.

• stjärne
    ohanajoline skrev 2014-01-07 23:24:32 följande:

Jag ringde som sagt till förlossningen. När människor skriver "barnet är säkert dött" så började man gråta i telefonen när man ringde in till förlossningen, de sa att jag skulle andas och ta det lugnt för de är sån liten chans att mitt barn är dött. Åkte som sagt ner, förbannad och rädd på denna kommentar! Blev mottagen och hjärtat slog fint samt att barnet sov. De är normalt att dom lägger sig och sparkar inåt i kroppen och man känner inte de lika tydligt sa barnmorskan. 
    Men mitt barn blev stressad när vi skulle höra hjärtat och barnet ville inte vara med längre. De var inte kul tyckte barnet. Då jag skulle försöka stå ut med de jätte hårda sparkarna i 20 minuter. De gjorde jätte ont då jag har foglossning och barnet sparkade ner mot bäckenet. 

De var de jävligaste jag har hört att barnet har dött. Fy f*n säger jag bara. Helt ärligt? Jag var helt förstörd och tänkte att alla köp varit onödiga och att jag kommer få gå bebis lös. Jag är förstföderska och blir rädd, fruktansvärt rädd när någon skriver så till en!

Har läst tråden sedan du skapade den men inte skrivit förrän nu. Vad skönt att allt var bra med din lille!
    Tyvärr händer det ju att barn dör i magen men det är väldigt ovanligt. Men när man skriver en tråd som du gjorde nu och ber om råd och synpunkter för att man är rädd så tycker jag folk kan formulera sig annorlunda och inte så jäkla klumpigt! 
    Jag väntar själv en liten kille och har fått åka in precis som du och kollat så allt stått rätt till eftersom jag inte heller kände honom på ett tag så jag förstår hur du måste känt dig.

Men som sagt, skönt att allt var bra och lycka till med allt nu! :)
  • Juronjaure

Vad skönt att höra att bebisen mår bra, TS!!! Nästa gång du vill ha råd, ring BM direkt, för folk på familjeliv kan inte bete sig som folk och verkar totalt sakna förmåga att uttrycka sig finkänsligt. 

• Lindsey Egot the only one
    Juronjaure skrev 2014-01-08 09:14:54 följande:
    Vad skönt att höra att bebisen mår bra, TS!!! Nästa gång du vill ha råd, ring BM direkt, för folk på familjeliv kan inte bete sig som folk och verkar totalt sakna förmåga att uttrycka sig finkänsligt. 

Håller med!
Svar på tråden Känner inte av bebis