Blivande sköterska skrev 2014-01-07 22:29:24 följande:
Oj...smittar redan ett par dagar innan enligt min litteratur, står säkert på 1177 och liknande också.
Nja, det står som jag hade skrivit. Du påstår dessutom att det smittar
mest ett par dygn innan, det var det jag efterfrågade källa på eftersom jag läst det några gånger här på fl (alltid av föräldrar som tycker att man får vistas bland folk med vattkoppssjuka barn) men ingen som kan ge någon källa på det.
Annsiss skrev 2014-01-08 10:03:41 följande:
Vattkoppor kan sätta sig som ärr på hjärnan som långt senare kan visa sig som olika neurologiska problem. Fick själv epileptiska anfall som vuxen, vattkoppsärr är en möjlig förklaring till detta då man ej hittat annan orsak. Man har utrett om vaccin ska ingå för alla men det är för dyrt är dock välbeprövat och skyddar mot bältros vilket sjukdomen inte skyddar .
Jag har aldrig hört talas om ärrbildning på hjärnan av vattkoppor, måste vara väldigt ovanligt? Vattkoppor anses ju vara en väldigt harmlös sjukdom, utom för vissa riskgrupper och vuxna.
Vaccin är på gång i det allmänna vaccinationsprogrammet, ge det bara ett par år till. Just samhällsekonomin är förmodligen det starkaste argumentet
för vaccinet.
Vaccinet skyddar väl inte mot bältros? Tvärt om har jag läst en artikel att bältros bland barn har blivit ett allt större problem i länder där man vaccinerar barn mot vattkoppor?